Gå til innhold
  • Bli medlem

Tinderangel i Alpene, praktiske reisetips? Erfaring med fly?

Anbefalte innlegg

Vi er noen som skal prøve noe nytt i år: Alpene og prosjekt over 4000 meter. Jeg har støvsugd dette forumet (først), dernest www.summitpost.org og den sveitsiske 4000m-toppsiden http://4000er.de/index.php , samt diverse andre sider på både tysk og engelsk, men har likevel en del spørsmål jeg ikke har funnet tilfredsstillende svar på:

1) For at det skal passe for mine to klatrevenner, må vi reise siste uka i juni og første uka i juli. Hva er egentlig ulempen med å være i Zermatt/Saas/Chamonix helt i begynnelsen av sesongen? (Fordelen må vel være forholdsvis lite folk...)

2) Norwegian m.flere har utrolig billige ruter, men begrensning (20kg) på bagasjevekt. Har noen erfaring med dette? Er det realistisk å ta fly, og unngå dyr overvekt? Tips?

3) Hvis fly: Er det dyrt å reise med tog i mellom-Europa i forhold til Norge?

4) Hvis ikke fly: Noen særskilte tips med tanke på egen bil?

Gjeldende hytteliv/klatring knyttet til 4000m:

Jeg har lest et 15 siders engelsk worddokument hentet på førersider på nettet, så jeg vet en del om dette, men:

1) Hvor kaldt kan vi forvente det er om natten i 3000 meters høyde i Alpene i juni/juli? Og: hvor varmt kan det bli om dagen?

2) For en 12 dagers tur trenger man å ha med mer enn det er hensiktsmessig å bære med seg hele tiden (i alle fall til topps). Hvordan kan man sikkert deponere restbagasjen (hvis egen bil, i bagasjen, selvsagt, men ellers)?

3) Hvis værutsiktene er dårlige over flere dager: Kan man bare reise over til italiensk side, og vips, der er godværet? Noe sted med 90% sikkert sol i nærheten, og klatremuligheter?

4) Jeg må nok kjøpe noe litteratur og kart, men vil gjerne bestille dette god tid i forveien. Finnes det noe norsk på markedet? (Jeg har ikke klart å finne dette.) Tips til hva jeg bør kjøpe?

5) Er det rett at en ikke bør drikke vannet i Alpene, selv smeltevann høyt til fjells?

6) Finnes det oversiktskart over fjellhyttene i vestre deler av Alpene? Lønner det seg å være SAC-medlem bare for en så kort tur?

Målene mine (våre) er:

1) Få erfaringer fra Alpene. Erfare hva L/WS/ZS egentlig betyr av utfordring i over 3000 m høyde. Erfare nattlig vandring m/hodelykt, hytteliv, mat, rutiner osv.

2) Bestige et par enkle topper, som Breithorn/Allalinhorn/Lagginhorn eller tilsvarende

3) Bestige et noe mer "utfordrende fjell", med enkel klippeklatring, som Nadelhorn/Dom.

4) (De siste 4 dagene): Forhåpentligvis godt akklimatisert bestige Mt Blanc ad normalveien uten fører.

(Min erfaring: Har besteget alle norske topper over 2300 m + ca 80 til over 2000, over en tidsperiode på 14 år.)

Noen som har kloke ord og erfaringer/kommentarer til dette?

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det var nesten så jeg mistet lysten til å besvare så mange spørsmål.

Her følger ihvertfall noen svar:

1) Ulempen er at AD-ruter blir for vanskelige for den gjennomsnitlige klatrer i juni, p.g.a. is og snø. Så da er det bare å glemme Weisshorn, Dent Blanch, Matterhorn og noen andre godbiter. Men alle toppene du nevner er jo enkle nesten uansett føreforhold.

2) Ta så mye som mulig i håndbagasjen, men ikke ta med håndbagasjen ved innsjekking. La kompisen din passe på din håndbagasje når du sjekker inn. Og vice versa. OG du går selvsagt i fjellstøvlene. Jeg klarte å snike meg unna da jeg tok SAS til Kathmandu, og det selv om jeg hadde med kilovis med proviant og klatreutstyr til Ama Dablam. Utrolig hvor kreative man kan være ved innsjekking.

