Chris B. Skrevet 29. mars 2016 Skrevet 29. mars 2016 Er det noen som har gått Nordkalottleden sommerstid med hund? Berører leden kun Padjelanta nasjonalpark eller Sarek også? Ser at i Padjelanta kan man ha hund i bånd under visse årstider/steder, men jeg finner ikke ut om det er lov å gå Nordkalottleden med hund. Er det andre regler for inn/utføring av hund til Finland enn til Sverige? Siter
Kjell Iver Skrevet 29. mars 2016 Skrevet 29. mars 2016 Eneste jeg kan svare på der er at praksisen i Padjelanta NP er ganske streng. De tillater ikke hund - og en kar som tok båten over fra Ritsem måtte snu siden han hadde med hund en høst jeg var der. Du finner sikkert reglene for dette på nett - det er muligens også forskjell fra vinter til sommer. Normalt går man ikke innom Sarek. Siter
Chris B. Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Skrevet 29. mars 2016 I praksis er vel all innføring av hund i de svenske nasjonalparkene forbudt, men ser at det finnes noen unntak. 5. att under tiden 1 januari–30 april medföra kopplad hund, 6. att under hela året medföra kopplad hund i Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke vid färd på Kungsleden samt inom ett område som i söder gränsar mot sjöarna i Stora Lulevattnet och i norr mot kraftledningen samt i Muddus efter den s.k. Rallarstigen, 7. att under hela året medföra kopplad hund i Sarek vid färd på Kungsleden, Slik det ser ut så må man gå Kungsleden hvis man skal ha med seg hund.. Siter
Kjell Iver Skrevet 29. mars 2016 Skrevet 29. mars 2016 5 minutter siden, Chris B. skrev: I praksis er vel all innføring av hund i de svenske nasjonalparkene forbudt, men ser at det finnes noen unntak. 5. att under tiden 1 januari–30 april medföra kopplad hund, 6. att under hela året medföra kopplad hund i Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke vid färd på Kungsleden samt inom ett område som i söder gränsar mot sjöarna i Stora Lulevattnet och i norr mot kraftledningen samt i Muddus efter den s.k. Rallarstigen, 7. att under hela året medföra kopplad hund i Sarek vid färd på Kungsleden, Slik det ser ut så må man gå Kungsleden hvis man skal ha med seg hund.. Ja - stemmer det. Har du vurdert å gå på norsk side i stedet? Jeg tror du kan få en vel så fin tur. Norsk side er mer krevende - kommer ikke så lange dagsetapper, men man slipper å våkne om morningen og se målet for den neste dagen langt i det fjerne . Det var et par dager der jeg lurte på hva jeg drev med - ATV spor, klopplegging etc.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.