Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix. Tom`s wood stove. Et bilde sier mer enn 10 ord


Tom42

Anbefalte innlegg

Om jeg lykke bedre nå med denne beskrivelse håper jeg på. Likevel:

Ovnen er stadig i utvikling.  Som den observante leser vil se er det ikke helt samsvar mellom antall luftehull på sideplate 1`s tegning og foto.  Det holder med antall hull som vist på tegningen.  Men dette bestemmer du selv.  Jeg har pr i dag ovner som følger fotoene og ovner som er lik tegningene.  Begge varianter fungerer like godt.  Men for gramjegeren er det litt vekt å spare ved å bore flere huller

Jeg har også gått vekk i fra å bore 8 mm luftehull på brenneplatens vinger og de nedre hullene på sideplatene.  I stedet borer jeg alle med 6 mm bor. 

Eneste 8 mm hull er da senterhullet på brennerplaten, slik at Trangia gassbrenner kan monteres der.

0(640x480).jpg

Tom`s Wood Stove MK 2 i sitt rette element.  Skrueløs og sammenleggbar.  Klargjøring og sammenpakking skjer kun på et par ti talls sekunder.

Vekt ca 155 gr avhengig av blikktykkelsen som i hovedsak er på 0,4 mm

Mål oppslått :  Lengde: 140.   Bredde innvendig: 100. Høyde.  For å kunne slås sammen må nødvendigvis endestykke 1 bli litt bredere øverst enn endestykke 2

Ovnen er blitt brukt i skogsterreng og på Hardangervidda, og har vært førstevalget i 90% av tilfellene.  Jeg har utført mer enn  30 oppkok, i tillegg til lange tider med kosebrenning.  Ovnen er også tilrettelagt for Trangia gassbrenner.  Monteres i senterhullet som har diameteren 8mm

Ovnen kan også lett brukes med en såkalt "Cola Box stove", og den kan også brukes inne i teltet til å fyre telys. 

Omm vinteren setter jeg ovnen på lokk, eller spade.  Stekepanne, kaserolle man også brukes.  I den snøfrie sesongen finner jeg alltid en stein som den plasseres på.  Dermed hindrer jeg at det begynner å brenne på bakken, og jeg slipper å lage bålavtrykk.

Sikkerhet:  Skru alltid arbeidsstykkene fast til en trebit før boring.  Bruk nødvendig øyevern

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Her vises "tomspannet".  Om spannet ikke er helt tom, må så mye som mulig maling fjernes manuelt.  Bruk gjerne skrape, sagflis og White spirit  Til slutt - om nødvendig brenn ut restene.  Å brenner er egentlig en fordel.  Da fjernes spennet i blikket, og det er lettere å arbeide med.

0ab640x360).jpg

Verktøy som er nødvendig.  Wisegrep (låsbar tang), Bor:  3, 6, 8 mm. saks, syl, hammer trekloss og lim.  Jeg bruker kontaktlim på sprayboks.  Poptang og nagler, eller 3 mm Skrue og mutter.  Popnagler/skruer må være av stål.  Aluminium brenner opp.

0b (640x480).jpg

Bøying/knekking.  En plateknekker er selvfølgelig det beste, men jeg har ikke det slik at jeg bruker skrustikka.  Siden kjeften er for smal har bruker jeg to stk vinkeljern som forlengere.  Bøy og lag en 90 grader vha hammeren, Ta stykket ut av skrustikken og fullfør bøyingen (180 grader)

0ba (640x480) (640x480).jpg

Når jeg skal bore bruker jeg et Wisegrep (låsetang) for å holde delene sammen. 

0c (2) (640x480).jpg

Før boring slår jeg hull i kryssene vha en syl.  Dermed blir det lettere å bore.

Sett også en lektebit som forsterkning når du borer, slik at delene ikke bøyer seg ned.

0d (480x640).jpg

_________________________________________________

Og slik ser produktet ut da jeg fant en rimelig ren tomboks som jeg lagde denne ovnen av.  Men etter en fyring er alle spor etter Jotun borte. 

På sideveggen kan du se rutemønstret

1 (640x480).jpg

Og klar for transport

2(640x480).jpg

 

Klipp til og lim fast tegningen.  Klipp til litt større en hva tegningen viser.  Slå 4 hull og skru fast emnet.  Vha syl og hammer slåes det styrespor for boringen

--------------------------

Under er brenneplaten ferdig boret og bøyd.  På tegningen er det markert XXX på side og ende vingene.  Dette er 5mm forsterkninger. 

Etter at forsterkningene er utført, skal sidevingene bøyes 90 grader opp, og endevingene skal bøyes 90 grader ned.  De nedbøyde endevingene sørger for at ovnen kommer litt opp fra underlaget, slik at trekken blir bedre.  Samtidig fungerer de også som en stopper for endestykkene - at de ikke kommer lengre opp enn 90 grader.  Utfør all boring før bøying/knekking.  Alle hullene er boret med 6 mm bor (På tegningen er det også angitt noen 8 mm hull.  Dette har jeg gått bort fra)  Merk at senterhullet har diameteren 8mm slik at Trangia gassbrenner kan monteres.  Gassbrenneren leveres uten mutter.  Trangia har sikkert en mutter, men jeg "truet" en 8 mm mutter på. 

