Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Etter lite ski de siste 5 årene, har jeg nå begynt mer å dra skiene fram. Ofte med en eller to hunder foran som drar meg. Gjerne i løse spor, eller usporet i fjellterreng. Jeg har notert at jeg anstrenger musklene i føttene mye. På innersida og yttersida av fotene, er vell i balanseringen i ulendt og usporet terreng dette skjer. Skiene er et par Madshus Glittertind jeg fikk kjøpt billig brukt i Alaska, og skoene er noen ekstremt simple Alpina sko jeg fikk kjøpt på salg til 150 kroner i Sverige. Er det her bredere ski jeg vil ha, eller noen bedre sko? Eller eventuelt (som jeg frykter) begge deler?

Skoene er dårlige uansett, og vil byttes ut. Men da vurderte jeg å bytte til 75mm bindinger, og da er vi jo på vei til en helutbytting av skipakka. 

Om det anbefales andre ski, isåfall hvilken? Har såvidt sett på Åsnes Ingstad, men prisen er jo fin og høy. Finnes det noen eldre modeller, som gjerne er vell så gode som de nye og svindyre Åsnes skiene, så kan jeg kanskje finne et kupp på finn?

Legger ved et bilde fra flott terreng fra dagens 13 km svingom i fjellet med Sverdrup og Royal foran.

FullSizeRender.jpg

Annonse
Skrevet

Tenker du nye ski bør du tenke ski uten stålkant, for at risikoen for å skade bikkjene skal bli minst mulig.

I Åsnes verden har du da alternativene Breidablikk  (identiske til Ingstad men uten stålkant) og Kongsvold som er bredere. Skal du gå og ikke alltid bli dratt er Breidablikk beste valget.

Bindinger i 75mm er det Voile 3 pin Traverse de er oppbygd 10cm fra de vanlige 3pin med originale plater. Noen bruker Rottefella plater, de passer og er billigere, men platene er i mye dårligere plastmateriale. 

Crispi Svartisen er gode støvler som er behagelige, men litt myke i sålen enn enkelte andre støvler, men likevel vridningsstive og med plastspenner. Scarpa T4 i helplast plast passer også til Voile 3 pin.

Jeg antar at det er BC bindinger og ikke vanlig langrennsbindinger som er på Glittertind skia. Det er hav av forskjell på gode og dårlige BC støvler, fordi mer av stivheten er overlatt til støvelen fra bindingen. I BC er Crispi Svartisen et godt valg om du beholder skia.

Skrevet

Ja, tenkte også på Breidablikk mer etter å ha sett litt rundt, for å ha uten stålkanter. BC bindinger nå på glittertind skiene ja. Er Breidablikk en modell som har eksistert lenge? Isåfall er det vell en sjangs for å finne brukt. Tenker ikke å haste for denne vinteren. Er vell altids gode salg på våren når folk og butikker vil ha bort gamle modeller.

Andre tips til ski all Breidablikk, gjerne eldre modeller man kan finne brukt. Hvis ikke får man vell punge ut:)

Skrevet

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71893626

Kan hende er for lange. Crown betyr at de er smørefrie, ser ikke ut som at det er plater på de, det er strengt tatt ikke nødvendig, men forbedrer kantgrepet.

Wiren på de bindingene er kun for nedover, og kanskje om det er ekstremt bratt oppover. De stabiliserer støvelen sideveis og gir motstand straks hælen løftes. Det betyr at de ikke er egnet å gå med når wiren er på. Wiren kan hektes av og bæres i sekken, eller om det er tilpasset montasje av hælklossen så kan den "parkeres" der når den ikke er i bruk. Å bære de i sekken er totalt sett mindre kraftkrevende enn å "bære" de på skia.

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.