Gå til innhold
  • Bli medlem

Vind og Sylan


Anbefalte innlegg

Ok, hvor mye vind skal til for at du ikke legger ut på tur i fjellet på vinteren? Et smak og behag-spørsmål, I know, men jeg trenger å vite litt hva andre tenker, da jeg ikke har så mange vinterturer å sammenligne med. 

Jeg pønsker på en vintertur i Sylan i neste uke, men ser det er spådd rundt 10 m/s. Jeg baserer meg på å sove i telt, og på å følge vintermerka løyper. Kan såklart ta inn på hytte hvis det blir for gæli, men liker meg jo best i teltet med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok litt tidlig å spå vindstyrke en uke frem i tid. Uansett ville jeg ikke bekymret meg mye for 8-10. Litt friskt er det, men ikke noe problem. Er det varslet fra 15 og oppover over litt tid ville jeg vurdert å la det være. Uansett kan være snu fort. Får du sterk vind er det ikke værre enn å vente av i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, whistler skrev:

Det er nok litt tidlig å spå vindstyrke en uke frem i tid. Uansett ville jeg ikke bekymret meg mye for 8-10. Litt friskt er det, men ikke noe problem. Er det varslet fra 15 og oppover over litt tid ville jeg vurdert å la det være. Uansett kan være snu fort. Får du sterk vind er det ikke værre enn å vente av i teltet. 

Ok, takk for svar. Det var noe sånt jeg håpet på å få høre. :)

Kanskje du har noen tips til telting på vinterstid? For eksempel hvordan man best plasserer og fester pulken on natta, og eventuelle problemer man kan støte på når det kommer til teltplugger? Nå ser jeg for meg at det skal gå greit å sette opp teltet med snøplugger, samt med ski og staver som ekstra sikring, men hva gjør man eventuelt om snøen er som potetmel, og pluggene ikke vil sitte ordentlig? Før har jeg funnet barmark, men tviler på at jeg gjør det på denne turen.

Jeg har sovet en del i telt, men har ikke teltet alene i snødekket landskap før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulken hvelver du på hodet (snur den opp ned), evt. fester skia i draget. Jeg var i området i hele påska, dog på andre siden mot kjøli, tror ikke snøen kommer til å by på problemer for deg. Husk at selv om det er meldt 8-10 m/s så kan det komme kast som er betraktelig kraftigere enn det i Sylan. men null problem. Både Storerikvollen og Nedalshytta er åpen i tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miss Winther skrev:

Ok, takk for svar. Det var noe sånt jeg håpet på å få høre. :)

Kanskje du har noen tips til telting på vinterstid? For eksempel hvordan man best plasserer og fester pulken on natta, og eventuelle problemer man kan støte på når det kommer til teltplugger? Nå ser jeg for meg at det skal gå greit å sette opp teltet med snøplugger, samt med ski og staver som ekstra sikring, men hva gjør man eventuelt om snøen er som potetmel, og pluggene ikke vil sitte ordentlig? Før har jeg funnet barmark, men tviler på at jeg gjør det på denne turen.

Jeg har sovet en del i telt, men har ikke teltet alene i snødekket landskap før. :)

Jeg var i samme situasjon som deg for bare et år siden og læringskurven har vært bratt, men definitivt ikke så plundrete som jeg trodde på forhånd. Uansett er det sunt å være litt reservert og ha respekt for vinterfjellet. Da tar man tryggere avgjørelser, er min erfaring :-)

Jeg legger bare pulken på hodet og dytter den litt ned i snøen om den er løs. Evnt. bruker en ski for å sikre draget så den ikke flytter på seg i vinden. Går også an å spa litt snø over den på siden(e) det blåser fra så ikke vinden får tak under.

Så lenge det ikke har kommet masse løs nysnø er det ikke noe problem å få snøpluggene til å sitte. Uansett tråkker du til teltplassen med skiene før du setter teltet og da rekker snøen å sette seg litt til du skal plugge. Spa deg eventuelt litt ned, sett pluggen og legg tilbake snø over så sitter det godt som bare det.

Lykke til! Mestringsfølelsen er utrolig deilig når man får til å leve komfortabelt i telt vinterstid. Det syntes ihvertfall jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whistler skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg for bare et år siden og læringskurven har vært bratt, men definitivt ikke så plundrete som jeg trodde på forhånd. Uansett er det sunt å være litt reservert og ha respekt for vinterfjellet. Da tar man tryggere avgjørelser, er min erfaring :-)

Jeg legger bare pulken på hodet og dytter den litt ned i snøen om den er løs. Evnt. bruker en ski for å sikre draget så den ikke flytter på seg i vinden. Går også an å spa litt snø over den på siden(e) det blåser fra så ikke vinden får tak under.

Så lenge det ikke har kommet masse løs nysnø er det ikke noe problem å få snøpluggene til å sitte. Uansett tråkker du til teltplassen med skiene før du setter teltet og da rekker snøen å sette seg litt til du skal plugge. Spa deg eventuelt litt ned, sett pluggen og legg tilbake snø over så sitter det godt som bare det.

Lykke til! Mestringsfølelsen er utrolig deilig når man får til å leve komfortabelt i telt vinterstid. Det syntes ihvertfall jeg ;-)

Ja, jeg kommer nok til å lære masse på min første ordentlige vintertur! Gleder meg! Jeg er veldig ydmyk når det kommer til å ferdes i naturen. Både med tanke på egen form, erfaring og ikke minst været. 

Mange gode råd! Tusen takk! Håper jeg klarer å nyte dette, og få en herlig mestringsfølelse etter turen. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Miss Winther skrev:

Ja, jeg kommer nok til å lære masse på min første ordentlige vintertur! Gleder meg! Jeg er veldig ydmyk når det kommer til å ferdes i naturen. Både med tanke på egen form, erfaring og ikke minst været. 

Mange gode råd! Tusen takk! Håper jeg klarer å nyte dette, og få en herlig mestringsfølelse etter turen. :D

Det blir nok veldig bra! Husk å skrive turrapport etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 10 m/s overalt i Sylan eller noe annet sted.. Det blåser mer på toppene, og mye mindre på lesidene. Man finner gode teltforhold om man tenker seg litt om, og planlegger camp i god tid før man må.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lompa skrev:

Det er ikke 10 m/s overalt i Sylan eller noe annet sted.. Det blåser mer på toppene, og mye mindre på lesidene. Man finner gode teltforhold om man tenker seg litt om, og planlegger camp i god tid før man må.. 

Ja, det er klart. Men jeg får et utgangspunkt ut i fra hva YR spår, og vindretningen er jo til hjelp også. Jeg har planen klar. Håper den er god nok. Har også tenkt på at vinden plutselig kan snu, og da må jeg ha en plan for det og. :)

Endret av Miss Winther
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.