Andreas Moen Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Vær forsiktig i fjellet i morgen, folkens. Ser ut til at "Tor" kan bli voldsom i visse fjellområder. Selv skal jeg til hytta i Rondane, men har heldigvis bare ti minutter fra parkeringen. Populære områder som Reinheimen, Breheimen og Jotunheimen kan få godt med vind utpå ettermiddagen ser det ut til. Vi har ingen å miste. http://www.dagbladet.no/2016/01/28/nyheter/storm/innenriks/vind/42934782/ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Ja det kan lett bli mannefall om man ikke passer seg. Men det skal vist hjelpe med en sånn hengende i en snor rundt halsen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Har akkurat en sånn så da går det nok bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 29. januar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 29. januar 2016 Blir litt oppgitt over tabloidpressen! Det som før var "et he...tes uvær" har nå blitt livsfarlig... Ingen tvil om at orkan kan føre til skader på både mennesker og materiell, men jeg synes det ropes litt vel mye ULV! 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Walle Skrevet 29. januar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 29. januar 2016 19 minutter siden, Vandrefalk skrev: Blir litt oppgitt over tabloidpressen! Det som før var "et he...tes uvær" har nå blitt livsfarlig... Ingen tvil om at orkan kan føre til skader på både mennesker og materiell, men jeg synes det ropes litt vel mye ULV! Litt? Varsel om ekstremkulde når det nærmer seg -15 grader, og råd om hvordan man skal forhindre frostskader om man absolutt må gå ut.. Folk vandrer rundt i Canada Goose, Parajumpers eller andre dunjakker med flere hundre gram dun. På føttene har de Sorel eller polarsko fra ett annet merke, De kuleste har Uggs... Melder metrologene om at vinden kan bikke 15 m/s, får man beskjed fra mediene om å skalke lukene og holde seg inne for nå bryter helvete løs... Det har rett og slett gått over alle støvelskaft, for det er jo ikke bare været som er ekstremt i alle retninger, alt er jo "ekstremt-ettellerannet" i dag. 14 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Walle Skrevet 29. januar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 29. januar 2016 Da jeg studerte i Tønsberg, tok en klassekamerat seg en tur ut til Verdens Ende mens Gudrun lekte seg rundt i Sør-Norge (og forsåvidt Nord Europa) i begynnelsen av 2005. Vedkommende var født og oppvokst på Røst. Kommentaren hans neste dag da vi diskuterte uværet, var "Da va no faen itje nok engong te å få heimlængsel a"... 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Minner meg om at jeg må bestille VHS box-set av Extreme Trains: 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 1 hour ago, Walle said: ..... "Da va no faen itje nok engong te å få heimlængsel a"... 2 hours ago, Vandrefalk said: Blir litt oppgitt over tabloidpressen! Det som før var "et he...tes uvær" har nå blitt livsfarlig... Ingen tvil om at orkan kan føre til skader på både mennesker og materiell, men jeg synes det ropes litt vel mye ULV! Jeg er forsåvidt enig, men nå har jo klimaet forandre seg siden jeg var liten på 70/80 tallet. Ikke bare har klimaet endret seg sånn at man har mindre kald-vær på vinteren for ikke å snakke om kortere vinter, men levemønsteret til barn har forandret seg fra å klatre i trærne og spise kattemøkk i sandkassa til å "game" og "snappe" osv. Vi har nå en generasjon ungdom og unge voksne som ikke lenger har erfaring med kulde - i tillegg kommer mange nordmenn nå fra varmere strøk hvor været ikke varierer så mye og nattetemperaturer vinterstid kanskje kryper ned mot +10 på kaldeste. Tror man fortsatt bør varsle når synker ned mot -15 til -20 i urbane områder hvor det ellers ikke er kaldere enn +5 til -5 stort sett hele vinteren, men enig i at sensasjournalismen for lengst har tatt overhånd. At UGG's er lovlig solgt over disk skal jeg ikke kommentere ytterligere. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Moen Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Nå var dette en post om å respektere været, ikke for å skremme noen. Har selv opplevd 15-20 s/m i Rondane, og det var ikke spesielt kult. Forsåvidt enig i at varslene har tatt av litt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 4 timer siden, Walle skrev: Det har rett og slett gått over alle støvelskaft, for det er jo ikke bare været som er ekstremt i alle retninger, alt er jo "ekstremt-ettellerannet" i dag. Ikke så merkelig. Før om dagene var folk mer ute i virkeligheten. Dagens generasjon vet ikke mer om vær og vind enn det de kan oppleve via smarttelefønen og Facebokka.. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ståle Sæther Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Ja før i tiden var uvær uvær og folk visste å forholde seg til at det enkelte ganger ble et helvetes uvær som til og med skylte hele fiskvær på havet (https://no.wikipedia.org/wiki/Sandsundv%C3%A6rulykken) og knuste fyrtårn ved å slenge kampesteiner på flere tonn opp fra havets bunn (https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85sv%C3%A6r_fyr). Folk var vant til å være ute både i skogen, på fjellet og ute til havs i små trebåter året rundt og skjønte hva uvær var. Man fulgte pliktskyldig med på de fleste værvarsel og værtegn som var å oppdrive og grublet mye omkring hvordan man skulle ri av neste uvær. Hus ble bygd av laftet tømmer eller i det minste klinket sammen solid nok til å tåle en liten atomkrig eller to selv om atombomben enda ikke var oppfunnet. Gjerne plassert på steder skjermet for de mest utsatte vindretningene, springfloene og flommene også hvis det er mulig. Nå for tiden er det liksom ingen som reagerer på værmeldinga (eller været) før riksdekkende media snakker om ekstremvær og verdens undergang. Da kanskje man må passe på å holde seg inne siden ting kan flakse rundt i vinden og sikten kan bli dårlig. Men å huske å tjore fast trampolina som fortsatt står ute i hagen er litt vanskeligere om ikke en eller annen "ekspert" minner om slike ting på TV. Med mindre media advarer mot å kjøre i det hele tatt og nærmest lover død & fordervelse om man forsøker så kjører jo også folk fortsatt 5-10 over fartsgrensen som om det er flott sommerføre uten å bry seg med de 15cm snøslaps som ligger på veien. Og vi bygger velvillig hus til flere millioner langs elver mens vi fyller igjen og snevrer igjen elva litt lenger ned også. Noen har jo regnet på det og funnet det i orden. Enkelte ting var nå faktisk bedre i gamle dager. