Gjest Fjellfinn Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Det er etterhvert blitt en hel drøss tråder om dette, noe som krever en del blaing nedover materien her og der Skal vi forsøke oss på en oppsummering av det som er sagt så langt? Jeg foreslår en slik systematisering: A) Kort dagstur - 20 l enkel sekk med drikke og niste, evt tøyskifte (min anbefaling: Lowe Alpine Attack 20) Dagstur - 30 L - maks pakk vekt 7-8kg, lett sekk med supergodt bæresystem B1 - sommer/høst sekk for toppturer (Min anbefaling Osprey Exposure 36 evt Lowe Alpine Mountain Attack 40) B2 - god skisekk C) 2-3 dagers overnattingsstur i stødig sommervær- full pakning sovepose og telt /lettest mulig - maks 12kg total pakningsvekt (min anbefaling: Lowe Alpine Contour Hyperlite 60 + 10 ) D) Langtur, tung pakning, supergod sekk med et ultimat bæresystem (min anbefaling: Arcteryx Bora 85) Her er mye som mangler, eller ? Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 En grei oppsummering dette, Fjellfinn. Er enig med valg av ryggsekk i alternativene A, B og D, men skal jeg på en to-tre dagers fjellvandringstur med full pakning (sovepose, telt, liggeunderlag, primus, m.m.), ville jeg valgt en sekk med et mer stabilt bæresystem. Lowe Alpine Contour Hyperlite 60+10 er nok et utmerket valg med hensyn til å gå fra hytte til hytte, og hvor oppakningen er mer begrenset. Men, jeg tror ikke den sekken, som er en lettvekst-ryggsekk, klarer å bære 12-16 kg. En test i Fjell og Vidde (mener jeg det var) fortalte at bæresystemet ikke taklet tyngre bører. Mitt valg av ryggsekk for to til tre dagers fjellvandring med alt av nødvendig utstyr i sekken, er Berghaus "Cyclops III Q 65+15" eller Lowe Alpine "Frontier 65+15". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.