Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av GTX


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Pleier dere å impregnere GTX-tøy? Og hvordan gjør dere dette?

Akkurat impregnert mine gode gamle Norrøna-bukser med sprayen Extreme fra Villmark. Litt usikker på resultatet enda. Må teste i møkkavær først. Men litt usikker etter å ha testet med å ta vann på buksene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er ofte redde for å vaske jakka, som fører til at den ikke fungerer optimalt. Et vått ytterstoff fører til dårligere pusteevne og mer kondens. Her er slik jeg gjør det, basert på råd fra GoreTex, Norrøna og Arcteryx. 

1.     Sjekk alle lommer og lukk alle glidelåser

2.     Ikke ha full maskin, max 2 plagg

3.     Du kan trygt bruke vanlig vaskemiddel, både flytende og pulver. 1/4 eller 1/3  av vanlig mengde middel holder. Ikke bruk tøymykner. Det vil ikke ødelegge jakka, det er ikke farlig, men du får langt bedre resultat uten.

4.     Sjekk hvilken temperatur jakka di tåler på vaskelappen inni (30 eller 40)

5.     De fleste vaskemaskiner har program for bomull og program for syntetisk. Velg syntetisk og rett temperatur.

a.     Skru ned sentrifuge til minimum.

6.     Vask og heng opp til tørk.

7.     Hvis du har tørketrommel kan du med fordel bruke den på lav varme. Det går også an å stryke den med svak varme eller bruke hårføner, fordi varme hjelper å aktivere impregneringen i jakka. Bergans anbefaler å stryke sine jakker.

8.     Skallplagg har impregnering når de er nye. Denne blir slitt bort, og du kan impregnere jakka på nytt etter hver vask eller når du ser det trengs. Her kan du bruke spray eller wash-in, for eksempel fra Nikwax. Se etter impregneringer designet for GTX-produkter, fordi de vil opprettholde pusteevnen. 

Både was-in og spray fungerer til å impregnere jakka di. Bruker du spray kan du velge selv å f.eks spraye ekstra på skuldrer og hette. Fordelen med wash-in er at det blir et jevnere resultat, men til gjengjeld vil den også impregnere innsiden av jakka. Noen mener at dette går utover pusteevnen til jakka. Jeg bruker bestandig wash-in og er fornøyd med jevn, god og stabil impregnering. Du kan kjøre samme vaskemaskinprogram, med wash-in i stedet for såpe i såpebeholderen.

Noen impregneringer krever varme, du kan bruke tørketrommel, strykejern eller hårføner.

 

Så, hvor ofte skal du tørre å vaske jakka di? 

Norrøna sier etter 150 timer bruk

Arcteryx: 10 – 12 dager turbruk eller 30 dager lett bruk

Gore-tex: 40 timer felt eller "as often as you need to remove such impurities as dirt, campfire smoke and cooking odors."

Jeg sier: Etter en litt røff helgatur i skauen, når den er blitt skitten, eller om du opplever at vannet suges inn i ytterstoffet og det blir fuktig og klamt på innsiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Haugelars :) Det var en fin oppskrift. 

Jeg er jo av "den gamle skole" der man sa man ikke skulle vaske GTX så ofte. Men buksa trengte helt klart en vask nå, og den fikk en halv flaske Extrem fra Villmark etterpå. Det bør holde resten av vinteren. Har en jakke, som har vært med på mange og lange rideturer i fjellet også, og skal love deg man blir skitten av regn, hestesvette og bål. Men denne jakka har holdt ut ganske lenge gitt. Til tross for uvettig vasking med vaskepulver, skyllemiddel og kraftig sentrifugering. Har bare gitt den opp fordi det er så mye pels i borrelåsene :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 11.2.2016 at 14.23, Bjørn J skrev:

Først vask, deretter i tørketrommel for å reaktivere DWR-impregneringen. Hvis det trenges ny impregnering må du bruke sprayimpregnering spesielt for GTX, ikke vask-inn impregnering. Her er tips fra Gore:

Har ikke tørketrommel hjemme og merker at drypptørring/tørkeloft har gjort at DWR på min Arc'teryx-habitt nå begynner å funke dårligere. Men båtforeningen har jo selvsagt tørketrommel, og jeg tenkte at jeg skulle følge tipset til Gore, og legge ferdigtørkede plagg (de henger på tørkeloftet akkurat nå, faktisk) i trommelen i 20 minutter. Utfordringen er at når du vil bruke tidsinnstilling på den Miele-tørkeren, så kan du velge mellom Cold eller Warm :?. Litt skeptisk om Warm har så høy temperatur at det kan gå utover sømteipingen, og finner ikke noe spesifikk temperatur oppgitt fra Miele som hjelpe meg i vurderingen av det.

Noen som har brukt Warm-innstillingen på Miele-tørketromler på Gore-Tex Pro? Erfaringer man vil dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toko er notert :)

Men ikke benyttet ennå... Heiv en tørr jakke (Theta AR) og bukse (Beta AR) i tørketrommelen fra Miele, og kjørte 20 minutter på Warm med skånefunksjon på tromlingen. Kan ikke se at det har skadet sømteip eller stoffet på noen som helst måte - så da er det vel bare å vente til morgendagens regnbyger for å se om den originale DWR-en har blitt ordentlig oppfrisket, eller om jeg bør finne frem til litt Toko innen neste vask :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens regnvær viste klar forbedring av vannavvisningen. :)  Jakken skal likevel få seg litt impregnering ifm neste vask - selv om den ble bedre, slet den fortsatt en smule med å få unna vannet på hette og mage. Litt det samme øverst på lårene på buksen, uten jeg synes reimpregnering er veldig nødvendig. Tror dette var fjerde vask for jakken, og andre vask for buksen - men første tørketromling for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker på det snilleste programmet, uten stentrifuge og drypptørker plaggene. De havner i maskina når de begynner å lukte i overkant mye.. Jeg har prøvd med spray og ser at den har en fin prellende effekt. Sommerutrustingen er Norrøna Finnskogen GTX bukse med mikrofiber ytterlag som det ikke har noe for seg å spraye, samt en Arcetryx Sidewinder jakke. Tross spraying av jakke er de begge like vanntette, noe som er erfart ved blant annet på fisketurer uten fysisk slit og regn etter vestlandsk standard.

For øvrig har jeg erfart at Omo Colour ikke fjerner skikkelig mannelukt, selv etter to-tre vask, men at Omo Aktiv og Sport faktisk fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.