Gå til innhold
  • Bli medlem

Kråkvasstind (1699 moh) og Svorundfjellet (1647 moh), lørdag 25.03.2006

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredag hadde jeg bare planer om en mindre tur, som f.eks Ruten på 1039. Jeg våknet imidlertid meget tidlig, og til et herlig vær, så jeg dro av sted mot Oppdal i stedet, nå med større ambisjoner. Jeg vurderte å dra til Nystuguhøene og kikke etter moskus, men siden det ikke var så lenge siden sist jeg var på Dovrefjell, falt valget på Kråkvasstind, et fjell som har stått på "ønskelisten" lenge. Skiføret var slett ikke verst og været var helt fantastisk! Det er sjelden det er så god sikt i absolutt alle retninger. Fra toppen kunne jeg kjenne igjen Fongen i det fjerne nord, Hummelfjell i det fjerne øst og Karitind i det fjerne sørvest. Fjellene i vest, Sunndalsfjellene, kjenner jeg ikke igjen, for der er jeg ikke kjent, men de utgjorde likevel et praktfullt syn, høye og forrevne som de er. Dessuten var det artig å se Dovre nordfra på "nært" hold. Det blåste fryktelig kaldt oppe på toppen, men jeg ble sittende nokså lenge der oppe likevel, og jeg brukte kamera og kikkert til jeg knapt kunne røre fingrene mer. Det slo meg at med en slik utsikt kunne jeg satt der oppe til jeg frøs ihjel...og kost meg til det siste. 8)

Returen valgte jeg å legge over nabotoppen Svorundfjellet for å få en fin rundtur.

post-436-133474413423_thumb.jpg

post-436-133474413429_thumb.jpg

post-436-133474413433_thumb.jpg

post-436-133474413438_thumb.jpg

post-436-133474413443_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Så du oss klatre opp på Storsomrungnebba i vest? Det var en flott dag i fjellet, men kraftig snøfokk og vind på toppene.

Snota: Det vanligste utgangspunktet er veien inn til Gråsjøen. Herfra er det en fin dagstur på ski. Den er spesielt fin på våren.

Er ikke Kråkvasstind egentlig 1700 moh?

Turhilsen

Skrevet

Jeg så en gruppe på 9 personer på vei vestover i et scooterspor jeg selv hadde fulgt et lite stykke. Men dette kan vel ikke ha vært dere om dere begynte helt inne ved Storli? Mitt utgangspunkt var omtrent midt på Ångardsvatnet, rett ved gården Vassli.

Takk for opplysninger om Snota.

Skrevet

På mitt (gamle) 1:50000-kart er Kråkvasstind 1699. Andre steder har jeg sett 1700, så det er ikke godt å si.

Gjest Fjellfinn
Skrevet
På mitt (gamle) 1:50000-kart er Kråkvasstind 1699. Andre steder har jeg sett 1700, så det er ikke godt å si.

Fin tur du hadde ja !

Kråkvasstind er 1700 moh.

Snota: Det er vinterbrøyta fram til Gråsjødemningen og brukbar P-plass like etter brua (pass på å kjøre til høyre ved demningen så du kommer ned til damfoten/inspeksjonsbua), fra "elva" går man pr. skia opp til Gråhaugen fjellstue og videre innover og legger feller ved stistart til Snota et par km lenger inn (dit du parkerer om sommeren).

Snota er fin nå også, men kanskje mest stas 17. mai - hvis snøen holder så lenge i år da :)

Skrevet

Igjen, takk for info om Snota. Jeg må se å få besteget denne toppen snart. :)

Jeg skjønner ikke helt hvor 1700 moh kommer fra, for den er bare 1699 på alle de fire (!) kartene jeg har som den er med på.

Dette er 1:50000-kartet Romfo, et gammelt oversiktskart over Trollheimen, et nytt oversiktskart over Dovrefjell.....og en bok med veikart for hele Norge.

1741 moh? Det var da voldsomt. Jeg sjekket ikke GPS'en på toppen, men jeg kan aldri huske å ha opplevd at min GPS har vist mer enn 10-15 høydemeter forskjellig fra høydene på kartet.

Gjest Fjellfinn
Skrevet
Jaja! :)

Fin side forresten, den skal i "favoritter"! 8)

Så sant så sant !

Kunne du friske opp og sende Gunnar ([email protected]) et bilde av Snota - alltid artig med Snota sett fra denne kanten!

Skrevet

Nå har jeg sendt det bildet av Snota som er lagt ut her, men i stor versjon. Jeg kan gjerne sende flere bilder. Artig å bidra på en slik webside! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.