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 ..og nå vil de ha oss til å slutte å fyre med ved, for strømmen går jo aldri. Særlig ikke i "ekstremvær".. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ståle Sæther Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Haha, nei strømmen er naturligvis en usårbarlig energikilde! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg kom til å lure på hvordan media vil takle et eventuelt krigsutbrudd i Norge. Jeg mener, alle de store bokstavene i rødt er allerede oppbrukt, på en måte. Til å snakke om været.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Moen Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Som sagt, det var virkelig ikke min intensjon å virke sytete over været eller å være med på hysteriet. Jeg ser nå at det kan virke slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ståle Sæther Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 1 minutt siden, Andreas Moen skrev: Som sagt, det var virkelig ikke min intensjon å virke sytete over været eller å være med på hysteriet. Jeg ser nå at det kan virke slik. For min del heller en generell frustrasjon over begrepsbruk og tingenes tilstand her i landet og på ingen måte ment som kritikk av poenget ditt med å påpeke at det blir uvær i helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Moen Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 5 minutter siden, Ståle Sæther skrev: For min del heller en generell frustrasjon over begrepsbruk og tingenes tilstand her i landet og på ingen måte ment som kritikk av poenget ditt med å påpeke at det blir uvær i helga. Da er vi hjertens enige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 I Bergen er man nå litt skuffet over at været ikke kan oppføre seg iht til publiserte ekstremvarsler, melder Bergens tidende. Det kan jo hende at en sånn artikkel ikke får så mange klikk? Hva om man istedet forsøker med overskriften "Folket RASER mot SJOKKERENDE udugelige meteorologer for EKSTREMT overdrevne ekstremvarsler!" - kunne det fått fart på klikkingen? 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 @HegeP En "krig" i Norge er så kjapt over at avisene ikke rekker å komme ut, ikke på nettet en gang; en nøytronbombe i Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim og Tromsø som går av etter hverandre fortløpende så er alle byene og alt liv i mellom dødt og ikke en mygg overlever.. Så det er like greit at avisene enn så lenge livnærer seg på feite, røde krigstyper om været og monsterflått og ekstrem ditt og monster datt 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Vel, all denne vinden må vel i alle fall føre noe godt med seg: "Giftlokket" over diverse byer må være sterkt redusert nå? 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 3 timer siden, a_aa skrev: I Bergen er man nå litt skuffet over at været ikke kan oppføre seg iht til publiserte ekstremvarsler, melder Bergens tidende. Det kan jo hende at en sånn artikkel ikke får så mange klikk? Hva om man istedet forsøker med overskriften "Folket RASER mot SJOKKERENDE udugelige meteorologer for EKSTREMT overdrevne ekstremvarsler!" - kunne det fått fart på klikkingen? http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Henger-veltet-pa-Askoybrua-3532374.html Henger veltet på Askøybrua 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 7 minutter siden, Martin Gjellestad skrev: Henger veltet på Askøybrua Jeg kan velte en henger på Askøybrua - helt uten å kalles "Tor" på yr.no eller å være det minste ekstrem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Moen Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Mange gode diskusjoner her nå. Ute med vindmåleren ved Furusjøen i Rondane nå, og her blåser vestavind på 16.2. Stiv kuling om jeg ikke tar feil? Fokker godt på sjøen, så da blir det bra til fiske i morra. Endret 29. januar 2016 av Andreas Moen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 For å være litt seriøs: Tror nok at "Tor" kommer til å treffe veldig variabelt. Fra gammelt av bygde man så man hadde le for vinder fra vest/sørvest (feks stort sett hele Bergens-kjernen), mens man i nyere tid gjerne vil ha utsikt og kveldssol - og derfor er mange nyere bygg mer utsatt, der de ofte ligger vestvendt på en høyde. Har en gammel hytte, der solen går bak haugen i 18:00-tiden midtsommers - den ble bygd på en tid da brun hud var et tegn på at man ikke kunne arbeide inne på kontor, og alle visste at stormene kom fra sørvest. På sett og vis er hytta blitt gammel nettopp fordi den ligger bak haugen som skjermer for vinden (og kvekldssolen) fra sørvest 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyN Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 At mediene er raske til å ekstremifisere været for å få klikk etc er det liten tvil om, samtidig så er nær 50 meter i sekundet som ble målt ved Kråkenes fyr rimelig heftig vær med tanke på at vind over 32 meter i sekundet betegnes som orkan styrke. At været går i en mer ekstrem retning synes vanskelig å bortforklare. http://www.nrk.no/norge/ekstremveret-tor-sett-vindrekord-1.12777690 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.