3) Kjempedyrt å reise med tog i Sveits. Dyrere enn i Norge ja. Jeg svidde av ganske mye bare for å komme meg fra Geneve til Zermatt.

4) Bil blir dyrt også, p.g.a vanvittige parkeringsgebyrer. Det er nesten umulig å parkere en plass i Sveits uten å måtte betale. Dessuten har du motorveiavgiften i Sveits, som du må kjøpe for ET HELT ÅR (sinnsykt)

Neste kapittel:

1) På 3000, blir det omtrent som på 1500 i Norge.

2) Alt stasjet mitt har stort sett ligget inne i teltet på campingplassen i Zermatt. Har aldri opplevd tyveri der. Men det hender seg at jeg leier en bagasje-boks på stasjonen i Zermatt, ihvertfall for de mest dyrbare tingene.

3) Stor sannsynlighet for at solen skinner i Valais, når det er dårlig ver ellers i Alpene. Dette har jeg opplevd gang etter gang, og Valais er kjent for å ha mest soldager i Alpene.

4) Kart kjøper du i Zermatt eller Chamonix. Jeg anbefaler deg å skaffe The classic 4000m routes in the Alps (eller noe sånt) i forkant, av hensyn til planlegging. Det finnes også en tilsvarende bok på tysk, men ingen på norsk etter det jeg kjenner til. Alternativt tar du utskrift fra Summitpost.org

5) Ja, bruk alltid purification. Du vil vel ikke ta risken på å ødelegge oppholdet?

6) hakke peiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen egne erfaringer/tips sånn "off the topp off my head";Om dere skal fly så bør dere ta høyde for at bagasje/utstyr kommer bort og forsinker dere. I fjor opplevde vi det - og fikk 2 dager mindre tur enn planlagt.

Om dere camper så bør dere også ta høyde for at utstyret er vått når dere skal hjem. Vi opplevde styrtregn siste natta før vi dro og hadde sikkert med 5 kilo vann som overvekt(dyrt vann!!).

Det vil også være en fordel med egen bil om dere da ikke skal ligge fast ett sted i 2 uker. Selv med mye parkeringsgebyrer vil det være langt mer bekvemt og enkelt å komme seg rundt, Buss etc er ikke så enkelt som det gis inntrykk av(spesielt om man skal ha en "alpine start" - og taxi er dyrt.)

I år drar i alle fall vi med bil, ikke fly.

Nattetemperaturen over 3000 er omtrent som tidlig vår i Jotunheimen. Vi hadde en natt i fjor hvor vi sov ute i cirka -2 C på over 4000 moh. Det kan være ulidelig varmt om dagen. Ta høyde for at væromslagene kommer raskt dernede - og været kan bli virkelig dårlig. Værmeldingstjenestene der nede er bra(!). Sjekk dem før dere legger ut på tur.

God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen kommentarer:

Drikkevann: Drikkevann i alpene er av samme god kvalitet som i Norge! Det går rykter rundt i Norge at det ikke er mulig å drikke. Da måtte jeg vært død nå.

SAC medlem: Du kan bli medlem av en eller annen alpeforening i alpelandene. De har gjensidige retter. Det lønner seg veldig fort, jeg tror etter to netter eller tre. Dessuten bra forsikring. Er verdt pengene. Se foreksempel på www.oeav.at, der er jeg medlemm.

Hytter: Gå på sac.ch, Hütten suchen, der finner du sikkert mye info. MAnge fjellhytter i sveits er gode nettsider.

Der er veldig lite snø i vestlige fjelltrakter i alpene. Snakker du tysk anbefaler jeg www.basislager.ch for å oppdatere deg om forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Ta så mye som mulig i håndbagasjen, men ikke ta med håndbagasjen ved innsjekking. La kompisen din passe på din håndbagasje når du sjekker inn. Og vice versa. OG du går selvsagt i fjellstøvlene. Jeg klarte å snike meg unna da jeg tok SAS til Kathmandu, og det selv om jeg hadde med kilovis med proviant og klatreutstyr til Ama Dablam. Utrolig hvor kreative man kan være ved innsjekking.

