Gå til innhold
  • Bli medlem

Hestbrepiggene 26.03.2006. Volume 4: En hednings kamp mot værgudene


eaa

Anbefalte innlegg

Impulsavgjørelse

Hei igjen godtfolk! Long time no see!

Lenge siden en skikkelig fjelltur nå. Vinteren har vært særdeles jobbintensiv, så tid og ork til slikt har vært lik null. Har ikke engang vært inne på FF på stygglenge! Men savnet av friluftsliv har tårnet seg opp, så lørdag satte jeg meg ute i vårsola på terassen (litt av et friluftsliv gitt!), og myste langsynt på et jetfly som drog ei eviglang kritthvit stripe over en marshimmel så høg og blå – Og ut av alt dette blå falt noe ned i hodet på meg, nemlig impulsavgjørelsen om at i morra... da drar jeg til fjells! :D

Valget var enkelt. Det måtte bli Hestbrepiggene. Noen på FF har sikkert snappet opp at meg og Hestbrepigger, det går ikke så godt sammen. Årsaken er at regjerende værgud der oppe tydeligvis har lagt meg for hat. Uvisst av hvilken grunn, for jeg har da aldri gjort’n noe... Hva som skjer, er her eksemplifisert ved et par av de foregående forsøk (joda, slik er det bare!):

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=2569

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=2858

Så jeg har derfor stadig mye ugjort blant Hestbrepiggene. Da jeg kom til å dra alene, og var høyst usikker på snøforholdene, så slo jeg fra meg Store/2172 (68.0) og Nordre/2131 (78.2), selv om egga mellom disse frister meg nesten over evne... Målet for dagen ble derfor hele topprekka fra M-1/2160 (78.0) og ut til Vestraste/2078 (124.0), inkl. Låven/2012 (78.3) (i parentes toppenes nr. i boka til Morten og Julia). Jeg regnet med å rekke dette, forutsatt tidlig start og gode snøforhold. Siden det nå var overgang til sommertid dette døgnet, stilte jeg derfor om alle klokker på kvelden, så jeg ikke skulle blingse på tida og miste en time før avgang. Etter dette måtte jeg jo sjølsagt velge mobilen som vekkeklokke, for den var jo ikke stilt om! En time forsinket kom jeg meg derfor avgårde først kl. 0430 sommertid (man kan jo allerede her ane tendensen)...

Lite snø - og enda mindre form

Lia opp fra Netosetra var mer enn flekkbar, så jeg snirklet meg opp bratta over både lyng, gras og snø.. Vinterens kontortilværelse har satt sitt tydelige preg, så mitt vinterbleke utrente legeme peste seg ulidelig langsomt opp mot snaua :oops:. Skremte opp to fjellryper og en liten flokk sidensvans øverst i bjørkebandet. Men endelig flatet det noe ut oppover langs Geitåa, og på fast fint føre strenet jeg avgårde mot Høgset/2103 som kneiset stor og svart der framme (en topp Morten og Julia har ”valgt vekk” som 2k-topp i boka si). Bak meg løftet stortopper som Skarstind og Storgrovhøe seg under en opplett, men grånende himmel. Jeg så at store snøhvirvler løftet seg fra ryggene høgest oppe på Storgrovhøe, mens det var vindstille der jeg befant meg. ”Neei...!”, utbryter jeg :D , og skuler mistenksom nordover opp mot høgryggene på Hestbrepiggene, som heldigvis fortsatt ligger klare og hvite der oppe. Og langt i øst ser jeg Gokkeroksle heve seg oppover mot Trollsteinshøe, der jeg for akkurat et år siden i dag, sloss med skogsliene i Visdalen (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2657)

Videre oppover Geitdalen lå snøen kun ca. 30 cm djup over landskapet.

Forvarsel

Ruta mi var opp til M-1 via bretunga sør for denne, og så videre vestover toppryggene.

