Gå til innhold
  • Bli medlem

31.03.06: Ytstetind (1162), Vestnes


Svein

Anbefalte innlegg

Med en annen diskusjon gående her på forumet akkurat nå, er det med blandede følelser jeg skryter på meg å ha vært på fjellet i dag. Men siden jeg bare utgjorde halvparten av turlaget, antar jeg det går greit :wink:Bilder fra dagens topptur til Ytstetind i Vestnes er i alle fall kommet på web. Værprognosene var langt fra sikre, men det ble tur likevel. Underveis trodde jeg først at Erik's Hestbrepiggguder hadde tatt veien til nordvestlandet, i tilfelle klarte han (guden, ikke Erik) ikke å holde helt lokket på :?

Geir utgjorde i dag igjen fortroppen, mens jeg galant tok meg av baktroppen slik at somlerne skulle holde feltet. Vi startet i ett-tiden pga bygevær som skulle komme inn. Allerede i tre-tiden var det tjukkt av skyer rundt oss på alle kanter. Etter ca et kvarter på toppen kom glippa i skydekket :P På vei hjem regnet det ganske heftig, så jeg syns vi traff god - tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi trenger i allefall ikke skryte på oss knallvær denne gang....., selv om vi på tross av været traff ganske bra :wink: Blei ikke akkurat lettere utover kvelden nei.

Artig med bilder fra litt skiftende vær også, mer liv på en måte..

Her er forresten et bilde mot samme område, tatt fra Urfjellet sist søndag (26.3) morgen.

post-399-133474414181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette er nok helt klart en skrytetur, heldigvis for meg så tok du sjansen på å skrive om den likevel, slik at jeg kan se fine bilder, lese og lære.

Det er åpenbart at det er finere å gå Ystetinden fra Vestnes via nordsida, enn opp sørsida fra Ørskogfjellet, slik jeg gjorde sist uke.

Man slipper møye opp gjennom krattskogen oppover og man har ikke veien rett nedfor i bunnen av dalen.

Den krattskogen er forsåvidt for tett for Bamseskia, det blir gjerne litt 'avskoging' på vei ned.

Nedkjøringa på nordsida ser ut til å være minst like fin som sørsida, men jeg holder en knapp på renna i sørsida som mest artie alternativ likevel.

Men, så er det jo forholdas som egentlig bestememr hvor det går å kjøre, og hvor det er best.

Nå er det nok godt mulig nordsida er best, sist uke tror jeg ikke snøen var stabil nok i nordsidene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig terreng. Disse sunnmørsfjella er så høyreiste og flotte! (jeg benevner dem nå i min uvitenhet summarisk slik, selv om det for dere locals kanskje ikke blir helt riktig :wink: ) Fin og fristende beskrivelse. Og bra jeg ikke var der, for da hadde nok værglippa ned igjen blitt attmurt temmelig tvert ja! :? Likte særlig bildene 6 og 7! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nydelig terreng. Disse sunnmørsfjella er så høyreiste og flotte! (jeg benevner dem nå i min uvitenhet summarisk slik, selv om det for dere locals kanskje ikke blir helt riktig :wink: ) Fin og fristende beskrivelse. Og bra jeg ikke var der, for da hadde nok værglippa ned igjen blitt attmurt temmelig tvert ja! :? Likte særlig bildene 6 og 7! :P

Er det noen som forstår hva han sier? Hva betyr "attmurt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okv, jeg såg på vei til Vestnes at den renna i sørsida hadde rast ut.

De har dessverre en lei uvane med å gjøre slik.

Det er ikke usannsylig at den aldri blir bra igjen denne sesongen, nå er den sikkert helt håpløs å kjøre pga. havariet, og kommer det nok snø til å jevne ut så raser det bare på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en annen diskusjon gående her på forumet akkurat nå, er det med blandede følelser jeg skryter på meg å ha vært på fjellet i dag.