 

te 2a (640x480).jpg

IMG_0001 (582x640).jpg

--------------------

Endestykkene lages iht tegningene.  Etter at forsterkningene er gjort, klipp av øverst på 90 graderen ca 2 mm slik endeplatene og sideplatene flukter  Utfør all boring og klipping før bøying.  Boring på endeplatene er kun et 3 mm hull slik at endestykkene kan "poppes" fast til brenneplaten.  Når endeplatene skal poppes på, låses eneplatene fast til endevingene på brenneplaten vha Wisegrepet og trestykket plassere som vist på bildet.  Utfør prosessen mens endeplatene står i 90 grader. 

0d (480x640).jpg

Endestykke 1 skal ha et fåtall luftehull. (Det sammen har også sideplate 2) tanken er at disse sidene settes opp mot vinden.

2c (640x480).jpg

 

Endeplate 2.  Eneste boring er 3mm hull på sidene nederst.  "Poppehull".

Klipping av ilegget:  Bor et 8 mm hull i midten av ilegget slik at det blir lettere å klippe. 

2e(640x480).jpg

IMG (640x586).jpg

Merk at bredden nederst skal flukte med brennerflaten, men for at ovnen skal slåes sammen, må platen være 105 mm øverst.  Etter at du har montert endestykke 1 fell det ned.  Bøy/knekk en 90 grader på endestykke 2 og kontroller at bredden øverst blir korrekt

 

SIDEPLATENE.

Sideplatene er løse, og plasseres under transport inne i ovnen.  Sideplatene har 2 lepper som tres på endestykkene.  Sideplatene skal monteres på utsiden, mens nedre del bøyes lett slik at de går på innsiden av brenneplates vinger.  Sideplatene har en forsterkning øverst.  Justering av målene kan være nødvendig for å lette monteringen og når sideplatene skal legges "innvendig" når ovnen er i transportmodus

Sideplate 1 har et sideilegg og flere luftehull enn sideplate 2.  Om du vil benytte 8 mm bor på de nedre luftehullene er valgfritt.  Jeg bruker bare 6 mm

2f(640x480) (2).jpg

Justeringer:

Sideplatenes lengde,  Avhengig av popnaglenes lengde kan det være nødvendig å justere litt på sideplatenes lengde.

Det kan også være nødvendig å justere "utklippet" i bunnen slik at sideplatene er lettere å få på plass ved montering.

Det er ikke helt samsvar mellom luftehullene på fotografiet og tegningen. Det er mindre antall luftehull på tegningen av sideplate 1 og fotografiet.  på i dag er det nok luftehull  som vist på tegningen.  Men ønskes det mer trekk kan antallet økes.. 

2g(640x586).jpg

2h(640x480).jpg

2i(640x519).jpg

2k(640x384).jpg

Om det er lite ved å finne er kan du montere inn en Trangia gassbrenner)

2l(640x454).jpg

Eller en "Penny can Stove.  Jeg foretrekker å lage den med lukket lokk, med  innervegg.  Du finner fremgangsmåten på Youtube.  Søk på "penny can stove

2la (480x640).jpg

.

Klargjøring av bruk. 

1.  Fyll på nødvendig mengde rødsprit via påfyllingshullene på toppen.  20 ml rødprit er nok for å koke opp 2 dl vann

2m(480x640).jpg

2..  Sett inn syltetøylokket og hell litt rødsprit oppi.  Sett på ovnen, og legg en mynt ( f eks 2 cent euro) uten hull over påfyllingshullene. Dermed hindre flammer å komme opp fyllehullene.  

2n (480x640).jpg

3.  Tenn på rødspriten i syltetøylokket.  Eter et par sekunder antennes spriten i beholderen, og kjelen kan settes over. 

4 Skal du bruke PCS uten ovn kan du f eks bruke en bønneboks som kjele og sette den direkte på toppen, etter å ha ventet til flammene har roet seg

2o (480x640).jpg

-------------------------------------------

Og så er det bare å vente litt til så er kaffen klar.

10 - 18 Vestlandslefse (384x640).jpg

 

 

0a(640x360) (2).jpg

 

 

IMG_0001 (582x640).jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Tom42 skrev:

Om jeg lykke bedre nå med en beskrivelse håper jeg på.

