Gå til innhold
  • Bli medlem

Start villmarkscamp!


Anbefalte innlegg

Har nå sittet i tenkeboksen en god stund, og funnet ut at starte villmarkscamp rett og slett er mulig!

Les tråden:

http://www.friluftsliv.no/diskusjon//read.php?f=9&;i=19235&t=19235

Har tenkt på dette før også, men møtte da veldig mye jantelov.

Dere her på forumet bør jo sammenlagt sitte inne med flere hundre år med erfaring, ikke bare innen friluftsliv, men også innen andre relevante områder. Regnskapsførere, håndverkere, høyskoleutdannede osv.

De som sitter med en drøm i magen om etter hvert å kunne leve av sin lidenskap og hobby.

For å understreke at jeg ikke bare er en blåøyd halvtomsing som ikke aner hva jeg snakker om har jeg drevet for meg selv i 11 år, og derfor vet at ingenting kommer over natten.

To hoder (helst fler) tenker bedre enn ett!

Søker derfor kontakt med alle dere som kan ha tro på et slikt prosjekt, og er villig til å jobbe for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ordlegger deg vel kanskje litt "utfordrende" med den siste setningen:

"M.a.o. har jeg fått en ny sjanse i livet til å utdanne meg til å "bli hva jeg vil". Og attpåtil betalt!"

Ikke alle som har den muligheten, så det er vel kanskje bare ren misunnelse fra min side :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville ha satset på noe innenfor friluftsliv. Hvis friluftsliv blir jobb, blir det på en måte ikke friluftsliv lenger, hvis du skjønner hva jeg mener.

Dessuten er ikke friluftsfolk kjent for å bruke mye penger på friluft, ettersom man betrakter dette som en gratis gode. Man vil også være i direkte konkurranse med frivillige organisasjoner som ikke har noen fortjeneste og derfor priser sine aktiviteter lavt. Umulig å konkurrere på pris med slike organisasjoner.

Sist men ikke minst, har man store sesong-svingninger. Det betyr at man må tjene MYE i løpet av få måneder for å overleve resten av året.

Jeg høres vel ut som en stor pessimist, men tror heller jeg er mer realist.

Er du interessert i friluft ville jeg heller ha satset på en jobb som gir mye fritid. Ekspempler på slike yrker er fiske, sjøfart og olje-industri. Her har man gjerne skiftordninger som medfører 2 uker på og fire uker fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve: Villmarks/opplevelsesferier er et sterkt voksende marked i dag, og det er ikke fordi man selger slike ferier til travere og slitere som vanker på dette forumet.

Ting er heller ikke gjort over natten, man slutter ikke jobben, kjøper BMW og leier svære lokaler. All biz går på langsiktighet, og må bygges opp møysomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapital. Kapital. Forretningssans. Forretningssans. Beinhard stå på vilje og evne til å takle en del motbakker, gjerne i kombinasjon med litt diversifisering, dvs. produkter som skiller seg litt ut fra det andre har.

Har for øvrig hørt fra flere hold (folk som driver med dette som yrke) at selv om det i bunn og grunn er et trivelig yrke, så går det ofte på tålmodigheta løs. En av hovedforklaringene er at de som melder seg på slike turer er ofte helt andre enn de man selv ville dratt ut i villmarken med.

Like viktig som stor kjerlighet for utelivet og naturen tror jeg at evner som tålmodighet, pedagogiske evner, evner til å omgås folk, evner til å engasjere mennesker er. Dette kommer i tillegg til de tidligere nevnte tingene som kapital og forretningssans. Dette er et marked hvor pengene ikke akkurat flyter på samme måte som blant vestkanstmeglere eller aksjetradere.

Med mindre du sklir rett inn som arrangør av "incentive" opplegg for de store konserna, er dette trolig bare et hardt stykke arbeid for en moderat lønn. Altså: Motivasjonen bør være sterk.

Du har trolig helt rett i at stadig flere ønsker mer tilrettelagte aktiviteter (men som sagt, disse menneskene er kanskje ikke de typne du normalt ville valgt med på tur), men samtidig er det et økende tilbud av slike tjenester, ergo blir ikke konkurransen nødvendigvis noe mindre.

