Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet (endret)
På 8.9.2016 den 15.50, PTG skrev:

Her er det sikker mange fallgruver og gråsoner juridisk, men kan ikke produktkontroll loven og HMS krav benyttes?  For alt som bærer preg av organiserte tilbud så skal den som tilbyr det (om det er gratis eller ikke) informere tilstrekkelig, beskrive krav til deltakerne, vurdere mulige risikoer og ha klare handlingsplaner for hvordan man skal agere ved skade eller behov for hjelp. Det kan se ut som aktørene ikke har tatt dette innover seg, da mange som opererer i markedet tar ansvar kun frem til "kundene" går av bussen. Deretter så er det Røde Kors som blir belastet ... Slik jeg ser det bør disse turoperatørene ha med "guider" som samler flokken, tar vurderinger underveis om noen bør snu, endret vær og ivaretar de som trenger hjelp. Dette innebærer alt fra plaster, til mat, bæring av sekker, sikre at deltakerne er riktig utstyrt før tur etc...

Måten det opereres nå har ingenting med allemannsretten, da den ikke omhandler redningsdelen etc, men om de produkt som disse faktisk har blitt tilbudt. Dette tror jeg kan redusere antall redningsaksjoner betydelig..

Hva tror dere?

Jeg har vert i kontakt med representanter for Stiftelsen Prekestolen og hadde da en idé om å tilby guiding ved f.eks. å selge enn guidetjeneste til reiseselskaper og organisasjoner som bringer folk inn i dette området slik at dette kunne være på plass allerede når turistene drar fra Stavanger. Responsen da jeg nevnte guiding var så negativ at jeg ikke så noen vits i å utdype forslagene mine noe videre. Planene mine bestod av ganske mye mer omfattende og gjennomarbeidede planer enn bare å stille med guider og utleie av utstyr ved parkeringsplassen oppe ved Prekestolen hotell. Jeg vet ikke hvorfor responsen var så negativ, men det finnes jo noen mennesker som ser negativt på alt som de ikke har tenkt ut selv. Ikke vet jeg, men kanskje jeg lanserer mitt eget tilbud en gang uten at stiftelsen trenger å ha noe med det å gjøre.

Sånn som situasjonen er i dag så synes jeg at tilbudet til turistene er alt for dårlig, utviklingen av et sikkert tilbud går alt for sakte og konsekvensene av dagens situasjon er alt for alvorlige. Det er for sent å forsøke å stoppe eller snu sommerkledde kinesere når de allerede har begynt på turen opp gjennom skogen. Jeg tror vi nordmenn er akkurat like når vi er på ferie i utlandet. Har vi betalt for en tur så er ikke vi heller interesserte i å betale mer til en lokal type som står ved stien og prøver å fortelle oss hvorfor vi bør høre på ham, betale mer penger og ikke tro på det som står i turistbrosjyren. "Selvfølgelig vet vi hvordan vi skal oppføre oss, vi har jo vert i Syden før".

 

the_tourist-992x1261.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Gittiamo skrev:

@REs jeg trodde det var flere tilgjengelige guider der jeg, men at de ikke blir brukt siden det er frivillig å gå med guide? 

Kanskje turistene ikke ser nytten i guide? Men det er vel her de må finne en løsning. 

Det er i dag, så vidt meg bekjent, bare en person som driver med guiding. Han kaller seg fjellvokter og driver med guiding og informasjonstjeneste fra et kontor ved parkeringsplassen ved Prekestolen hotell. Han har en eller annen avtale med stiftelsen Prekestolen, leier ut klær, sko og diverse utstyr og forsøker å få en arbeidsplass ut av dette. Så er det et firma som driver med guiding, ikke bare til Prekestolen, men som har en del tilbud i forbindelse med utendørsaktiviteter i området. https://outdoorlifenorway.com/  Dette firmaet selger guida turer og er et rent kommersielt foretak. I den grad Turistforeningen guider så er dette aktiviteter som drives på dugnad av medlemmene, men her kjenner jeg ikke til at det er noe permanent organisert opplegg.

Og så har vi Trolltunga. Her er situasjonen enda verre og sist sesong var frivillige redningsmannskaper så utslitt at de ga beskjed om at grensen var nådd for hva de var i stand til å gjøre. Nei, vi må nok ha en større ulykke og helst med en amerikansk turist slik at det blir et megasøksmål og et erstatningskrav i hundremillionersklassen før det skjer noe av betydning på denne fronten, eller - det er vel ikke sikkert at det heller vil hjelpe slik lovgivningen er her i landet per i dag.

