Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må finne utav dette engang for alle

I garasjeloftet fant jeg et par Fischer e99 stålkantski, de var på 190 cm og er kjøpt ca 1998.

De var preppa med klister, fra påsketuren i 2005, klisteret var nå hardt og ruglete :)

BINDINGER; De er utstyrt med Salomon automatiske SNS (sen 1990 år modell)

Mine Alfa Skarvet passer i disse bindingene.

Så når jeg nå skulle ha meg nytt, så antok jeg mine Alfa passet nedi de nye fancy Rotefella BC magnum auto

Det gjorde de altså ikke. Og noen bindingr som passet finns ikke lenger

Det var pappa som ordnet alt dette for meg, jeg skulle jo ha fulgt med i timen og lært av mesteren! Etter han gikk bort i 2006, har jeg aldri fått til det der med skifiksing og smøring, jeg gikk videre i livet med ferdig oppsatte ski og binding og smurning- har bare strykt på blåswix når skia ble rare under.

Spm: Forklar meg dette; når forsvann de gode sterke SNS manuelle bindiingene? Når kom disse nye Rotefella BC? Nåår skjedde det at de gamle BC skistøvller ikke passet lengre?

Synes det er rart at mine Alfa Skarvet er ubrukelige på dagens moderne bindinger ja

Men nå var jeg så dum (?) at jeg bestilte dette slik, så får jeg vel leve med det, og ha meg ut på tur med nye skistøvla.

Heldigvis passet mine ti år gamle kortfella, så slapp jeg den utgifyen;)

Annonse
Skrevet

Både Rottefella og Salomon lager både "løypeski-bindinger" og kraftigere "fjellskibindinger" med bolt i fronten. Rottefella kaller disse hhv. NNN og NNN BC. Tror Salomon også kaller sine fjellskibindinger for BC. Om skia har "løype-Salomon" og skoa "fjell-Salomon" så passer de ikke sammen...

Vil tro gamle Alfa Skarvet passet fjellskiutgaven av Salomon-bindingen. Du kan få tak i slike bindinger fremdeles, jeg antar disse passer - de kalles "SNS XADV Raid BC fjellskibinding" og det står de passer enkelte tidligere modeller av Alfa:  https://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-sns-xadv-raid-bc-fjellskibinding-4947.aspx

Skrevet

Ikke for å være bastant, men hvis Alfa Skarvet du har ikke passer i BC bindingen din, så må du for all del ikke bytte bindingene for å få brukt støvlene. La heller Skarvet ligge igjen på loftet.

Selv om det er lite budsjettvennlig å kjøpe nye støvler, så er det det du må gjøre. Alfa Skarvet er like slapp i fisken som en kokt makaroni, og skal du ha et snev av skikontroll andre steder enn på islagte vann, så er andre støvler det du må ha. Hadde flip-flops vært varme hadde det fungert bedre..

Jeg kjøpte nye støvler i prinsippet etter første turen jeg hadde med mine Skarvet. Trodde jeg hadde plutselig blitt veldig dårlig å kjøre ned bakker på ski, i tillegg var det et par problemer som skyldes støvlene som jeg aldri hadde opplevd med noen ski eller støvler jeg hadde hatt tidligere.

Nå har jeg både Crispi Stetind og Svartisen, og det er veldig stor forskjell som jeg merker godt til mitt bruk. Er kanskje rart å ha to par, men det er litt dumt å ville starte en fjellskitur hjemmefra hvis støvlene står på hytta.. 

For all del det finnes de som er fornøyd med Skarvet, men for meg er det dessverre håpløse støvler.

Google test av fjellskisko og les testen i UTE,  så finner du ut litt mer om støvler.

Skrevet

Det er jo akkurat det som skjedde. Alfa skarvet ER på loftet nå. 

Fikk med Scott Finse i skipakka fra xxl. 

De ser helt lik ut som Crispi Stetind

faktisk så lik at det må da være rebranding?

Jeg har jo nå nylig kjøpt nye Crispi Besseggen 

og når jeg setter de sammen med de Finse skiskoa, så ser jeg ingen forskjell i materiale og maljer etc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.