Jeg har selv alltid ønsket meg noe annet enn en kontorjobb, og til tross for hva Lyngve sier, tror jeg det skal ganske mye friluftsliv til før nasen blir full. Men det er nok et viktig poeng han har, at så snart man mister friheten til selv å styre mye av innholdet i aktiviteten, men må legge det opp etter hva som gir penger i kassa, ja så kan lysten fort bli litt borte.

Grunnen til at vi startet www.etojm.com i sin tid, var bl.a. at vi ønsket å lage et turtilbud for tyske turister i Norge. Vi fant fort ut at det var dødfødt. Nå har jeg mer tro på å lage, gi ut og distribuere bøker samt skrive artikler og selge bilder. Heller ikke et voldsomt gullmarked (med mindre du heter Lars Monsen), men trolig enklere (i alle fall for meg) å leve av enn å drive med villmarkstjenester. Og også her er motivasjonen viktig. Inntekten holdes lav, noe som går så lenge motivasjonen er høy, og friheten er temmelig stor. Litt kapital var der fra starten, noe som gir frihet gjennom ikke å være avhengig av å betjene høye banklån fra dag 1. Om forretningssansen er spesielt god tviler jeg på.

Men jeg tror absolutt at det kan være mulig. Håper du får svar fra noen interesserte. Men jeg er litt redd for at et slikt prosjekt er noe man bør gjøre enten med ektefelle eller med noen man kjenner svært godt. Behovet for å drive for en stor porsjon på idealistisk basis gjør at det fort kan oppstå gnisninger med partnere som har gått sammen kun i et forretningsmessig ekteskap.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like viktig som stor kjerlighet for utelivet og naturen tror jeg at evner som tålmodighet, pedagogiske evner, evner til å omgås folk, evner til å engasjere mennesker er.

Blant de gode rådene fra morten synes jeg dette var beste.

frostrøyk: Hvis du skal starte en "villmarkscamp" så vil du garantert få kunder som du vil oppfatte som mye vanskeligere enn Hr. Tom. Et lite tips kan være å ikke spise agnene du får på denne måten du demonstrerer i tråden, og å resignere til nedlatende kommentarer på siden av saken.

Jeg tror også at frykten for å fortelle om ideene dine er grunnløs, siden det er lite som ikke er gjort før når det gjelder villmarksopplevelser. Ved å dele litt mer vil det bli mer fristende for eventuelle interessenter å ta kontakt med deg. I alle fall mer tiltrekkende enn en oppvisning i sølekasting.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarkscamp. Skal den ligge i skogen eller på fjellet. Er den bygget som en lavo, en hytte eller som en landsby av telt? Er det snakk om en camp som ligger permanent på ett sted eller fungerer den på nomadeprinsippet? Skal gjestene innkvarteres på denne campen, eller fungerer campen bare som et udervisningsted eller som en base camp? Har den hjul?

Jeg synes det er mye du kan utdype uten og måtte referere til andre steder på internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et: Har jobbet innen salg og service i 17 år, hvorav 11 for meg selv. Har erfaring med en del Tom´er, og klarer takle de utfordringene som de er. Spesielt når man er avhengig av dem for å overleve økonomisk.

Men så er man i den situasjonen at man har lagt en del arbeid i et prosjekt. Prøver å få ting til å funke.

Alek: Som morten skriver sitat: Er det så nøye da? sitat slutt. Spørsmålet mitt er om noen har tid, vilje, mulighet, og ikke minst lyst til å drive villmarkscamp.

Altså, enten har man lyst eller ikke.

Har man hverken tid lyst eller mulighet, hvilken interresse har man da av min ide?

Har man det, send meg en pm eller mail så snakkes vi!

Bjarne Lindholt: Du har rett. Sånn som denne tråden begynner å se ut, så velger jeg: All reklame er god reklame.

morten: Nok et bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Tom. Det var det.

Virker som all reklame virkelig er god reklame!

M.a.o, har jeg fått en del svar. En av dem er kanskje til og med deg!?

Ser ut som bikkjeslagsmålet ihverfall for min del er over, og jeg takker for en god fight!

Begynner tilbakemeldingene å svikte, vet jeg jo hvem jeg skal henvende meg til..

Ikke glem nå at du for enhver pris må få det siste ordet, Tom

Skrives i et annet forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.