Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonalparker i utlandet og informasjon (Fra fjellquiz i utlandet)


Julia

Anbefalte innlegg

Annonse

Der slo det meg for øvrig igjen, det med hvor flinke de er i utlandet med informasjon og bevisstgjøring:

Useful information

Toilets are available only at the start of the walk.

Suitable footwear should be worn.

Temperature drops rapidly as you ascend.

Carry your own refreshments.

Take all your litter away with you.

Keep to the track - short cuts cause erosion.

Camping and fires are not permitted.

Facilities for barbecues are provided at Korrumbyn Creek Picnic Area, situated 1.5 km down the road from the Breakfast Creek parking area.

Nå si meg - hvorfor går ikke dette i Norge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der slo det meg for øvrig igjen, det med hvor flinke de er i utlandet med informasjon og bevisstgjøring:

Det er ingen tvil om at Australierne har mye større administrasjon og forvaltning av sine nasjonalparker enn vi har, på godt og vondt. Det er mer naturoppsyn, mer beskyttelse og regler, men også mer tilrettelegging.

Her hjemme lager vi bråk når man bestemmer seg for å stensette deler av stien ved Besseggen, i Australia er store tilrettelagte "stiveier" omtrent standard i enhver nasjonalpark. På Mount Warning går det en bred opparbeidet sti hele veien, med kjetting der det er bratt. På toppen er det bygget gangveier og utsiktsterasser i tre. I andre nasjonalparker jeg besøkte kunne man finne brede asfalterte stier med gjerder, eller kanske tilogmed opphøyde gangveier.

Det er nok flere grunner til dette, en er nok at de har større turisttrafikk og mer sårbar natur, og at det dermed er viktig å unngå slitasjeskader. Men de har nok også en annen holdning til hvor enkelt det skal være ta seg rundt i naturen. Er likevel glad vi ikke har lignende tilstander i Norge, men hadde vi hatt samme antall turister hvert år hadde nok vi også vært nødt til å gjøre ting annerledes.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere grunner til dette, en er nok at de har større turisttrafikk og mer sårbar natur, og at det dermed er viktig å unngå slitasjeskader. Men de har nok også en annen holdning til hvor enkelt det skal være ta seg rundt i naturen. Er likevel glad vi ikke har lignende tilstander i Norge, men hadde vi hatt samme antall turister hvert år hadde nok vi også vært nødt til å gjøre ting annerledes.

Joda, men det ene utelukker ikke det andre. "Ta med søpla di" og "bli på stien" kunne godt stått ved alle parkeringsplasser som er utgangspunkt til stier i den norske fjellheimen, og DNT kunne sette av en side i hver Fjell og Vidde til dette. Det behøver jo ikke først bli virkelig ille før man gjør noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette nærmer seg dessverre OT, men moderator får heller flytte tråden.

"bli på stien" kunne godt stått ved alle parkeringsplasser som er utgangspunkt til stier i den norske fjellheimen

Betyr det at toppturer ikke skulle vært tillatt? Det går jo ikke sti til de fleste toppene. Ville ikke dette blitt kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at vi i Norge godt kunne vært bedre på informasjon om naturen og nasjonalparker, både på parkeringsplassen og på internett. Med informasjon mener jeg både ren info om området og naturen så vel som regler for fjellvett og oppførsel.

I Australia var det gjerne satt opp informasjonstavler på parkeringsplassene ved nasjonalparkene, og her kunne man lese om parken, flora og fauna, historie, stier og løyper osv. I tillegg var det opplyst om hva som var tillatt og ikke. Vi trenger ikke flere regler og forbud i Norge, men det kunne gjerne vært skilt med henstillinger om å ta med seg søppelet sitt og holde til stien hvis mulig for å unngå erosjon. I tillegg har nasjonalparkforvaltningen der nede et nettsted med praktisk informasjon om hver park.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at toppturer ikke skulle vært tillatt? Det går jo ikke sti til de fleste toppene. Ville ikke dette blitt kjedelig?