Guiding er selvfølgelig en frivillig sak, men i stedet for å bruke penger på dette så bruker stiftelsen heller penger på å utbedre veien slik at det blir lettere å gå og slik at enda flere kan ta turen. Jeg tror ikke særlig mange vil være villige til å betale for en guide når de står ved starten av stien, med fint vær og ser den kvaliteten stien etter hvert har fått. Denne tjenesten bør nok selges inn mye tidligere og helst på bakgrunn av informasjon basert på et "worst case scenario", slik de gjør med f.eks. forsikringer.

 

Endret av REs
Skrevet
4 timer siden, REs skrev:

Jeg tror ikke særlig mange vil være villige til å betale for en guide når de står ved starten av stien, med fint vær og ser den kvaliteten stien etter hvert har fått. Denne tjenesten bør nok selges inn mye tidligere og helst på bakgrunn av informasjon basert på et "worst case scenario", slik de gjør med f.eks. forsikringer.

 

Da har de valgt feil strategi, den første delen av stien burde vært dårligst, og så kunne den blitt bedre etterhvert..

  • 2 uker senere...
Skrevet

Ut fra meldinger på Facebook så har han ikke gitt lyd fra seg verken på nødpeilesender eller noe. Det spørres også om Spot-dekningen i området. Så det er vel ikke usannsynlig at dette kommer av at han ikke har sendt meldinger på Spoten sin.

Redigert - i samme øyeblikk omtrent melder politiet på twitter at personen er funnet i god behold. Dårlig dekning i området.

Skrevet

Hmmm... det er jo en del interessant tanker som kommer av slike hendelser.

Sitat: "Det var helikopteret som fant mannen like sørvest for Derpahytta. Det er imidlertid dårlig dekning der, og mannskapet på helikopteret måtte fly ned til innsatsleder for å melde fra om funnet.

Det er den dårlige dekningen som har gjort at mannen ikke har gitt lyd fra seg på flere dager.

- Han har trodd at signalene nådde frem, men teknologien har altså ikke fungert."

 

-Hvem skal/bør ta kostnaden for en slik "unødvendig" leteaksjon?

-Selv letemannskapet ser ikke ut til å ha dekning på sitt kom-utstyr i dette området. ->Hva slags utstyr ble benyttet av skigåer & letemannskapet?

-På mobiltelefon kan man man sette opp kvitteringsvarsling på at en melding er mottatt. kan dette gjøres/burde det kunne gjøres på annet utstyr?

-I "gamledager" brukte jeg hverken mobil eller annet kommunikasjonsutstyr på tur. Det var inneforstått at vi var på tur "på egenhånd", og de situasjoner som kunne oppstå måtte vi håndtere selv. (Og la opp tur&utstyr deretter, eller aksepterte risko og konsekvenser). Varsling/beskjed ble gitt før og ettet tur (med slingringsmonn på tidspunkt etter tur og innstilling i hjemmet der jeg kommer fra at "intet nytt er godt nytt".)

- Gjør moderende varslingsutstyr at man tar større risiko på tur? Og igangsettes leteaksjoner for kjapt ift de situasjoner hvor "Ok" varsling ikke når igjennom?

-Burde manglende "Ok" vært ok med mye større margin på å igangsette aksjon mens "SOS" melding løst ut aksjon umiddelbart?

-F.eks. kunne en funksjon  på sender være automatisk "SOS" i bestemt intervall, med lydsignal/varsling om at det sendes automatisk "SOS" om ikke bruker slår av og/eller sender "Ok" innen gitt frist. (med dertil ansvar på den som har sender om å ikke sende unødvendige "SOS" meldinger.)

Ikke helt relevant for "turister på Prekestolen" dette innlegget mitt,  men rettet mot "turfolk" og hva som kan/bør forventes?

"Intet nytt er godt nytt" - er den regelen jeg har fått inn hjemmefra. (Med allt der innebærer som å si ifra på forhånd om forventet rute man vil ta, hvor lenge man tror man blir borte, at man bærer risko og konsekvenser selv, etc.) 

