GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal ut pÃ¥ min første ukestur vinterstid snart. Finnmarksvidda skal til pers. Har kjøpt inn pulk og det meste av annet utstyre som trengs, men lurer litt pÃ¥ hvordan folk her organiserer utstyret sitt i pulken? Hvordan pakker dere- og i hva? Brukes  pakksekker evt er det kasser som passer? Gjør plastkasser fra f.eks Claes Olson jobben tross kulde? Drar dere pulkbagen inn i forteltet? Svært mottagelig for talt av tips ang organisering av utstyr for ukestur vinter:)

Annonse
Skrevet

Jeg bruker pakkeposer av typen STS 20L Big River til klær og mat. Pakker de slik at de gÃ¥r pÃ¥ tvers i pulken. Reputstyr har jeg i en liten plastboks av typen du nevner. Det samme med primus, i en litt større boks. Har primusen montert pÃ¥ en finerplate som er tilpasset bunnen i plastboksen. Brenselsflaskene er festet med strikk i hjørnene av boksen. Se bilde. Denne plastboksen passer akkurat pÃ¥ tvers i en parispulk. Er par ganger har plastboksene sprukket, sannsynligvis pga kulde.

Liggeunderlag og sovepose har jeg i arctic bedding oppå pulken og teltet rullet sammen i pose oppå der igjen.

2016-02-20 17.30.23.jpg

Skrevet

Mitt system er og ha alt inne i teltet, med unntak av snø som skal smeltes til vann, det har jeg i forteltet. Har med en liten kost slik at jeg får av meg mest mulig av snøen, og slipper å gå mange turer. Har et North Face ve25 (3 manns telt alene) blir normalt mange timer i teltet på vinteren. Plastkasser har jeg liten tro på, bare sprekker. Mat har jeg i poser slik at jeg har en til hver dag. Viktig å ha med termoser som tåler mye, slik at du slipper å smelte vann mens du går, men kan gjøre det i teltet på kvelden, da har du "gratis" varme.

Skrevet

Jeg har en plastkasse m/lokk som akkurat gÃ¥r pÃ¥ tvers, der har jeg maten inklusive kokekar. Klær og annet har jeg i pakksekker, bruker gjerne 4-5 forskjellige for da klarer jeg stable bedre nÃ¥r pulken skal fylles. Bakdelen er at du fÃ¥r noen flere koli Ã¥ forholde deg til, men med forskjellige farger gÃ¥r det greit. Brennstoff har jeg i solide flasker og alltid dobbelt innpakket i poser og vanntett pakksekk. Plasserer drivstoffet alltid bakerst i bunnen av i pulken.

Jeg har en fjellpulken som lett tipper hvis lasten blir høy med tunge ting øverst, sÃ¥ har alltid det som veier mest i bunnen og lette ting pÃ¥ toppen. 

Skrevet (endret)

Pakkpose til klær. Sovepose og liggeunderlag i bedding. 3 plastbokser fra europris, 1 stor og 2 stk som blir like store som den første, oppÃ¥ hverandre. Den store har jeg mat og gryte(r) i. Den ene av de smÃ¥, er til primus og kjøkkenutstur. Den andre til "tekniske ting", bok ol. Termos ligger tilgjengelig løst. Samme med fotposene. Oppbevarer bensinen i 4 literskannene jeg kjøper den i.

Men dette avhenger av hva slags pulk man har. 

GÃ¥r med selesekk fra fjellpulken og i den har jeg niste, hodelykt, kart, gps og ei dunjakke. 

I camp sÃ¥ har jeg den tekniske plastkassen inni teltet og selesekken helt nede i fotenden. Jeg har 2 bikkjer med inn, sÃ¥ maten og kjøkkenutstyret stÃ¥r i forteltet. Tar eventuellt inn egg, for Ã¥ forebygge at de fryser. Bensinlageret stÃ¥r utenfor i pulken. Graver dyp kuldegrop i forteltet, slik at jeg kan stÃ¥ Ã¥ kokkelere (Hvis tid og ork tilsier det). Veldig behagelig Ã¥ kunne strekke seg ut i all vannkokingen:)  

Jeg har foresten også opplevd at en plastkasse har sprukket, men det var ingen krise og bruker den fortsatt.

Endret av Fenriken

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.