Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruten (1039 moh) 02.04.06 - Flott start på april


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse

evenl skrev:

Det ble en flott start på skimåneden april.

Flotte bilder og topp vær så det ut for. Da vi var der 10. mars var det også blå himmel, men det blåste så på toppen at jeg knapt våget meg bort på hovedtoppen. Vi kom opp fra motsatt side av dere.

Legger ved et bilde som viser hvordan det så ut like før toppen.

Jeg ser du bruker Gallery 2 til bildepresentasjon. Hvordan er du fornøyd med den? Jeg bruker Album Shaper som jeg foretrekker fordi den har tre nivåer på bildeoppløsning og hvor den høyeste bestemmes av meg(vanligvis den oppløsningen bildet er tatt i). Men den krever mye etterarbeid for å få de norske tegnene riktig etter som programmen bruker tegnrepresentasjonen UTF-8 og serveren min liker best ISO-8859-1. Genererer Gallery 2 html og evt. xml sider i UTF-8, eller ISO-8859-1?

post-474-133474414355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 9,5 i stil?? Da tror jeg en gammel storhopper som han vil bli litt skuffet :)

Jeg ser du bruker Gallery 2 til bildepresentasjon. Hvordan er du fornøyd med den?

Gallery 2 er MYSQL basert og er et omfattende bildeprogram der det meste kan gjøres via web. Dvs. laste/ forandre album og bilder via nettleser. Det er lett å installere og konfigurere. Det finnes også norsk språkpakke. I tillegg kan man installere tilleggsmoduler etter eget ønske.

Programmet anbefales, men dette krever at man har en server med MYSQL installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg fortsetter også med skrytingen...

Denne helgen gikk turen til utsiktstoppen Ruten sør for Vinjeøra i Sør-Trøndelag. Det ble en flott start på skimåneden april.

:)Bilder, video, kart og tekst her

Turhilsen

Lurte bare på hvordan du "fant på " å gå opp fra Pallan via Kårvatnet ?

Bra skiforhold hele veien?

Ser dere har rent Telemark rett ned /østover fra hovedtoppen, dere er ikke frøsne - var aldri "redd" for å få fonna i hauue da :)

På Omnsfjellet denne dagen var det også et utrolig lekkert føre over tregrensa i allfall, men neri skogen fikk vi antydning til kramsnø og tyngre å kjøre, men når "halve" Orkdalen er på tur så finns det da ett og annet spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Vi gikk opp fra Pallan fordi vi skulle overnatte på NTNUI koia "Stakkslettkoia" som ligger like ved Kårvatnet. Skiforholdene var bra hele veien, selv i småskogen.

Vi var så heldige at vi hadde en svenske med i turfølget :). Han var den første som satt utfor østsiden fra hovedtoppen, og i og med at han kom helskinnet ned satte vi andre etter. Drømmeforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei igjen,

Vi gikk opp fra Pallan fordi vi skulle overnatte på NTNUI koia "Stakkslettkoia

Ruten er liksom blitt begått den vante og trauste sti fra nord/ Borstad.

Egentlig en "trist" trase, som oftest blir det start uten sola og etter hvert mot den som vi kommer oppi fjellet-

Det er jo ikke så mye lenger å kjøre inn til Kårøyan, og (minst) to traseer må jeg se å få gått i sommer:

Din fra Pallan /koia,

og fra lunningsplassen 218 moh like ved veien (der jeg starta til Kniplefjellet motsatt side:

http://www.krovoll.net/Knippelfjellet/slides/P3.html

http://www.krovoll.net/Ruten/Oversiktskart/slides/Rutenkart.htm

Det må da være bedre med disse sørvendte traseer, både solmessig og tur /skimessig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre med disse sørvendte traseer, både solmessig og tur /skimessig ?

Solmessig er det jo en fordel med sørvendte traseer. Snømessig kommer det nok an på i hvilket område man befinner seg, og hvilke værforhold som har vært den siste tiden. På Ruten var snøforholdene klart best på nordsiden. Dette var der snøen hadde samlet seg. På sørsiden var det derimot mer avblåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solmessig er det jo en fordel med sørvendte traseer. Snømessig kommer det nok an på i hvilket område man befinner seg, og hvilke værforhold som har vært den siste tiden. På Ruten var snøforholdene klart best på nordsiden. Dette var der snøen hadde samlet seg. På sørsiden var det derimot mer avblåst.

Det er mange forhold som spiller inn ved rutevalg på skiturer, temperatur, skydekke, snøkvalitet, soleksponering, vindeksponering o.s.v.

Med nysnø og kjølig vær på våren er nordvendt å foretrekke. Tørr snø og såpass lange dager og høy sol at det blir godt lys også i nordvendt terreng :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Da vi var på Ruten kjørte vi E39 sørvestover fra Trondheim. Er det virkelig slik at man må betale 2x15kr bompenger på tur og så 2x15kr på retur igjen!?!?

Eller misforsto vi :roll: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mange forhold som spiller inn ved rutevalg på skiturer, temperatur, skydekke, snøkvalitet, soleksponering, vindeksponering o.s.v.

Med nysnø og kjølig vær på våren er nordvendt å foretrekke. Tørr snø og såpass lange dager og høy sol at det blir godt lys også i nordvendt terreng :roll:

Det er så teit å generalisere sånn. Dette her kommer jo an på hvilken vindretning som har vært fremherskende den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev:

Da vi var på Ruten kjørte vi E39 sørvestover fra Trondheim. Er det virkelig slik at man må betale 2x15kr bompenger på tur og så 2x15kr på retur igjen!?!?

Det er nok slik det fungerer ja! Samferdselsdepartementet synes det er fint at vi trøndere blør for å benytte veiene. Og nå er det ekstra ille etter som politikerne i Trondheim var fast bestemt på for en gangs skyld å holde ord; Bomringen ble fjernet!!! Men det tar departementet ille opp og fryser alle prosjekter i fylket :lol:

Men du kan unngå bommen på E39 ved å kjøre til Melhus og derfra om Hølonda til Orkdal. Tar lenger tid, og er litt lenger, men du slipper bomavgiften :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen skrev:

Det er nok slik det fungerer ja! Samferdselsdepartementet synes det er fint at vi trøndere blør for å benytte veiene. Og nå er det ekstra ille etter som politikerne i Trondheim var fast bestemt på for en gangs skyld å holde ord; Bomringen ble fjernet!!! Men det tar departementet ille opp og fryser alle prosjekter i fylket :lol:

Men du kan unngå bommen på E39 ved å kjøre til Melhus og derfra om Hølonda til Orkdal. Tar lenger tid, og er litt lenger, men du slipper bomavgiften :roll:

Takk for tipset! Er dette en omvei f.eks du eller andre benytter? Eller koster det like mye i bensinpenger å kjøre rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.