Må passe deg nå Svein, du vet Jante lurer bak enhver stein og busk. :D

Forresten fint å se at dere kan ha litt ruskevær i nordvest også. Har vært litt vél mye blå himmel i det siste synes jeg. :)

Og bra jeg ikke var der, for da hadde nok værglippa ned igjen blitt attmurt temmelig tvert ja!

Tror det bare er deg og Hestbrepiggane eaa. Det gikk jo helt fint på Gjertvasstind i september, hvor himmelen ikke kunne vært blåere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jante ...

Trassig kar dette :D

Forresten fint å se at dere kan ha litt ruskevær i nordvest også. Har vært litt vél mye blå himmel i det siste synes jeg. :)

Hehe... kan betrygge deg med at vi har vår posjon dårlig vær. Men fineværsdagene, spesielt lør/søn, tar jeg mer enn gjerne en avstikker. Nå framover (bra lys nå fram til 20.45-21.00), er det mer og mer aktuelt med "avstikkere" etter jobb også :wink: Rekker mye på 4-5 timer, bruker som oftest ikke mer enn 30-60 min på returen (ski) :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er deg og Hestbrepiggane eaa. Det gikk jo helt fint på Gjertvasstind i september, hvor himmelen ikke kunne vært blåere...

Joa, men du så selv da hva som skjedde idet vi kunne se bort til Hestbrepiggene den gangen, dvs. idet værguden borti der fikk se oss (eller meg, med andre ord...)! :( Ref: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3683

Nå framover (bra lys nå fram til 20.45-21.00), er det mer og mer aktuelt med "avstikkere" etter jobb også :wink: Rekker mye på 4-5 timer, bruker som oftest ikke mer enn 30-60 min på returen (ski) :evil:

Sukk - tenke seg det'a! :)

Stakkars oss, som har 7-9 timers kjøring på turen, for å kunne oppleve noe liknende. Og da har man jo i tillegg min. 6-8 timers anmarsjer. Mine standard dagsturer varer jo 10-12 timer, pluss altså kjøringa! Så det hjelper lite med returer på 1-2 timer da gitt! Så dere er heldige, dere! :P

Knegg knegg - eneste trøsten vår er jo at fjella "dine" ikke bikker 2k! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes den største trøsten er at man bare får den ekte fjellfølelsen i innlandet. Men det er gøy å dra over og beskue fjæresteinene i Fjord-Norge av og til også.

Helt riktig, Tom. Tror alle ekte fjellfolk kjenner seg igjen i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende all denne spam'en som dukker opp på forumet om dagen :evil:

Stakkars oss, som har 7-9 timers kjøring på turen, for å kunne oppleve noe liknende. Og da har man jo i tillegg min. 6-8 timers anmarsjer. Mine standard dagsturer varer jo 10-12 timer, pluss altså kjøringa! Så det hjelper lite med returer på 1-2 timer da gitt! Så dere er heldige, dere! :P

Knegg knegg - eneste trøsten vår er jo at fjella "dine" ikke bikker 2k! :):D

Jeg misunner deg ikke reisetiden :wink:

At høyden over havet ikke er "allverden" betyr lite, kvaliteten er likevel førsteklasses :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knegg knegg - eneste trøsten vår er jo at fjella "dine" ikke bikker 2k! :D:D

En annen trøst 8) er at vi 2k-jegere ofte kan starte over skoggrensa og slipper å bakse i kratt og skog til å begynne med. Har enkelte dårlige opplevelser med ski på sekken og tett skog... :x Shorts og tett buskas er heller ingen god kombinasjon. Man finner ofte en sti eller traktorvei en kan følge opp gjennom skogen, men ikke alltid.

Men skulle gjerne gitt bort litt reisetid til folket nordvestpå. Helt gratis! :P

Litt rufsete vær kan gi motiv som dette, fascinerende synes jeg

Enig! Levende og vakkert! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.