Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonalparker i utlandet og informasjon (Fra fjellquiz i utlandet)


Julia

Anbefalte innlegg

[quote="Julia

Jeg vil bare ha skilt på de største innfallsportene og gjerne myyyyyyye mer informasjon om dette. Gjerne på en hver Kvikklunsj-pakning som markedsfører en tur (den får da også markedsføre at papiret ikke skal havne i naturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke informasjonen hvor "nærmeste grill finnes" som er utfordringen, men motsetningene som oppstår mellom det "å tilrettelegge for ett enkelt friluftsliv" og det å lage "rasteplasser" med benker, søplekasser, gjerder osv, hvor du kan dra med deg kjølebagen og annet utstyr, for å sette det på spissen.

Er uansett enig med deg når vi snakker om norske forhold. Innlegget mitt var bare ment for å belyse kulturforskjellene mellom Norge og Australia. Det er helt klart forskjeller på hva man definerer som friluftsliv i de to landene, i Australia oppfatter man gjerne "rasteplassene" som du nevner som et godt friluftstilbud.

Det virker som den jevne australiers oppfatning av friluftsliv er å ta seg (fortrinnsvis kjøre) ut i naturen sammen med hele familien eller vennegjengen og campe med kjølebager fulle av øl og grillmat. Slik jeg oppfattet det var det lite tradisjoner for det vi gjerne oppfatter som friluftsliv, altså turer til fots mellom hytter eller med telt. Kanskje det varme klimaet er årsaken til det, de hadde i alle fall hatt godt av det, fedmen der nærmer seg amerikanske tilstander.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som den jevne australiers oppfatning av friluftsliv er å ta seg (fortrinnsvis kjøre) ut i naturen sammen med hele familien eller vennegjengen og campe med kjølebager fulle av øl og grillmat.

Jeg har inntrykk at dette gjelder like godt for områdene rundt Oslofjorden, jeg... I hvert fall kan antall brukte og etterlatte engangsgriller på populære utfartssteder tyde på det.

@Svein: når jeg sa at det er viktig å holde seg til stien, så mente jeg der det allerede finnes en sti. Folk går jo og tar snarveien og lager hundre stier ved siden av hverandre, til tilstanden er slik som på Galdhøpiggen eller det var på Besseggen før utbedringen (eller på sandduna ved Dørålseter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.