Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips om å redusere vekt på sekk (utskilt)

can

Anbefalte innlegg

@can 

Et par ting til lista di; Boks med salt under hygiene ? Liggeunderlag som både"worn" og "consumable"?  Her har du nok bommet litt. Også synes jeg du burde skille tingene fra hverandre. Tannbørste som en post og tannkrem som en annen. Børsten er fast innventar, mens tannkremen er forbruksvare. Etterhvert vil du kanskje begrense mengden du tar med utifra behov. 1 dag kontra 2 uker.

Du trenger kanskje ikke skift om du ikke skal sove ute, men blir du ikke svett noen gang? Har du aldri plumpet eller på annen måte blitt våt uten å ha planlagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte ikkje det med liggeunderlaget såvidt eg kan sjå har eg ingen ting under verken worn eller consumable. Skift jo er kanskje lurt å ha tenker da på ekstra sokker, samt ekstre ulltrøye kanskje og ein ekstra stilongs. Kanskje eg går for devold multisport var og såg på dei her om dagen. Her er iverfall den nye lista. Blir det for mange lister her viss eg oppdatere dei her på forumet støtt og stadig veit ikkje kva som er vanlig.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

Til no har eg trøtt ein vanlig svart bossekk inni ryggsekken, har vanlig telttrekk, samt soveposetrekk men har ikkje den posen som følge med multifuelen satse på å pakka han inn i noke mjukt. Veit de om noken alternativ som er lette og vanntette, bossekk er litt bob bob for å bruka ett forslitt utrykk.

Svartkjele, har tenkt litt her, er klar over at det finns lettare alternativ og kanskje eg skulle gått for ett av desse som du beskriv. Men det er noke bra med kjelen og den kan nemlig brukast på bål og da spare og jo brensel forutsatt at eg finn det da og at det er såpass tørt at eg får fyr. Skulle eg spart noke her så trur eg at eg måtte funne ett eller anna kokekar som kan brukast på bål og som selvsagt er ein del lettare.

Gas ja, kanskje ein del å spara her for eg har jo ikkje lagt til brensel på lista mi på lightpack, veit ikkje kor mykje det går har ikkje all verdens turerfaring men bør vel sikkert ha med meg 1 liter til ei veka, og det vege jo sitt. Satser på å kun bruka til matlaging ikkje noke fyring i teltet, får heller kle på meg eller krabba ned i posen, så kanskje ein liter er litt mykje. Når det gjeld gass ser eg at det er ulik størrelse på gassboksane men vekta på de er det heile boksen med gass og alt eller? 

carrimore sekken er god å bruke, aldri hatt problem med den.

noke eg har tenkt eg skulle hatt tak i var litt lettare regnkle som faktisk er tette, dei aller fleste er jo tette i selve stoffet men dei leke i saumane, noken forslag ?

Er det nødvendig med tørt skift/undertøy når ein har regnkler?

Du kan tette sømmene med middel for å tette sømmer. Det finnes slike flasker med en slags svamp på enden som man bruker. Produsenten av klærne har ofte en anbefaling på akkurat hvilket stoff en skal bruke og hvorvidt det skal inneholde silikon osv.

Personlig har jeg alltid med tørt undertøy: ulltrøye, ullstilongs og tørre sokker. Dette skifter jeg til når jeg skal inn i teltet for kvelden. Selv om jeg ikke er våt av regn så svetter jeg alltid når jeg går og jeg sover langt bedre med tørre klær. Dessuten sparer det på soveposen å sove med klær fremfor å rense den hver gang man har brukt den en uke.
Tilsammen veier dette kanskje 400g og jeg synes ikke det er verdt å spare den vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, can skrev:

ser at biltema har denne kjelen her http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjokken-og-vann/Kaffekjel-2000034581/ den skal vistnok kunne brukast på bål, noken som har prøvd? Er jo litt lettare enn den eg har, rommer litt mindre da men er kanskje stor nok viss den ellers er brukande.

Funker med både vann og kaffe.

*bare prøvd én tur

IMG_0140.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter ett kuppeltelt a la de nordiske modellene anbefaler jeg deg også å se på feks Tarptent, big sky, Nigor og trekkertent. 

http://www.trekkertent.com/home/home/1-edge.html

http://www.tarptent.com/double-rainbow.html

https://www.tarptent.com/scarp2.html

http://bigskyproducts.com/tents-and-shelters.aspx

"Regelen" er at telt, sovepose og ryggsekk tilsammen ikke skal veie mer enn 3 kg, men grenser er alltid til for å tøyes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Svandal skrev:

Hvis du er ute etter ett kuppeltelt a la de nordiske modellene anbefaler jeg deg også å se på feks Tarptent, big sky, Nigor og trekkertent. 

http://www.trekkertent.com/home/home/1-edge.html

http://www.tarptent.com/double-rainbow.html

https://www.tarptent.com/scarp2.html

http://bigskyproducts.com/tents-and-shelters.aspx

"Regelen" er at telt, sovepose og ryggsekk tilsammen ikke skal veie mer enn 3 kg, men grenser er alltid til for å tøyes ;)

Denne "regelen" som stammer fra svenske Jörgen Johansson, er godt beksrevet på hans hjemmeside Fjäderlätt.

