Brekkz Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 Hei Har lenge vurdert å gå til innkjøp av et par randonee/toppturski, men er noe uerfaren på dette området og lurer på en del ting. Har tidligere kjørt både twintip og carving, men for det meste i løype. Har lyst på en lett ski som er grei å gå oppover med og samtidig kan kjøres med i bakken om jeg har tenkt meg dit. I området her jeg bor har jeg noen flotte "småe" topper som er grei å gå opp på, vil tørre å påstå at det ikke er et særlig skredutsatt området, så hvor nødvendig vil skredutstyr være om jeg ikke ferdes så mye i skredutsatte områder? Finnes det kurs eller noe man kan delta på for å lære om dette? og finnes det noen steder som selger rimelig utstyr? er ikke interessert i å bruke så mye over 10.000 på utstyr. Takk for svar! Siter
Johan2000 Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 En bra randonée ski: - Skall hellst inte ha spenn. 2-3 mm, OK. Men inte mer. - Rocker fram och helst även bak. Fullrocker är att föredra men är "speciellt" att åka med i preparerade backar. - Den måste vara mycket vridstyv. Skidor som viker sig runt ländaxeln är bara **** off pist. - Lagom bred. Tillräckligt bred för att bära i lössnö, men inte så bred att den är svår att traversera med. 100-110 mm brukar vara en bra kompromiss. - Lagom lång. Det är knepigt att vända i brant terräng med långa skidor och färden ned går ofta i skogen. Då är det bra med något som är lättsvängt. Egen längd, -10/+5 cm brukar bli bra. - Låg vikt. Det sista är det minst viktiga. Skidor som kombinerar låg vikt med hög vridstyvhet blir dyra. Tyvärr fungerar inte veka skidor något bra att åka med, så antingen får man betala eller så får man mer att släpa på på vägen upp. Alternativt får man se till att bli så bra på att köra ski att man klarar även att köra ned ett par mjuka skidor. Skall du köra i preparerade backar så kommer ett par lätt, mjuka skidor att vara helt hopplösa. Så ta hellre lite mer vikt och få upp styvhet och dämpning. Siter
Gittiamo Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 Skandinavia Høyfjellsutstyr i Hemsedal hadde pakker til 8-10 000,- Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.