Jeg synes beskrivelsen var flott! Både tekst, tegninger og bilder gjør susen - dette kunne jeg nok fått til ja :thumbsup:

Men ingeniøren i meg stusset over denne formuleringen:

3 timer siden, Tom42 skrev:

2 ml rødprit er nok for å koke opp 2 dl vann

Det må da være en tyrkleif? Det tilsvarer at man kan koke opp 100 liter vann på en 1-liters rødspritflaske. (Gjorde noen kjappe termodynamiske overslagsberegninger nettopp, der resultatet tilsier at sannsynligheten for tyrkleif er høy, med mindre vannet har høy temperatur allerede i det man fyrer opp spriten :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Jeg synes beskrivelsen var flott! Både tekst, tegninger og bilder gjør susen - dette kunne jeg nok fått til ja :thumbsup:

Men ingeniøren i meg stusset over denne formuleringen:

Det må da være en tyrkleif? Det tilsvarer at man kan koke opp 100 liter vann på en 1-liters rødspritflaske. (Gjorde noen kjappe termodynamiske overslagsberegninger nettopp, der resultatet tilsier at sannsynligheten for tyrkleif er høy, med mindre vannet har høy temperatur allerede i det man fyrer opp spriten :))

Vanligvis er betyr null ingen ting, men i dette tilfellet gjør det nok det.  Skal gå inn og rette det opp med en gang.  Godt du var fornøyd med beskrivelsen.  For jeg var meget misfornøyd med forrige utgave, så er du fornøyd er jeg det.

Men hovedgrunnen til at jeg har forsøkte meg enda en gang er ønsket  om å inspirerer andre til både å lage og oppleve hvor mye enklere matlagingen er blitt - enn på bål.  Og så sparer jeg en del vekt også.  Og så, enda en gang, har jeg hatt utrolig mye moro underveis, og lager stadig noen nye.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du garantert er en mer dreven gjør-det-selver enn det jeg er, så gjenkjenner jeg definitivt gleden din med å lage ting selv - eller ved det å tilpasse ting sånn at de blir unike i å tilfredstille egne behov. Noen vil sikkert kalle det bortkastet tid (man kan jo kjøpe så å si alt ferdig), andre vil se på det som lærerik morotid. Og jo mer man har laget og jo flere triks man har lært, jo bedre står man rustet den dagen man er pokka nødt til å improvisere løsninger i villmarka :) Sånn sett kjøper jeg for mye ferdiggreier nå....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott beskrivelse Tom.

Har fått tak i 0,7 mm rustfritt fra en blikkenslager jeg kjenner og er i gang.

Har tilgang til plateknekker så ser frem til å kose meg med dette. Blir nok noe tyngre en med malerspann.

Ser at du har variert litt med hesyn til  hullmønsteret så det er tydelig at du stadig utvikler ovnen.

Skal legge ut bilder når den er ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, sandress skrev:

Flott beskrivelse Tom.

Har fått tak i 0,7 mm rustfritt fra en blikkenslager jeg kjenner og er i gang.

Har tilgang til plateknekker så ser frem til å kose meg med dette. Blir nok noe tyngre en med malerspann.

Ser at du har variert litt med hesyn til  hullmønsteret så det er tydelig at du stadig utvikler ovnen.

Skal legge ut bilder når den er ferdig.

Hediggrisen som har plateknekker.  Hurtigere og penere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sandress skrev:

Flott beskrivelse Tom.

Har fått tak i 0,7 mm rustfritt fra en blikkenslager jeg kjenner og er i gang.

Har tilgang til plateknekker så ser frem til å kose meg med dette. Blir nok noe tyngre en med malerspann.

Ser at du har variert litt med hesyn til  hullmønsteret så det er tydelig at du stadig utvikler ovnen.

Skal legge ut bilder når den er ferdig.

HUSK AT POPNAGLENE/SKRUENE MÅ VÆRE AV STÅL.  ALUMINIUM BRENNER OPP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎01‎.‎04‎.‎2016 at 20.04, a_aa skrev:

Selv om du garantert er en mer dreven gjør-det-selver enn det jeg er, så gjenkjenner jeg definitivt gleden din med å lage ting selv - eller ved det å tilpasse ting sånn at de blir unike i å tilfredstille egne behov. Noen vil sikkert kalle det bortkastet tid (man kan jo kjøpe så å si alt ferdig), andre vil se på det som lærerik morotid. Og jo mer man har laget og jo flere triks man har lært, jo bedre står man rustet den dagen man er pokka nødt til å improvisere løsninger i villmarka :) Sånn sett kjøper jeg for mye ferdiggreier nå....

Dreven og dreven?  Sannheten er nok mer at jeg holder fast på en tanke helt til den slår rot.  Og svært ofte er det bare det som skjer, men av og til lykkes jeg, selv om utførelsen ikke alltid står i stil med intensjonene.  Men når det gjelder blikkboksovnen er jeg fornøyd, selv om den ser svært så hjemmelaget ut.  Akkurat nå holder jeg på med å produsere stekespader.  Mye støv og mye moro.  Vurderer hver eneste vedski av bjørk med naturlig bøy og så er det bare å sette i gang med skjæring og pussing.  Jeg bruker også einer og de stekespadene som er avbildet er av oliventre.  Siden jeg synes det blir plundrete med bare en lager jeg like godt to, en for høyre og en for venstre hånd.

Legger dette også ut som egen tråd under "Gjør det selv".

 

1.jpg2.jpg3.jpg5.jpg6.jpg

Endret av Tom42
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.