Gå til innhold
  • Bli medlem

"lett" 2000 meter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Var på tur for å prøve min første 2000 meter topp forrige helg, og fant da ut at falketind ikke er noe for nybegynnere på vinterstid. noen mente det var galskap å gå der om vinteren i det hele tatt.

Det jeg lurer på om noen har en topp som forslag jeg kan prøve denne vinteren?

Gjerne en så grei topp som mulig, har ikke erfaring med sikring/klatring eller å gå på bre.

Alle forslag motas med takk

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kom du? Hvordan var snøforholdene, rasfare osv? Var det brøytet inn til Tyinholmen?

Hvis du vil ha enklere 2k topper kan jeg anbefale Langeskaveltinden og Galdeberget som ligger i samme området.

Ellers er det lette turer til Nautgårdstind, Stornubben og Besshøi fra Riksvei 51.

For øvrig bør du lese artikkelen om Morten og Julia i påskenummeret til "Fjell og vidde". Der kan du lese om fine skiturer til 2k topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landets "teknisk" letteste 2000-metertopp må etter min mening være Glittertindoksla på 2260 moh. :D

Allright, den ligger et godt stykke utenfor allfarvei, men hvor ellers finner man så slak, jevn stigning og så stabil, uproblematisk ur?

Der er det bare å plante hendene godt i bukselommene og rusle bedagelig oppover til man omsider når toppvarden, gjerne plystrende på en munter melodi. Rasletind og Kjelhø er bratte i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kom du? Hvordan var snøforholdene, rasfare osv? Var det brøytet inn til Tyinholmen?

Hvis du vil ha enklere 2k topper kan jeg anbefale Langeskaveltinden og Galdeberget som ligger i samme området.

Ellers er det lette turer til Nautgårdstind, Stornubben og Besshøi fra Riksvei 51.

For øvrig bør du lese artikkelen om Morten og Julia i påskenummeret til "Fjell og vidde". Der kan du lese om fine skiturer til 2k topper.

Vi kom inn i Kolddalen og planen var å gå opp på stølsnosibreen. her var det gått en del småras. Det var leside her, mot normalt etter hva jeg forsto. Det var dårlig vær så vi prøvde oss ikke opp den skumle siden siden det uansett ikke var mulig å finne toppen i tåka.

Ikke brøyta tinn til Tyinholmen, men vi parkerte på tyin osen på vestsiden av tyin langs veien mot årdal er det vel.

Ellers veldig lite snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje ikke av de aller letteste, men Skardstind er en fin vintertopp å prøve seg på. Vestflanken er enkleste vei når snøforholdene er trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle 2k topper, er Skardtind en av de siste jeg vil anbefale som vintertopp for folk uten erfaring med klatring.

Jeg prøvde meg på Skardstind påsken for 5 år siden. Vi gikk fra Leirvassbu, opp Bukkeholsbreen, Tverråbåndet og tok oss bort til Vestflanken av Skardstind fra Illåbåndet. Da var det stabile snøforhold de fleste steder i området, men det hadde gått flere ras i vestflanken. Vi tok ikke sjansen.

Vi tok heller en tur til Galdhøpiggen via porten. Det ble en fin lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestedalshøgdi fra Tundradalen er en fin tur seinere på våren når veien opp dalen er kjørbar. Når vi var der i mai for noen år siden, lå det snø i rennene nesten ned til veien.

Også fra heimste Lundadalssætri er det en nydelig tur. Følg stien på vestsiden av elva Skjøli til du er over Grjotåi. Så en liten kneik mot høydepunkt 1273. Vi gikk over østre Hestdalshøgdi (1931 + 1978), og kjørte ned på nordsiden av Hestdalshøgdi (over Grjotåbreen) og ned i Grjotådalen. Ble en fin rundtur da. Grjotådalen er meget slak, men med god glid, kan man bare stå å stake seg nedover igjen.

Når det er mulig å kjøre inn til heimste Lundadalssætri vet jeg ikke, men vi var der 9. mai et år, og da gikk det helt fint. Var riktignok såpass lite snø da at vi måtte bære skiene til vi nærmet oss høyde 1273, men fra da av var det mer enn nok snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommaren er Fannaråki, 2069 m.o.h., lett tilgjengeleg, og frå Turtagrø eller Skogadalsbøen er det trygge ruter utan brekryssing, kun med lang opp- pg ned-stigning. Om vinteren derimot er nok Fannaråki langt meir utilgjengeleg. Sognefjellsvegen er stengd, og ein eventuell tur må gå frå Turtagrø eller Bøverdalen til Sognefjellet (ikkje direkte opp frå Turtagrø om vinteren) og deretter over breen (kanskje med usikre sprekker pga. lite snø) til Fannaråki. Hytta på Fannaråki er stengd til ut i juni, minst.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Kyrkja i Jotunheimen.

Det er nok ikke den letteste toppen, men det er en topp med akkurat passe store utfordringer til å gi deg smaken på 2000-meter-samling. Kort innsteg fra Leirvassbu, bratt nok og hardt nok opp til at du svetter skikkelig, men ikke så mye at du begynner å grine. Litt klyving på slutten som kan virke skummel for uøvde fjellfolk, men ikke så mye at man ikke tør, og til slutt: En fantastisk fin, luftig utsikt 360-grader til masse tøffe fjell. Den komplette 2000-meter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: Gjerne en så grei topp som mulig...(forstår deg som det gjelder vinterstid/ski)

Jeg støtter dem som foreslår Rasletinden ved Valdresflya. Bare 600 m stigning, rett ut fra bildøra, ingen bomveier eller tull. Starter du kl 9 på en godværsdag kan du vurdere å fortsette innover Kalvehøgdene, og i alt plukke med deg fire 2k-topper. Flya åpnet rekordtidlig i år, og skiføret er best innen 17.mai omtrent.

Hvis knallvær (sol, vindstille og shorts) anbefaler jeg å komme seg tilbake ganske tidlig på ettermiddagen, da skisporene/føret lett blir svært trått og vått. Ved å starte så tidlig som 8/9-tida kan en også gå på skaren oppover på beina, som gir raskt stigning.

Vårskiturer i godvær på Flya er en uforglemmelig opplevelse! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å starte så tidlig som 8/9-tida kan en også gå på skaren oppover på beina, som gir raskt stigning.

Dette gir vel ikke noe raskere stigning enn å gå på feller? Er vel ikke så bratt at man trenger å krysse så mange steder oppover der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.