Et moment her er at dette er per person. Så om to personer er på tur sammen kan f.eks teltet godt veie to kg (hvis soveposen og sekken er en kg hver seg) hvis teltet rommer begge to og de da bare "får" en kg hver.

Ellers så er ikke dette en regel, men et godt mål. Så er det opp til hver enkelt hvor nærme man vil legge seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, can skrev:

Når det gjeld gass ser eg at det er ulik størrelse på gassboksane men vekta på de er det heile boksen med gass og alt eller? 

Hvis du kjøper en 100g-boks, er det ca 100g gass + ca 110g stå l= ca 210g totalt. For 230g gass er totalen ca 380g. For en 450g er jeg ikke sikker, men jeg vil tippe total ca 650g.

3 timer siden, can skrev:

ser at biltema har denne kjelen her ...

Biltema selger også en ganske bra, rimelig og lett (45g) gassbrenner for toppmontering: FMS 300T med Biltema-logo. Helt grei å koke vann med, men store panner for avansert kokkelering er den nok ikke beregnet for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ost skrev:

Denne "regelen" som stammer fra svenske Jörgen Johansson, er godt beksrevet på hans hjemmeside Fjäderlätt.

Et moment her er at dette er per person. Så om to personer er på tur sammen kan f.eks teltet godt veie to kg (hvis soveposen og sekken er en kg hver seg) hvis teltet rommer begge to og de da bare "får" en kg hver.

Ellers så er ikke dette en regel, men et godt mål. Så er det opp til hver enkelt hvor nærme man vil legge seg.

Helt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, can said:

Skjønte ikkje det med liggeunderlaget såvidt eg kan sjå har eg ingen ting under verken worn eller consumable. ...

Ser ut som jeg ble lurt av meg selv. Når musepilen hovrer over en linje kommer det opp symboler for worn (genser), consumable (bestikk) og en stjerne så jeg trodde du hadde markert disse på liggeunderlaget. My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt spørsmål kanskje men ein blir ikkje forgifta av den biltema kjelen da, no er jo pannene me bruker til daglig laga i aluminium men det er jo på ein ovn dette er jo på bål i tillegg er det vel ikkje vanlig aluminium den er laga av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

dumt spørsmål kanskje men ein blir ikkje forgifta av den biltema kjelen da, no er jo pannene me bruker til daglig laga i aluminium men det er jo på ein ovn dette er jo på bål i tillegg er det vel ikkje vanlig aluminium den er laga av

Veldig godt spørsmål egentlig. Jeg bruker ikke aluminium fordi jeg er litt paranoid. Selv om aluminiumsgrytene er anodisert. Jeg har valgt å bruke litt penger å kjøpe titangryter på http://www.dx.com/s/keith?categoryId=1635
Det er dyrere, men lettere enn stål og titan skal ikke lekke slik som vanlig aluminium kan gjøre. Merk at anodisert aluminium skal være langt mer varmebestandig enn vanlig aluminium så det skal være mulig å bruke dette på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men veit du om dei kan brukast på bål da eller ? Tenkte kanskje litt på denne her eg da http://www.dx.com/p/keith-titanium-kettle-camping-picnic-cookware-pot-silver-grey-292997#.VwKfOeKLTIU Kanskje litt mykje peng for å spara ca 400 gram da vil mange sei men siå du kom med tipse tenkte eg det er lurt å spørra. Ser jo at det er ett slags plastikkbelegg på handtaket men det går jo kanskje ann og ta vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, can skrev:

ok, men veit du om dei kan brukast på bål da eller ? Tenkte kanskje litt på denne her eg da http://www.dx.com/p/keith-titanium-kettle-camping-picnic-cookware-pot-silver-grey-292997#.VwKfOeKLTIU Kanskje litt mykje peng for å spara ca 400 gram da vil mange sei men siå du kom med tipse tenkte eg det er lurt å spørra. Ser jo at det er ett slags plastikkbelegg på handtaket men det går jo kanskje ann og ta vekk.

Keith skriver selv på sine hjemmesider at produktet er 99,9% titan, som har et smeltepunkt på 1668 Celsius. Jeg vil tippe at det ikke blir så varmt i et vanlig bål. Så vidt jeg finner ut er normaltemperaturen rundt 700 Celsius. Du kan eventuelt sende dem en mail med spørsmål om den egner seg til bål.

Merk også at det er mulig det finnes billigere titankjeler, eller til og med den samme kjelen billigere, andre steder. Sjekk gjerne ut ebay eller aliexpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-04-03 at 18.48, can skrev:

Her er iverfall den nye lista. Blir det for mange lister her viss eg oppdatere dei her på forumet støtt og stadig veit ikkje kva som er vanlig.

Jag tror att listan på Fjellforum blir uppdaterad när du ändrar i listan på ligterpack.

Är inte 100% säker, men kolla ett gammalt inlägg nästa gång du ändrat på något i lighterpack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Velkommen!

