Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nettopp gått til innkjøp ev ett par ordentlig jakt/tur ski etter år med dårlige ski og knall bra pris =)

Men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke bindinger og sko jeg skal kjøpe til de, 
skia er Åsnes Kongsvold jakt og skal brukes til henholdsvis turer med hund, ofte mange dager i strekk, både bratt og flatt terreng.
Ønsker derfor en binding og sko som tåler en trøkk.. Vært på de lokale butikken her men ingen kunne friste meg med bindinger som passet helt mitt bruk.. (dårlig utvalg)
Har heller ikke veldig peiling på ski utstyr generelt, og ønsker derfor tips .
Har sett på en del telemarksbindinger både med og uten reim.

Håper noen kan hjelpe.

-hp

Annonse
Skrevet

Skal du ha 75mm er Voile 3pin Traverse en god binding. Den har 10mm oppbygning som gir litt bedre kantgrep. Du går med den som en Telmark binding med kun klemfestet foran, så huker du på wire om det er veldig bratt opp eller ned. Wiren gir for mye motstand til å gå med permanent. 

Ellers er BC magnum et alternativ, de er mer lettgått, men kanskje er skiene for brede til BC generelt. BC krever veldig stive støvler for å fungere bra i forhold til nedkjøringene. Crispi Svartisen er gode BC støvler.

Jeg har Svartisen også i 75mm, de har litt myke såler i forhold til enkelte andre, det ødelegger litt stivheten, men det gjør de også litt lettere å gå med.

Svartisen støvlene er de mest komfortable skiskoene jeg noensinne har hatt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar!

voile 3-pin traverse og alfa quest advance sko ble kjøpt.

ikke fått testet enda pga jobb, men håper det blir en god løsning!

Skrevet

Pass på at ikke du monterer helklossen for langt bak, da faller hælløfterene ned under bruk. Da vil du også kunne vippe vidjene ned bak bindingen f.eks. om det kommer et litt lengre flatt parti i en nedkjøring.

Skrevet

En av byens bedre sportsforretninger klarte likevel å montere mine så langt bak at jeg ikke får satt dem så langt frem jeg ønsker. Og jeg har 46 i sko, så jeg vet ikke hvem de har tenkt de monterte dem for. Er ingen krise, men merker det irriterer meg de få gangene jeg ønsker å bruke hælløfterne.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Stort sett fornøyd med både binding og sko! 
Har blitt noen mil (25-35) siden sist og fått prøvd både ski, sko og binding godt.

Eneste jeg kan pirke litt på er att først så begynte venstre sko å gnage over lille tå pga lisse feste, men etter noen turer så gikk det over, men idag begynte høre sko og gnage.. Får håpe det bare er å gå inn dem. Rart det skal komme så sent, men får håpe det går seg til der å!

Endret av Hpjakt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.