Gå til innhold
  • Bli medlem

Alle Hestbrepiggene på en dag?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er jeg rimelig sikker på at ganske mange har rukket Espen. Ja det er langt, men er skiføret godt og formen god er det ingen stor sak. Selv på sommerføre bør ikke det være noe problem.

I fjor startet vi ganske seint på ettermiddagen og gikk mer eller mindre alt samma utenom østligste og vestligste utløperen. Litt tidligere start og litt bedre kondisjon, nei det fikser du Espen. Starte tidlig og putt minst to colaer i sekken, så er den bankers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som har rukket over alle Hestbrepiggene på en dag? Med start fra Netoseter?

Tja, nja... Var på alle minus de to østligste punktene (Høgset/2105 & Ø-1/2132), hvor vi hadde tråkket våre ben før, sommeren 1999. Men vi startet lenger vest, fra Høydalssæter, og gikk altså til fots via 1919-toppen til vestraste (2078), og så hele regla til nordre. Ankom bilen ved Høydalssæter etter 16 timer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, ok. På lørdag startet vi fra Kvandalsvollan i Bøverdalen øst for Netoseter, og rakk alt fra 2103 til 2078 utenom 2172 og 2131. Snudde på eggen pga litt lugubre snøforhold. Litt bittert der og da, men er likevel fornøyd med dagen.

Det ble en 14timers tur i kulde og vind, med avslutningen i mørke med hodelyktkjøring nedover skråningen til Netoseter og ut til bilen. Det viste seg at turen ble på over 42km. Kanskje hadde det vært lettere i mai med lengre lyst..

Fant fort ut at å kjøre hjem til Trondheim samme kveld var i overkant ekstrem sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde på eggen pga litt lugubre snøforhold. Litt bittert der og da, men er likevel fornøyd med dagen.

Solid tur det der Espen! :wink: Vil tro eggen ut til nordre kan være uggen på vinterstid, men hvordan så forholdene ut på breen øst for eggen? På sommerføre var det helt kurant å følge innunder eggen på den breen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var greit et stykke, da det hadde bygget seg opp en skavlkant innunder eggen. Men lengst borte mot 2131 var den borte, og man måtte passere et snøfelt der snøen virket usikker. Vi fant det ble litt for mye bingo om hele driten ville reise ut. Dette ville nok betydd slutten for oss.

Vi visste at vi ville få problemer med å nå toppene lengst vest med mer plundring der, så da satt vi igjen Store til en senere tur. Litt deilig å ha vært et snev av fornuftig også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Morten, enig i at med noenlunde form, bra vær og forhold, så lar alle toppene seg tas på en dag. Dog, det er en forholdsvis lang tur, så et par-tre timer lengre dag enn nå hadde vært veldig greit :)

Hvorfor i all verden skal bikkjekald vind og iskrystaler alltid piske èn i ansiktet, uansett hvilken retning man går??? Noen som har no godt svar på det :wink:

Tror faktisk 25% av all energien vi brukte, var pga vind og kulde.

2 timers søvn i bilsetet etter 5timers biltur nattestid, var heller ingen god oppladning.

Flott tur uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nja... Var på alle minus de to østligste punktene (Høgset/2105 & Ø-1/2132), hvor vi hadde tråkket våre ben før, sommeren 1999. Men vi startet lenger vest, fra Høydalssæter, og gikk altså til fots via 1919-toppen til vestraste (2078), og så hele regla til nordre. Ankom bilen ved Høydalssæter etter 16 timer på tur.

16 timer er en ekstremt voksen tur. Er det greit å kjøre opp til Høydalsseter? Snøen ligger vel lenge oppover i lia der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, breen var veldig fin til det gjennstod rundt 70-80meter (der den "runder" litt mot venstre).

Jeg gikk halvveis videre bortover hvor det var fast og virket trygt. Videre var det veldig løs snø, ovenfor er det svalignende steiner. Var veldig i tvil hvorvidt løssnøen kun lå på sva. Konsekvensene ville vært veldig uheldig hvis snøen slapp.

Er denne snøen borte sommertid, eller går man på breen nedenfor hele østryggen da, hvis du nå forstår hva jeg forsøker å si da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer er en ekstremt voksen tur. Er det greit å kjøre opp til Høydalsseter? Snøen ligger vel lenge oppover i lia der?

Hehe, tar tid på sommeren når glien er noen hakk dårligere. :) Og når natta ikke bli kølsvart har man ikke så veldig hastverk heller. Men langt er det jo. Vår rundtur endte på 35 km og 2200 høydemeter.

Tviler på om veien inn til Høydalsseter er kjørbar på en stund ennå (noen som vet?). Kan ikke tenke meg at den brøytes akkurat. Er ikke direkte tettbygd der inne, men det er fin plass. Litt bortgjemt som den er.

På sommeren (vi var der 31. juli) gikk det ihvertfall fint å kjøre så langt veien er tegnet inn på kartet. Vi parkerte omtrent der hvor stien skrår opp mot høyde 1227, kalt Løyfte på kartet. Så dreide vi rett mot nord, og slet fælt med å steingå elva Høya. Ikke gadd vi å ta av skoene for å vasse nei, så vi endte opp ved noen småvann sør for høyde 1511. Der rant elva såpass smalt at vi klarte å hoppe over uten sekk på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Høydalsseter som et sånt sted der tiden står stille, som ligger isolert fra omverdenen. Deilig! 16 timer og 2200 høydemeter er enormt. Så mye at jeg ikke er sikker på om jeg hadde klart det. Min uoffisielle høyderekord på én tur var da jeg tok Nordre Skagastølstind, Skagastølsnebbet og Fanaråken samme dag. Det blir vel minimum 2500 meter, men da var jeg ung og sprek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, breen var veldig fin til det gjennstod rundt 70-80meter (der den "runder" litt mot venstre).

Jeg gikk halvveis videre bortover hvor det var fast og virket trygt. Videre var det veldig løs snø, ovenfor er det svalignende steiner. Var veldig i tvil hvorvidt løssnøen kun lå på sva. Konsekvensene ville vært veldig uheldig hvis snøen slapp.

Er denne snøen borte sommertid, eller går man på breen nedenfor hele østryggen da, hvis du nå forstår hva jeg forsøker å si da :D

Såvidt jeg husker, kunne vi gå på breen øst for eggen hele veien rundt 2131 og skli ned mot skaret mellom 2131 og store/2172. Da vi gikk nordover fulgte vi breen til laveste punkt på eggen sør for 2131. Der gikk vi opp på eggen og over 2131 (se vedlagte bilde). Jeg sliter litt med å husker hvordan vi gikk tilbake, men mener vi da fulgte snøen hele veien fra skaret mellom 2131 og store/2172, og til vi tok inn på eggen rett nord for 2160?? :) Er veldig usikker på returen Håvard...

Så dere var like ved 2131 og skulle gå forbi den på østsiden? Kom dere til laveste på eggen rett sør for 2131?

post-42-133474413639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.