Foreslår at du leser tråden @opas lenker til: ikke bare for hvilke svar opas får, men også hvordan opas forholder seg til svarene. Du blir nødt til å slakte noen hellige kuer eller si at "ja, dette er tungt, men jeg bærer det like forbannet."
Skremmende mye av lettpakking foregår mellom ørene. Både et oppgjør med hva du er vant med og hvordan du planlegger kommende turer. Fortid mot fremtid, religion mot fakta.

Mye av det som er gjengs turutstyr er laget for å være bombesikkert uavhengig av vær og terreng... og brukers kompetanse. Noe av det er faktisk det og det bør vi feire som menneskehetens seier over elementene, mens lettvekterutstyr gjerne forutsetter et minstemål av tenkning før turen. For min del vil det være idioti å sette opp mitt Zpacks Hexamid Solo+ midt ute på en slette i full storm. Bak en liten haug? Ja, takk, kan nok sove godt der. Samme for sekken. Hvis tett skog og skling ned steinur er en normal hendelse på dine turer; glem silnylon, Dyneeama eller cuben, bruk hva du har.

3 for 3 er nevnt og dette er en utmerket regel. Dersom du får vekta på de tre store (telt, sekk og sov), ned mot 3 kg, så er du i stor grad i mål for lettpakking. Etter det blir det et spørsmål om penger - for gram koster kroner. Hvis du kan fylle handlelista med telt, sekk, sovepose (det der er et teppe!) og regntøy fra Zpacks, se på sluttregningen i kroner og gram og si JA!, så er det greit, very great.
Samtidig er det et åpent spørsmål hva som er lett nok for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag såg på startinlägget igen och det är inte gett någon tidsram för turen där packningen var på 25-26 kg.

För en veckotur är det en traditionell vikt. För två veckor ganska ok, för tre veckor är det lätt och för fyra veckor ultralätt. För längre tid ändå är det kreativa lösningar för mat som gäller, komplettera med fiske och diverse matsamlande så går det också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden laget jeg meg ett exelle regneark der jeg legger inn ting som skal i sekken. Alt jeg har i bua mi, som jeg noen gang har hatt i sekken eller kan tenke meg å putte opp i sekken, er lagt inn på dette regnearket. Kjøper jeg noe nytt blir det veid og lagt inn i på listen. Sum vekt nederst for tiden er rundt 50kg.

Når jeg så skal pakke sekken, før jeg begynner, setter jeg meg ved laptoppen og bestemmer meg for hva jeg skal ha med og når vekta er godt under 20kg har jeg til nå vært fornøyd. Men det var til nå. Tidligere denne uken kjøpte jeg den nye Bergans Helium sekken som bare veier 1kg. Og i går kjøpte jeg en Western Mountenering dunpose som veier 870 gram. Så bare der har jeg kuttet vekta på sekken min med nesten 4 kg. DVS at jeg nå bør være godt under 17 kg allerede. Med ett lettere telt enn mitt gamle Helsport Stetind 2 som veier 2kg kan mer spares, men ikke så dramatisk mye mer. Men kombinasjonen Hillberg Tarp og Jervenduk til "gulv"  veier under ett kilo og da kan vekta reduseres med enda ett kilo uten å ha begynt å se på andre superlett produkter. For meg veier maten mest. Jeg regner mellom 500 og 600 gram til dagen for en mann som meg. Og da snakker jeg om vanlig mat. Ved å bare spise dryteck eller lignende ville en dagsrasjon veie mindre en 200 garm , men da tror jeg jeg heller ville holdt meg hjemme. Den dagen jeg ikke klarer å bære med meg mat jeg liker, begynner jeg å golfe i stedet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å få ned vekta litt på sekken min nå jeg også. Flrste steg er å få plass til alt i min gamle bergans 80L framfor powerframen min... Her sparer jeg 2,5-3kg alene. Og med bytte fra helsport alta wide til cumulus conforter, sparer jeg nesten 2 kg, og myyye volum!:) 5 kg spart på ett kjøp:)

har også byttet ut trangiakjøkkenet mitt med en firemaple-brenner på ca 250gram, og tar en liten kjele, stekepanne og en knøttliten kaffekjele fra trangiasettet. Med brennsel, så sparer jeg litt her også:)

har halvannet kilo liggunderlag, men dette kutter jeg ikke ned på... Min synmat 7LW med chairkit er luksus som jeg skal unne meg på tur!:)

neste steg er å gjøre noe ang teltet, helsport fjellheimen 3camp er ett kanontelt, men mye volum og mye vekt. Må bare finne meg ett annet telt som er romslig nok for en sprellemann som meg, og har sett på både tarptent scarp 1 og 2. (1,4 og 1,7 kg uten ekstra stangsett), samt helsport ringstind. Men mest har jeg lyst på ett tilsvarende telt som fjellheimen, bare i 2 manns og under 2 kg. Ultralighten blir for dyr for meg:/ elsker forteltet i disse teltene til å hive av seg våte klær, kokkelering og oppbvaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.