Tommy og Tigern Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Først vil jeg si genialt forum Jeg planlegger kjøp av ny terreng-sykkel og lurte på om det var noen ivrige sjeler der ute som hadde noen gode tips og komme med? Jeg har tenkt å bruke mellom 6.000 og 10.000 og bruksområdet blir skogsvei, sti, fjell og grusvei. Har sett på og vurderer Meridas Birkebeiner Racing og Disc, men vet jo at mulighetene er mange. Takker så mye for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even E Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Skal ut å handle sykkel med en kompis idag, i sammeprisleie. Så skal poste hva vi finner ut! Selv holder jeg en knapp på Scott Scale 70, dersom budsjettet er stramt. Det finnes selvfølgelig en masse bedre sykler, men til 6500kr tror jeg den blir hard å slå. Ikke den letteste, men solide komponenter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder K. Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hei. Jeg har en Scott Scale 50 som jeg kjøpte ifjor høst. Har brukt den 20-30 dager i vinter. Sykkelen er for liten for meg (jeg er 190 cm) og jeg ønsker å selge den. Interessert? Peder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy og Tigern Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Pris? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder K. Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Pris? Jeg kjøpte den på tilbud for ca kr 9.000,- på xxl. Veil pris er kr 11.990,- på Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=371519&mainCategory=4143&catId=4144&referrer=kelkoopsTerrengsykkel Jeg kjøpte den for å benytte den som vintersykkel, men det syntes jeg ikke den dugde til: Det er altfor komplisert girsystem som likte dårlig saltet i Oslos gater. Bosset gikk derfor raskt istykker og det ble skiftet på garantien. Skivebremsene pep også en del og selgeren mente at de måtte vaskes ofte om vinteren. Det var ikke noe for meg. I tillegg var, som nevnt i forrige innlegg, sykkelen for liten for meg. Det er noe rust her og der, men jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for. Jeg tipper sykkelen er toppers for de som skal offroade om sommeren - hvis det er det du skal da? Huff, jeg må realisere et tap skjønner jeg... Selger'n for kr 4.500,-. Peder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg skal kjøpe sykkel. Kan De, Herr Peder, forklare noget nærmere hva der er komplicered med girsystemet? Er det for omfatterne for en retardert person som mig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder K. Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg skal kjøpe sykkel. Kan De, Herr Peder, forklare noget nærmere hva der er komplicered med girsystemet? Er det for omfatterne for en retardert person som mig? Selve giringen er mye mer presis enn på rimeligere modeller hvilket igjen fører til raskere giring. Det kan f.eks ha betydning når du tråkker opp en bratt bakke i skogen og må komme deg i et lettere gir raskt. Jo lengre tid det tar å komme i et lettere gir, jo større sjanse er det for at du må hoppe av sykkelen og dytte når det blir tilstrekkelig bratt. I tillegg er det slik på sykkelen at giringen er omvendt hva du er vant til på andre modeller. Når du girer med høyre tommel går man vanligvis i et lettere gir. På denne sykkelen er det motsatt. Man benytter peke-/langefinger for å komme i et lettere gir. I og med at fjærsystemet er som det er, skifter man enda raskere til et lettere gir enn med et konvensjonelt girsystem. Uff, det er litt vanskelig å forklare dette. Dette er funksjoner som sikkert er nyttig for offroadkjøreren som skal bratt opp og ned i skogen. Men, all denne fantastiske teknologien har sin pris - det funka ikke så godt under vinterforhold. Jeg er ingen sykkelekspert, så dette kan sikkert forklares på en langt bedre måte. Kanskje det er noen andre på forumet her som kan fylle inn relevant informasjon? Peder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy og Tigern Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Du er ikke en imponerende selger Peder Her kommer du med masse argumenter hvorfor jeg ikke skal kjøpe den, med et håp om at jeg kun skal sykle på sommeren, så beklager, jeg sier "nei" til tilbudet ditt Men takk for ærligheten, du kunne fort ha lurt meg til å kjøpe en sykkel med masse trøbbel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg er også litt skeptisk til sykkelen. Merkelig om en sykkel som suger hardt på vinteren skal være helt knall om sommeren. Men dette girsystemet hørtes jo ikke så verst ut da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lph Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Nå må jeg minne om at vintersykling (ihvertfall transportsykling langs saltede veier) har omtrent like mye med sommersykling å gjøre som traktorkjøring har med å kjøre sportsbil... Sykkelen kan være utmerket den, selv om den ikke funker om vinteren! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Jeg er ingen sykkelekspert, så dette kan sikkert forklares på en langt bedre måte. Kanskje det er noen andre på forumet her som kan fylle inn relevant informasjon? Peder Jeg har en Scale 40 (2005 modellen) og der sitter det "Dual Control" (brems/gir i samme hendel) og "Rapid low normal" - giring, dvs Shimanos "nye" standard som skal gi mindre slitasje, men med motsatt aksjon ift tidligere. Regner med at Scale 50 har det samme. Har kun hatt billigere sykler før og ikke så mye å sammenlikne med, men sykkelen er responsiv, og utstyrspakka feilfri sålangt (ikke prøvd vinter sykling). Scott er kjent for å lage gode rammer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Vel, det er så, at alle utvendige Derailleur gear har det veldig dårligt med salt og slaps!!! De må spules og smøres og alle aluminiumsdelene er utsat for korrosjon! Til egentlig vinter- bytransport er innvendig gear et mye mer vedlikeholdsfritt alternativ. Sommeren er noe helt annet! Hilsen Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.