Vel oppe på bandet i Geitdalen, holdt jeg litt til høyre og skrådde noe oppover fjellsia, for å tjene litt høyde før jeg nådde bretunga. Gikk nok vél mye opp, ble ganske bratt og etterhvert også noe hardt, så det ble et strekke med hard kanting av skia for ikke å gli ut bortover der. Brebratta var helt suveren å gå, med 5 cm fast pudder oppå, der fellene satt som støpt. Men med dagens form framsto jo dette som reneste ”Mördarbakken” for meg, men med mange innlagte mikropauser siklet jeg meg sakte mot toppen. I det jeg kun har få meter igjen til høgdebrekket på ca. 2120 moh, får jeg brått et iskaldt vindpust i nakken. Jeg snur meg og ser nå at mesteparten av storfjella sør for Bøverdalen er borte i et grått teppe, som ligger ned til anslagsvis 1900 moh. Jeg sier lavt ”Oh oh!” til meg sjøl, og i samme øyeblikk singler noen spredte snøkorn ned på jakkeermene mine... Jeg klorer meg ytterligere 40 hm opp til bandet, og får nå se Austre/2132 (99.0) østafor meg. Snødrevet stryker der som et hvitt laken utover skavlekanten over Heimstebrean, og i samme øyeblikk slår vestaværet meg i ryggen. En isnende vind uler over brekket der jeg står, så jeg stopper for å dra på en stor anorakk utapå vindjakka. Jeg blir øyeblikkelig valen på hendene, så jeg plukker opp vindvotter og en frottéhals samtidig. Før neste etappe vil jeg også ha en matbit, og jeg legger ei brødskive oppå sekken, mens jeg ordner klær og votter. Skiva blir tvert hvit og tæla, og i drikkeflaskene er det plutselig bare issørpe.

Ved varden

Jeg gjemmer fjeset djupt inni anorakkhetta, og går krokbøyd opp flata til varden på M-1/2160, for fjerde gang på et og et halvt år. Som regel blir det stopp nettopp her, det har værguden bare bestemt seg for! Jeg ser ennå eggen over Nordre/2131 utover mot Store/2172, og i NV aner jeg flekkvis Låven/2012 gjennom det stadig tiltagende snødrevet. Jeg tar et par kjappe bilder av Store. Ikke bare enkelt med små kameraknapper og digre tjukke bladvotter på hendene. Jeg rekker tre bilder før alt forsvinner i et kvitt kav. Jeg kan ikke engang legge fra meg stavene uten at de sopes langsmed bakken mot skavlekanten, og der er det laaangt ned! Så jeg legger derfor ryggsekken oppå stavene, mens fotobagen blir fylt med drevsnø før jeg får sukk for meg. Jeg hufser så på meg sekken igjen, og forsøker å stirre motvinds inn i føyka vestover. Intet kan sees, opp eller ned, øst eller vest, alt er melkehvitt og totalt pregløst. Mens jeg står slik, skimtes plutselig en vág kontur av sola gjennom fykende skyer og snødrev, og jeg innbiller meg også å ane en formørkning som kan være M-2/2143 (78.1) der fremme...

Jobben er jo gjort, jeg står på 2160, med overhøyde til alle nabotoppene, som kun ligger med små PF’er og korte avstander rundt meg. Og jeg har stått her på denne måten før. Jeg kan da ikke bare snu nå?! Så jeg går. To hundre meter sliter jeg meg vestover. Værguden brøler til meg, og sender kaskader av is og snø i fleisen på meg. Skjegget iser ned, og jeg kjenner at lepper og kinn blir numne. Og jeg blir bekymret for ikke å finne igjen den smale nedgangen til bretunga. Dette er eneste retur herfra nå, og mister jeg først sporet på hvor jeg er, ja da er jeg i trøbbel.

Eller som jeg sier om toppegga videre vestover i referatet fra mars i fjor:

"Vegen dit er jo flat og bred som en autostrada i finvær, men nå…? Litt ut av kurs, og man er på kantfonna. Begge sider har vertikale stup, og utfor disse er det laaangt ned. Fonnene henger kjempedigre på begge sider (det vet jeg fra før), og fonnene går flatt i ett med ryggen - helt ut på skavlekanten. Du vet dermed ikke at du er på skavlen, før du ser kanten - eller under slike forhold: hvis du ser kanten!"

Jeg returner derfor til varden. Står litt og furter, og forbanner alt som har med vær og guder og Hestbrepigger å gjøre - eller var det Hestguder, eller Hestkuker!? :x Da ser jeg skimten av sola igjen! Så jeg trasser på ny femti meter vestover - og historien gjentar seg. Deretter drøyer jeg litt ved varden, fryser, og håper at været skal letne (ja særlig...!). Og ennå en gang skimtes en lysning et sted der sola liksom skal være, og jeg tyner atter vestover... Kommer kun ti meter denne gangen, før jeg formelig spyles tilbake til varden.