Jeg er ikke i mot at det igangsettes leteaksjoner. Har selv vært med på søk etter savnede.  Funderingen går på hva terskelen skal være for å igangsette en aksjon og om varslingsutstyr kan brukes på en slik måte at aksjoner i mindre grad settes i gang unødvendig. (Kompetanse/erfaring på "turgåer", værforhold, topografi ++ spiller selvsagt inn i vurdering av hver enkelt situasjon.)

 

  • Liker 2
Skrevet
59 minutes ago, Terka said:

 

-På mobiltelefon kan man man sette opp kvitteringsvarsling på at en melding er mottatt. kan dette gjøres/burde det kunne gjøres på annet utstyr?

-I "gamledager" brukte jeg hverken mobil eller annet kommunikasjonsutstyr på tur. Det var inneforstått at vi var på tur "på egenhånd", og de situasjoner som kunne oppstå måtte vi håndtere selv. (Og la opp tur&utstyr deretter, eller aksepterte risko og konsekvenser). Varsling/beskjed ble gitt før og ettet tur (med slingringsmonn på tidspunkt etter tur og innstilling i hjemmet der jeg kommer fra at "intet nytt er godt nytt".)

 

Min kortversjon av et svar til de gangene jeg beveger meg utenfor der det er mobildekning: 

Min Inreach sier fra om/når meldingen er sendt slik at man ser om den ikke er gått ut. 

Jeg har gitt de som får mine meldinger info om at manglende "kommet frem - slår leir her" eller lignende ikke tilsvarer SOS. 


Til den aktuelle saken så er det et par tilleggsopplysninger som mangler. Og det er hvilke avtaler som er gjort på forhånd mot de som mottar spotmeldinger osv. Den mest aktuelle kritiske situasjonen som jeg ser for meg hvor man ikke nødvendigvis får sendt ut melding er om man ryker ut for et snøskred. Og om det er føre for det i det aktuelle området så er det ikke unaturlig om folk blir bekymret om det går vesentlig ut over avtalt spotmeldingsintervall. Med meldingsutstyr hvor man ser at meldingen er sendt (min Inreach melder med lydsignal og man ser det av symbolikken når den er sendt) vil man begrense sjansen for å oppleve denne typen misforståelser. Da har man muligheten til å oppsøke område som sender fortest mulig om meldinger ikke går ut (om været tillater).


Nuh har sikkert det at vedkommende sender ut meldinger gjort at de har kunnet søke i et forholdsvis snevert område slik at et større apparat likevel er spart. 


Dersom folk handlet sikkerhetsutsyr først og dyre votter senere så kunne vi nok kuttet noen lite relevante aksjoner. Jeg har sett så mange ganger at det er sikkerhetsutstyr som blir prioritert sist. Ny skalljakke annethvert år til 4800,- er greit, mens engangsinnkjøp av GPS til 2000,- henger langt inne... 


 

  • Liker 5
Skrevet

Enig med Espen, man må ha noen avtaler, og manglende "OK" meldinger bør ikke utløse aksjoner.

Ifm problemer med SPOT prøvde jeg å lese meg opp på de forskjellige teknologier, og etter det så skrotet jeg min egen SPOT og øvrige varianter som InReach etc

Hvorfor, det viktigste først:

- sendestyrken er for svak, teknologien er ikke robust nok, de er ikke "godkjent" som "SOS" enheter av myndighetene og har ikke en tydelig nettverksprioritet og silingsmekanismer på tvers av de kommersielle nettene og frem til responderende nødetat. I mine øyne er dette kommersielt utstyr med alt for lav robusthet til at de kan betraktes som "SOS" enhet i det hele tatt. På diverse forum finner man utallige brukeropplevelser som også utdyper dette.

- "Nice to have features" som OK varianter gir kun gråsone info og oftere tvil (om de ikke kommer igjennom) enn reell nytte, dersom man ikke har veldig klare avtaler, men man må være klar over at man da legger press på mottakerne av disse meldingene, ett press som lett vil føre til bekymring og utløse redning. Jeg mener at et slikt press ikke bør overføres til pårørende, man har selv valgt å dra på tur!

- Dersom behov ift turrisiko er det kun PLB som bør velges, og så kan man velge mobil (om dekning) eller satellitt telefon om behov for toveis kommunikasjon.

  • Liker 2
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.