Er det kø ved sikkerhetskontrollen og du ikke har all verden av tid ville jeg ikke gamblet med om bagasjen er for stor/tung eller ikke. I siste instans er det i sikkerhetskontrollen dette blir avgjort. Kjedelig å måtte gå tilbake, stille seg i kø ved innsjekkingen, og så i sikkerhetskontrollen igjen, med mulighet for å miste flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Er det kø ved sikkerhetskontrollen og du ikke har all verden av tid ville jeg ikke gamblet med om bagasjen er for stor/tung eller ikke. I siste instans er det i sikkerhetskontrollen dette blir avgjort. Kjedelig å måtte gå tilbake, stille seg i kø ved innsjekkingen, og så i sikkerhetskontrollen igjen, med mulighet for å miste flyet.

Hei,

for en del år siden dro mannen min og jeg en tur til Alpene. Det var vår første tur til et område med muligheter for å kjenne på "høydesyke"

Vi reiste med bil nedover Tyskeland og ende opp i Saas Fee. Der tok vi bane opp i ca. 3000 m og gikk et kort stykke bort til Britanica hytten. Vi hadde med oss ski og det hadde vært en spesielt snørik vinter - også i Norge. Britanica-hytten ligger på ca 3000 m. Jeg har hørt at den skal ha blitt restaurert i de seinere år. Vi reiste veldig tidlig i juli, og parkerte på en diger parkeringsplass i Saas Fee. Fra Britanica-hytten gikk vi førte dagen (på ski) opp i et skar under Allalinhorn. Været var veldig fint og det var et fantastisk syn som møtte oss i skaret. Vi så rett bort på Matterhorn. Det er et utrolig vakkert fjell. Skaret lå på ca. 3.800 og vi mente at det var nok den første dagen. Neste dagen gikk vi til Strahlhorn, 4.200 m, først på ski opp en lang bre opp til et skar og så på beina opp til toppen. Ned igje på ski gikk det så det suste. Andre grupper som gikk på beina brukte lang tid ned igjen. På nedturen kom vi inn i et sprekkområde og jeg hadde følelsen av at vi manøvrerte mellom store sprekker. Det gikk heldigvis bra. Vi burda ha tatt en litt annen løype, men vi kom trygt ned på et brebasseng lenger nede og fint tilbake til hytten. Neste topp var Alalinhorn. Da dro vi tilbake til banen og tok den litt lenger opp i fjellet til et skisenter og gikk på beina derfra. Det var en veldig lett tur.

Britanica hytten var et artig sted. Mannen min heter Stein til fornavn. men det skjønte de ikke og vi ble hetende "gruppe Stein" Vi fikk ansvar for et bord og ved siden av oss var en annen gruppen som het "Zumstein" De var der for å aklimatisere seg til Kilimajaro og var veldig "tensed" Britanica hytten var et hyggelig sted, men den er sikkert flottere nå.

Etter Alalinhorn dro vi ned i bygden overnattet og dro så opp til Weismiess. Det var også en grei topp. Vi tenkte så at vi nå hadde nok innabords til å dra på Mont Blanc, og dro med bilen til Chamonix. Det var ekstremt varmt den dagen og vi reiste på motorveien med nedrullede vinduer. Vi slo opp teltet på en campingplass i nærheten av Chamonix med tanke på å ta banen opp tidlig neste morgen, men utmattet av varmen sovnet vi i teltet med alle klærne på og alle lufteluker åpne. Vi våknet i vanndam. Det hadde blitt en voldsom overoppheting og tordenvær og styrtbyger. Vi var kliss våte og det førte til at motivasjonen for Mont Blanc forsvant. Det fristet ikke å starte den turen med våte soveposer. Vi dro derfor til Paris og Fountainblau-skogen. Det var et idyllisk sted med massevis av buldremuligheter, men det var i grunnen litt for varmt. Du kunne risikere å brenne deg på steinene. Alt i alt var det en flott tur, og det ga oss litt erfaring med

tynn luft. Seinere har vi vært på en 6.100 meter i Sør-Amerika og på Kilimanjaro. Mannen min har også forsøkt seg på en 7000 meter i Khazakstan, Khan Tengri, men det ble for dårlig vær til at han kom på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.