Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er Surtningssui`s 7 "søstertopper" å bestige vinterstid (april)?

2368 har jeg vært på tidligere i mitt 2300m liv, men er nysjerrig på dens naboer.

Er det behov for klatrestæsj, eller kan det ligge hjemme og spare ryggen for x kg :(

Annonse
Skrevet

Den av Surtningsu-toppene som sikkert vil volde størst problemer er søre (2133). Fra 2302 er det mildt sagt luftig ut til 2133 like før toppen (se bilde fra eaa’s turrapport fra i fjor: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=939 ). Å rote langs den eggen uten sikring på vinterføre vil jeg ikke anbefale. Omgåelse i siden mot vest er mulig om sommeren har jeg lest, men det er BRATT, og det er neppe mindre bratt i april. :( Fra sør kan du kanskje klyve opp, det er det enkleste, selv om det er bratt opp til eggen der også.

Fra breplatået øst for 2368 når du de fleste av ”søstertoppene”. Egger er det ut til austre (2078) og nestaustre (2033), men disse lar seg nok forsere også på vinterføre. Ingen store problemer på sommeren, men tidvis luftige er de med et lite klyvetak eller to. 2251 når du fra breen og via ryggen fra nordøst, og 2222 er jo planke.

Hvordan du kommer deg fra breen og opp til 2302 på vinteren, er jeg usikker på. Eneste mulighet er vel kanskje nord for 2368, der breen når helt opp til toppryggen. Kan nok være snøskavl der nå på våren som gjør det vanskeligere. :)

Eaa la ut en fyldig turrapport i august 2005 hvor han med flere besteg alle Surtningssuis mindre topper:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3462

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.