Jeg vet at det nærmer seg OT (det nærmer seg ikke bare, det er det).

Tull, selvsagt skal toppturer være tillatt. Men hovedmassen av folk som går i den norske fjellheimen går jo langs stier, og en del topper har stier også. Dessuten starter mange toppturer ved en eller annen parkeringsplass, gjerne der det også starter stier. Så det å ikke etterlate søppel gjelder jo for utenom-sti-turer i samme grad. Når det gjelder erosjon og ødeleggelse av vegetasjonen, så kan en vel si at dersom det er sti der en går, skal man holde seg til denne (dvs dens hovedløp) og dersom det ikke er sti men ferden går gjennom sårbar vegetasjon og erosjonsutsatte områder, så får en vel heller trå litt forsiktig?

I utgangspunkt er jeg mest opptatt av å få dette inn i hodene til folk, skape holdninger. Og dersom dette skal være målet, kan det aldri stå nok informasjon om dette alle steder. Det begynner med at man hittil (før vår bok kom ut :wink:) ikke fant noen henvisninger til skåntsom ferdsel i guidebøker om fjellet/topper, at dette ikke er tema på hjemmesiden til DNT, at det som sagt ikke står ved hovedinnfallsportene til fjellet og som oppslag på en hver DNT-hytte.

I Norge forutsetter en vel at alle vet om allemannsretten og at dette er nok. For der står det vel også at en skal opptre skånsomt. Men jeg synes ikke det er nok. Det ser i hvert fall ikke ut som om det var nok når en går langs stier i fjellheimen. Blikkbokser i vannet ved Olavsbu vitner heller ikke om mye tankevirksom het rundt forsøplingsproblematikken i fjellet av dem som har vært der.

Når det gjelder tilrettelegging, så er det to hovedgrunner for det: 1) tilrettelegging for at folks skal kunne ta seg frem (det er jeg imot) og 2) tilrettelegging der det er nødvendig for å skåne naturen (det er jeg for). Sistnevnte inneærer f.eks. planker over myrhull langs stier og sikring av hovedstier der det har oppstått for mange sideløp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Det er ikke jeg :wink:

OK, i "Jotunheimen fra hytte til hytte" er ikke dette tema, i Thommessen/Skogheim sine bøker er ikke dette tema, i "Opptur" har ikke jeg sett at dette er tema, heller ikke i "Fotturer på Sunnmøre", og i hvert fall ikke i Lauritzen/Ryvarden sine 4 hefter om fotturer i Jotunheimen.

Mulig jeg ikke har kjentskap til alle fottur-guidebøker som har blitt utgitt, men det er nå i hvert fall sånn at dette av en eller annen grunn ikke er tema her til lands (vet ikke om det meg som først luftet tanken på å få inn minimum impact code i vår bok, men det er nå i hvert fall meg som i vår familie har lært deg dette), så jeg spør "hvorfor ikke?" Det bør det jo så absolutt være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhug-boka om fotturer i Sykkylvsfjella har noen ord om slik ferdsel innledningsvis. Etter husken står det bl.a avslutningsvis noe slikt:

På toppen av Norges høgaste fjell Galdhøpiggen blir ein møtt av lyden av durande aggregat og kan kjøpe brus over disk. Er det slik vi vil ha det?

Lenge siden jeg leste dette, så jeg husker ikke detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men står det noe om å ikke kaste vekk søppel på tur? Eller å holde seg til stien? For nettopp Galdhøpiggstien fra Spiterstulen er jo et av de verste eksemplene... Altså er det et eget kapittel/oppslag om hvordan man bør ferdes i naturen (i fjellet)?

