Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gått Nordkalottleden sommerstid med hund? Berører leden kun Padjelanta nasjonalpark eller Sarek også? Ser at i Padjelanta kan man ha hund i bånd under visse årstider/steder, men jeg finner ikke ut om det er lov å gå Nordkalottleden med hund. Er det andre regler for inn/utføring av hund til Finland enn til Sverige?

Annonse
Skrevet

Eneste jeg kan svare på der er at praksisen i Padjelanta NP er ganske streng. De tillater ikke hund - og en kar som tok båten over fra Ritsem måtte snu siden han hadde med hund en høst jeg var der. Du finner sikkert reglene for dette på nett - det er muligens også forskjell fra vinter til sommer.

Normalt går man ikke innom Sarek.

Skrevet

I praksis er vel all innføring av hund i de svenske nasjonalparkene forbudt, men ser at det finnes noen unntak.

5. att under tiden 1 januari–30 april medföra kopplad hund,
6. att under hela året medföra kopplad hund i Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke vid färd på Kungsleden samt inom ett område som i söder gränsar mot sjöarna i Stora Lulevattnet och i norr mot kraftledningen samt i Muddus efter den s.k. Rallarstigen,
7. att under hela året medföra kopplad hund i Sarek vid färd på Kungsleden, 

Slik det ser ut så må man gå Kungsleden hvis man skal ha med seg hund..

Skrevet
5 minutter siden, Chris B. skrev:

I praksis er vel all innføring av hund i de svenske nasjonalparkene forbudt, men ser at det finnes noen unntak.

5. att under tiden 1 januari–30 april medföra kopplad hund,
6. att under hela året medföra kopplad hund i Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke vid färd på Kungsleden samt inom ett område som i söder gränsar mot sjöarna i Stora Lulevattnet och i norr mot kraftledningen samt i Muddus efter den s.k. Rallarstigen,
7. att under hela året medföra kopplad hund i Sarek vid färd på Kungsleden, 

Slik det ser ut så må man gå Kungsleden hvis man skal ha med seg hund..

Ja - stemmer det. Har du vurdert å gå på norsk side i stedet? Jeg tror du kan få en vel så fin tur. Norsk side er mer krevende - kommer ikke så lange dagsetapper, men man slipper å våkne om morningen og se målet for den neste dagen langt i det fjerne :). Det var et par dager der jeg lurte på hva jeg drev med - ATV spor, klopplegging etc.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.