Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting og topptur på ski mellom Oslo og Trondheim


Lompa

Anbefalte innlegg

Neste helg skal jeg kjøre oppover til Trondheim, og tenker på å ta ei natt i telt for å få med en topptur. Har ikke vært på noen av toppene som ligger nær veien. Noen som har tips til både topper og leirplasser? Pga tiden så jeg tenker å telte relativt nær bilen. Jeg tenkte kanskje å prøve meg på Knutshø. Evt å campe ved Fokstugu og prøve meg på Blåhøin?  Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, da har du Dovrefjell med mange enkle teltplasser og enda fleir toppar.
Nemnte Gråhø brukar å ha ein stor vinterbrøyta parkeringsplass ved Skårålia der ein kan campe.
Vegen inn Øldalen er brøyta nesten til Skjedalen om du vil forsøke Saukampen. Mukampen kan vitjast
frå Murudalssida. Vegen er brøyta forbi Bjørnstad og Stulen med ein grei parkeringsplass å campe på ved
oppkøyringa til Musætrin.
Dreg du opp Bulia ved baksia sør for Otta kan du køyre inn til Busætrin og campe der før du vitjar Søre Svartkampen.
I fjorvinter var det brøyta inn til Horgesætrin, reknar med det er brøyta i år også. Frå Horgesætrin er Jetta lett tilgjengeleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var jækla lite snø oppover dalom, så jeg stoppet ikke før Hjerkinn for å gå en tur på Snøhetta (Sjogghæhta). Det var en helsikes vind fra vest, så jeg måtte snu inne i dalen et par-tre km fra Reinheim. Blåste overende et par ganger, og måtte ha krabbet for å komme videre.. Hadde ingen ting på toppen å gjøre i det været uansett. Så på Yr at det hadde vært over 20 sekundmeter. Snøen hadde blåst av, så forholdene var helt håpløse. Lå litt fokksnø i lesidene.

Men en god oppdagelse var at Villreinsenteret på Hjerkinn har en kopi av ei gammel årestue (Veslehjerkinn, fra middelalderen). Denne står åpen med bare ei haspe på døra. Sov som en drøm!

Plaster på såret var at det var halvannen meter snø da jeg kom opp i fjellene i Nord-Trøndelag.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.