Hytta på toppen er et helt annet kapittel, og så lenge ikke plastbegerene blir strødd rundt omkring av tørste folk under nedstigningen, kan jo dette diskuteres. Kloakklukta rundt hytta er også et annet tema. Blir dette (med how to shit in the mountains) nevnt der du refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men såvidt jeg husker handler det (kort) om å bevare fjellene. Opptrakkede stier i Galdhøpiggen-stil er fullstendig fraværende i Sykkylven, stier er rett og slett ikke noe problem. Jeg oppfatter "ren ferdsel" som noe annet enn å trakke stier. Papir, glass, bokser, tau osv går inn under det man ikke skal legge igjen (Slynger er vanskelig å la være å legge/henge igjen, men jeg prøver å få plukket med meg de jeg ser). Bananskall, skorper, epleskrotter, appelsinskall osv er relativt raskt nedbrytbart og øker det biologiske mangfoldet, så dette kan greit nok plasseres under en stein eller lign. Samme naturlig ryggavkasning... :wink:

Jeg vet du er uenig i bl.a appelsinskall pga det tar lang tid å bryte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, det er greit at du lever i din Sunnmøre-verden der alt er så fint. I Jotunheimen (og andre sentrale fjellstrø der folk ferdes mye) er det mange steder ikke det. Hva er galt med å "markedsføre" dette mer, sånn at også den siste som en gang i livet går Besseggen får det med seg, for ikke å snakke om utenlandske fjellturister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er noe galt i å 'markedsføre' ren ferdsel. Hvis du der i mot mener at det å gå utenfor opptrakkede stier i seg selv er "forsøplende", er vi ikke på bølgelengde. Sti-problematikken avhenger av vegetasjonen og vekstvilkårene, derfor er det ikke noe særlig problem i Sykkylven!! Stiene er stort sett 30-40cm brede, litt bredere enkelte steder. Men på avstand god skjult i lyng mv. Høyere i fjellene er det sjelden stier av betydning, hvis du ser vekk fra noen godt trafikkerte topper som f.eks Slogen og Jønshorn (begge forøvrig Ørsta). Dessuten er mange av stiene langs rygger hjorte- og sauetråkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke gjort noe om de hadde nevnt dette i flere bøker.

Jeg tror det har vært en diskusjon i klatremiljøet om å sette opp en utedass i Molladalen. Der kan det ligge ganske mye dritt rundt steinene ved de mest populære teltplassene. Ellers så er det riktig som Svein sier at det ikke er noe problem i Sunnmørsalpene, kanskje bortsett fra nevnte Slogen og Jønshorn+ sentrumsnære småfjell rundt bygdene.

Svein: På hvilken måte øker bananskall og appelsinskall det biologiske mangfoldet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Julia

Noen ting kan ikke sies for ofte og kan gjerne påminnes, som i deres bok.

Ellers så har vi i Norge en Friluftslov som regulerer og i mer detalj angir hva som ligger i "sporløs ferdsel" og som også gjelder for alle friluftsorganisasjoner. DNT har også om "naturvennlig ferdsel" i sin formålsparagraf. Jeg tror mange i Norge er innpodet med dette.

Det som kanskje er nytt for oss i Norge er slitasje i fjellheimen pga turisme, og at det krever tilrettelegingstiltak utover det vi vanligvis ønsker i "uberørt" natur. DNT har i årbok fra 1997 "levende vern" tatt opp dette. Så det er jo ikke akkurat noe nytt, men fordrer at vi må tenke nye tanker ifm rettlegging, eks klopping over myrer, bruer, stenlegging av stier osv.

Sjøl tror jeg at det er en hårfin balansegang mellom å overinformere om "hvor nærmeste grill finnes" og det å markedsføre "det enkle friluftsliv".

For noen steder i Norge må vi som du sier anta at det kommer turister som ikke er kjent med fjellet, vern osv, og at på disse punkter kan det kanskje informeres noe mer, eks ved Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er noe galt i å 'markedsføre' ren ferdsel. Hvis du der i mot mener at det å gå utenfor opptrakkede stier i seg selv er "forsøplende", er vi ikke på bølgelengde.