Med uforrettet sak...

Jeg innser nederlaget, og søker utover mot nedslippet til bretunga igjen. Der nede hersker fullstendig lysteppe, så jeg ser ikke bakken jeg aker på. Av den grunn lar jeg fellene sitte på skia nedover, det går fort nok i blinde i denne bratta lell. Først nede ved 1750 moh stopper jeg og tar dem av. Bak meg ligger høgryggene gjemt i den ulende gråladden, og jeg ser at ute i Leirdalen sørafor meg står snødrevet fra Loftet og Skagsnebb tjukt helt ned i dalbunnen.

Så gjenstår kun aketuren til dals. Først pakker jeg kamerautstyret nedi sekken, for med utstyr for titusener utenpå sekken blir man liksom litt overforsiktig. Det går så det gnistrer på blåføret, og snart står jeg på dalbrekket ovenfor Netosetra. På veg ned ser jeg et par steder ganske ferske skispor, kanskje Espen og kompani sine fra dagen før? Jeg klorer meg nedatt lia, på håpløs kartong- og flekksnø. Jeg går også på bena et lite stykke, ned langs barrabbene ved Geitåa. Nedi lia hilser en flokk på ca. 20 fjellryper meg vekommen tilbake til gards. Og mens jeg glir vegen nedover retning bilen ved Kvanndalsvollen, troner atter Skarstind og Storgrovhøe skarpe og klare mot en letnende ettermiddagshimmel! At det går an!

Og denne forbannade værguden? Tja, han tok seg vel en (etter hans mening) velfortjent middagshvil da sikkert, etter atter en gang å ha feid en innpåsliten hedning av banen! Men tro nå bare ikke at han skal få fred særlig lenge – ”I’ll be back!” :evil:

Forslag noen?

Her må noe gjøres! Aner ikke hva. Smisk? Offer? Nattevandring? Forkledning? (Nils foreslo burka 8) )

Hmmm, tror jeg prøver meg på hedensk vis med ei lita offergave først! :)

En skvett gin og litt høneblod på ei stenhelle nedi dalen før neste forsøk - eller...? :(

post-51-133474413564_thumb.jpg

post-51-133474413574_thumb.jpg

post-51-133474413583_thumb.jpg

post-51-133474413592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Synd det ikke gikk denne gangen heller!

Vi skjønte at det var noe røffere vær på søndagen da vi kjørte over Dovre på vår retur fra Breheimen.. Der føyket det ganske godt rundt bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det! Så ble det tur på deg Erik. :(

Jeg tenkte faktisk på deg i helgen der jeg gjorde forsøk på å ta noen svinger med carvingskiene i alpinbakken i Vrådal. Husker du skrev i en e-post til meg rett før helgen at du satt og studerte kartet over Hestbrepiggane og lurte fælt på hvilken taktikk du skulle bruke for holde griseværet unna. Jeg hadde en liten følelse av at kanskje ville du gjøre et fremstøt denne helgen når været så ut til bli bra, ihvertfall lørdagen. Og så satte du igang, med samme resultat!

Tror snart du har rekorden i antall vendereiser og avbrutte forsøk på å ta alle "piggane". Kanskje du skal prøve fra andre kanten neste gang? Starte med vestraste? Er du heldig så setter uværet inn når du er kommet til 2160, og da har du jo vært på alle vestafor! :)

Godt å se deg her igjen Erik, og dine turrapporter er jo som vanlig skikkelig informative og underholdende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men endelig flatet det noe ut oppover langs Geitåa, og på fast fint føre strenet jeg avgårde mot Høgset/2103 som kneiset stor og svart der framme (en topp Morten og Julia har ”valgt vekk” som 2k-topp i boka si).

Den har jo ikke mer enn 5 m i pf - det får da være måte på hva en kaller topp :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror snart du har rekorden i antall vendereiser og avbrutte forsøk på å ta alle "piggane". Kanskje du skal prøve fra andre kanten neste gang? Starte med vestraste? Er du heldig så setter uværet inn når du er kommet til 2160, og da har du jo vært på alle vestafor! :P

Hehe, kanskje det gitt! Men da blir jo Store og Nordre verre, når jeg først har tråkket i vepsebolet ved å gå over Midtre/2160, mener jeg... Så jeg får vel ta disse fra nord også da. Men en ting er ihvertfall sikkert, om så må bli, skal jeg ofre hele sesongen på disse! :)

Fint å ha deg tilbake Erik! Du har vært savnet :) Turhilsen

Beæret! :P

Den har jo ikke mer enn 5 m i pf - det får da være måte på hva en kaller topp :wink:.