Hallooooooo. Jeg snakker om søppel (sjokoladepapir o.l. langs stiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overinformere om "hvor nærmeste grill finnes"

Hvis du refererer til Julias andre innlegg i denne tråden, så er nok dette et dårlig eksempel på overinformasjon. Teksten er jo tross alt fra Australia, og BBQ er jo landets nasjonalrett. Enhver bypark der nede med respekt for seg selv har minst et par offentlige griller, og det er ikke uvanlig å finne dem på picnic områder i nasjonalparkene heller. For en australier på tur kan dette faktisk være viktig informasjon :D

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har vi i Norge en Friluftslov som regulerer og i mer detalj angir hva som ligger i "sporløs ferdsel" og som også gjelder for alle friluftsorganisasjoner. DNT har også om "naturvennlig ferdsel" i sin formålsparagraf. Jeg tror mange i Norge er innpodet med dette.

Noen i Norge er innpodet med dette. Det ligger langt i fra bare utenlandsk søppel langs stiene i den norske fjellheimen. Og jeg nevner ikke Juvass og søpla der nå... (en norsk fjellhytte som tydeligvis overhodet ikke er innpodet med renslighet i det hele tatt).

Jeg vil bare ha skilt på de største innfallsportene og gjerne myyyyyyye mer informasjon om dette. Gjerne på en hver Kvikklunsj-pakning som markedsfører en tur (den får da også markedsføre at papiret ikke skal havne i naturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en australier på tur kan dette faktisk være viktig informasjon :D

Ja, for det finnes nemlig ingen engangsgriller der nede, helt bortsett fra at de pga. brannfaren uansett ville vært forbudt å bruke...

For øvrig har jeg selv uthevet de to poengene mine med fet skrift som var mest viktig for meg. For uansett hvilken nasjonpark-flyer eller trailinformasjonsbrosjyre det måtte være, så er dette ALLTID med der nede.

Engangsgriller i fjellheimen er for øvrig et nytt poeng i denne debatten. Engangsgriller høres forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooooooo. Jeg snakker om søppel (sjokoladepapir o.l. langs stiene!

Heeeeeei!! Da er vi helt enig!!!

Det var dette innlegget som gjorde at teksten min ble som den ble:

Joda, men står det noe om å ikke kaste vekk søppel på tur? Eller å holde seg til stien? For nettopp Galdhøpiggstien fra Spiterstulen er jo et av de verste eksemplene... Altså er det et eget kapittel/oppslag om hvordan man bør ferdes i naturen (i fjellet)?

...hvor du gir inntrykk av at det er viktig å holde seg til stien. Men hvis jeg tok feil.. sorry!

OT:

Svein: På hvilken måte øker bananskall og appelsinskall det biologiske mangfoldet?

Nedbryting skjer ved hjelp av bakterier, mer å bryte ned, mer bakterier, altså mer mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du refererer til Julias andre innlegg i denne tråden, så er nok dette et dårlig eksempel på overinformasjon. Teksten er jo tross alt fra Australia, og BBQ er jo landets nasjonalrett. Enhver bypark der nede med respekt for seg selv har minst et par offentlige griller, og det er ikke uvanlig å finne dem på picnic områder i nasjonalparkene heller. For en australier på tur kan dette faktisk være viktig informasjon :D

Johannes

Det er ikke informasjonen hvor "nærmeste grill finnes" som er utfordringen, men motsetningene som oppstår mellom det "å tilrettelegge for ett enkelt friluftsliv" og det å lage "rasteplasser" med benker, søplekasser, gjerder osv, hvor du kan dra med deg kjølebagen og annet utstyr, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Nedbryting skjer ved hjelp av bakterier, mer å bryte ned, mer bakterier, altså mer mangfold.

Ok. Disse skallene inneholder vel noen giftstoffer som dreper bakterier også. Men vi er enige om at disse tingene ikke gjør noen skade så lenge de er gjemt i steinrøysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.