Jammen jammen - jeg har da vært på'n, så den må da ha minst PF 10?! :x

Kun fem meter? Hmmm - jeg tror nå den har mer, jeg da... :wink:

Har dere GPS-målt PF'n her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke 5 meter engang. Den er heeelt flat. Det går til og med nedover til varden.

Nedover? Spørs nå hvor du kommer fra det da...

Varden står ikke på det høgeste punktet. Toppen ligger snaue 100 m (?) nordafor. Varden synes å være trukket ut mot stupkanten på SØ-sia. Og jeg har det klare inntrykk at det heller vestover fra toppen. Ikke mye, men er du styggod til å smøre, så kan medbakken merkes! :) Neste mann deroppe m/ GPS må måle! Det blir ikke meg, for ikke har jeg GPS, og som kjent blir det jo heretter alltid whiteout oppi der, så jeg vet jo aldri når jeg står hverken på topper eller laveste... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan ikke fatte at det er noen topp der, eaa.

Hva har jeg gjentatt nå, distriktsfaen, eller skal vi si, distriktsstakkar som ikke har annet å gjøre enn å trekke frem egne latterlige fjæresteiner for at folk skal komme og handle på supern du jobber på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at det er noen topp der, eaa.

Hva har jeg gjentatt nå, distriktsfaen, eller skal vi si, distriktsstakkar som ikke har annet å gjøre enn å trekke frem egne latterlige fjæresteiner for at folk skal komme og handle på supern du jobber på?

Er ikke sikker jeg heller, men sjekk bilde nr. 2 i min turrapport fra den gangen (den eneste ene) jeg faktisk hadde sikt over 30 m oppå der...: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1934

Det heller da tydelig vestover fra Ø-1, ikke?

Slik jeg mener å huske det, fantes det reell høydeforskjell mellom Ø-1/2105 og Ø2/2132, og jeg tror på en PF nærmere 10 m. Jfr. også kartenes kurvatur. Jeg skal ikke påstå noe som helst, men vil heller ikke avskrive den helt før verifikasjon er utført.

Men hva du egentlig mener med fjæresteiner her Espen, er mer enn jeg kan koble... :)

Er det egentlig meg du snakker til her...? ;)

Oioi, Erik er på tur igjen! :P Jammen kom du ikke før meg over 2000 meter dette året... Huff og huff :P

Ja, hvem kunne vel trodd at det noengang skulle skje...! :x

Men du'a Kim? Noen planer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

eaa: Da vi var der på lørdag, var 2103 (2105) ingen topp. Den var helt fullstendig flat. Det samme nevner jo flere andre, Thommessen etc. Følte at det var idiotisk å gå bortover der. Det samme nevner jo flere andre, Thommessen etc.

Denne toppen hører ikke hjemme i Røynes liste, og burde fjernes fra alle andres lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg så på bildet ja.

Men jeg blir så forbanna over at du ikke kan stole på meg når jeg sier at den toppen er flat, for det er den! Og jeg pleier å være ganske nøye på timetre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på bildet ja.

Men jeg blir så forbanna over at du ikke kan stole på meg når jeg sier at den toppen er flat, for det er den! Og jeg pleier å være ganske nøye på timetre...

Sorry - jeg blingset litt i farta her! Jeg mente mine spørsmål til deg i din egen tråd vedr. turen din på lørdag...

Men du har da vel ikke et snev av grunn til å bli forbanna her?! :)

Skal jeg også bli forbanna på deg fordi du ikke stoler på det jeg mener om toppen? Grow up!

Det her er kun et forsøk på saklig å utrede erfaringer og meninger om en gitt høyde, og såpass må du jaggu tåle!

Hvis ikke har du et mestringsproblem med ditt eget vinglete og infantile bråsinne... :x

Så legg ned busta litt nå da, og prøv heller å heng med på en noenlunde normal diskusjon - ikke dra dette ut i hyl og forbannelser.

OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Greit. Men at du betviler min registreringsevne og hukommelse (dette er kun få dager siden) gjør meg jo lettere irritert. Hva er vitsen med å diskutere dette med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.