Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski


Oda Rønning Midtaune

Anbefalte innlegg

Heisann turglade mennesker:-)

Jeg har nettopp kjøpt meg nye fjellski, Etter mange tips her inne på fjellforum, så valgte jeg å kjøpe Åsnes Gamme. Fant ut at de ville passe best til mitt bruk. En del langturer, fra hytte til hytte, og noen toppturer med nedoverkjøring.

Jeg har tidligere hatt altfor lange fjellski, som jeg har strevd med å kontrollere i nedoverkjøringer. Ikke noe kult. Derfor kjøpte jeg de nye fjellskiene en del kortere, 1.90 m lange. Har vært ute og testa de i kveld, og det var utrolig morro å kjøre nedover. Litt tungt/stivt å gå oppover og bortover, men det er kanskje fordi at det er første turen med nye sko og ski?

Jeg er litt usikker på om skiene er lange nok for bortover-turer, med en relativt tung sekk på ryggen? Jeg er 1.78 m og skiene er 1.90 m. Er det noen erfarne fjellfanter her som kan gi meg noen råd på dette området?

Mvh

Rørosjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Oda Rønning Midtaune skrev:

Heisann turglade mennesker:-)

Jeg har nettopp kjøpt meg nye fjellski, Etter mange tips her inne på fjellforum, så valgte jeg å kjøpe Åsnes Gamme. Fant ut at de ville passe best til mitt bruk. En del langturer, fra hytte til hytte, og noen toppturer med nedoverkjøring.

Jeg har tidligere hatt altfor lange fjellski, som jeg har strevd med å kontrollere i nedoverkjøringer. Ikke noe kult. Derfor kjøpte jeg de nye fjellskiene en del kortere, 1.90 m lange. Har vært ute og testa de i kveld, og det var utrolig morro å kjøre nedover. Litt tungt/stivt å gå oppover og bortover, men det er kanskje fordi at det er første turen med nye sko og ski?

Jeg er litt usikker på om skiene er lange nok for bortover-turer, med en relativt tung sekk på ryggen? Jeg er 1.78 m og skiene er 1.90 m. Er det noen erfarne fjellfanter her som kan gi meg noen råd på dette området?

Mvh

Rørosjente

Glemte å nevne at jeg er ca 70 kg. Det er vel også en viktig faktor med tanke på lengde på skia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tronn:-) Takk for det! Synes at dette er et veldig nyttig forum, med gode råd og tips:-)

Skimodellen er Åsnes Gamme 54. Det er en av de smaleste klassiske fjellskiene som finnes i dag. Har lest at klassiske fjellski skal være rundt 15 cm lengre enn høyden min.

Med 1.90 m er skiene 12 cm høyere enn meg. Syntes at 2 meter ski virka litt langt, i og med at de da blir 22 cm høyere enn meg, og muligens vanskelige å manøvrere i nedoverkjøring.

Det jeg er litt redd for er at de kan bli for korte med 1.90 m når man skal gå lange turer over vidda, eventuelt i løype fra hytte til hytte. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil gå veldig bra. Du har nok ingenting å bekymre deg for.

Du kan jo fortsatt møte føre som vil gjøre turen skikkelig tøff, men du vil ikke tjene mye på lengre eller bredere ski.

Er bare å glede seg til mange flotte turer i fjellet framover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bindinger / støvler har du? Det kan gi en pekepinn på hvordan de er å gå med.

Jeg er 1.80 veier 40% mer enn deg. Bruker 2.05 i langrennski, har Amundsen i 2.01 og Ingstad i 1.90. Før hadde jeg et par fjellski i 2.10 men de var nok litt lange.

Amundsen synes jeg har fin lengde til å gå med (BC bindinger), Ingstad blir litt mer håndterbar opp og ned (75mm bindinger). Nå er det gjelder å gå raskt er Amundsen markant bedre, det kommer litt av lengden og litt av bindingene og litt av spennet. 

Når det gjelder flyt i løs snø, så opplever jeg det som temmelig likt, den økte bredden på Ingstad kompenserer for 10cm mindre lengde.

Gamme er smalere enn Amundsen, det  betyr at du mister noe flyt, vekten kompenserer for det i forhold til f.eks meg og de skiene jeg har. Du får litt mer håndterbarhet med 1.90 kanskje vil de virke litt kortere og "fyrstikkaktig" når du virkelig langer ut og skal raskt fremover, men det er nok ikke så mange ganger du opplever det er føre og forhold til det. Jeg tror 1.90 totalt sett er riktig for deg siden sprangene i lengde er på 10cm. Kanskje 1.95 hadde vært perfekt allround, men det finnes ikke Gamme i, da er det sikkert bedre å gå litt ned på lengden fremfor opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes anbefaler på nettsidene (http://www.asnes.com/produkt/gamme-54/) følgende for Gamme:
Dame; Høyde, vekt, skilengde
     162-170    55-68    185cm
     168-175    65-75    190cm
     173-182    72-80    195cm
     185-193    75-87    200cm

Så for din høyde og vekt bør både 190cm og 195cm passe bra. 190cm gir nok litt bedre svingegenskaper, 195cm litt bedre flyt og glid, men forskjellene er små.

Håper du får mange fine turer med de nye skia dine! :-)

Edit: Jeg ser nå at Åsnes sine sider oppgir tilgjengelige skilengder til 170, 180, 190, 200, 210cm, mao. ingen på 195cm (rart at de lagde overnevnte tabell med 195cm da...)  
Da er det (etter min mening) ingen tvil om at 190cm bør være beste lengden for deg. 

Endret av Havørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Oda Rønning Midtaune skrev:

Heisann turglade mennesker:-)

Jeg har nettopp kjøpt meg nye fjellski, Etter mange tips her inne på fjellforum, så valgte jeg å kjøpe Åsnes Gamme. Fant ut at de ville passe best til mitt bruk. En del langturer, fra hytte til hytte, og noen toppturer med nedoverkjøring.

Jeg har tidligere hatt altfor lange fjellski, som jeg har strevd med å kontrollere i nedoverkjøringer. Ikke noe kult. Derfor kjøpte jeg de nye fjellskiene en del kortere, 1.90 m lange. Har vært ute og testa de i kveld, og det var utrolig morro å kjøre nedover. Litt tungt/stivt å gå oppover og bortover, men det er kanskje fordi at det er første turen med nye sko og ski?

Jeg er litt usikker på om skiene er lange nok for bortover-turer, med en relativt tung sekk på ryggen? Jeg er 1.78 m og skiene er 1.90 m. Er det noen erfarne fjellfanter her som kan gi meg noen råd på dette området?

Mvh

Rørosjente

Når det gjelder amundsen-skien for bortoverturer med pulk eller sekk, så synes jeg Åsnes anbefaler for korte ski. Åsnes gir vel en form for gjennomsnittsanbefaling. Jeg fulgte først åsnes sine anbefalinger, men byttet senere til lengre ski. Bedre bæreevne var sentralt.

Dersom du skal på bortover-turer med relativt tung sekk på ryggen og er nogenlunde ski-vant ville jeg hatt en lengre ski. Gamme er også noe smalere enn Amundsen nevner @Omnilite. Er fokuset kjøring så er de sikkert fine de du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Omnilite skrev:

Hvilken bindinger / støvler har du? Det kan gi en pekepinn på hvordan de er å gå med.

Jeg er 1.80 veier 40% mer enn deg. Bruker 2.05 i langrennski, har Amundsen i 2.01 og Ingstad i 1.90. Før hadde jeg et par fjellski i 2.10 men de var nok litt lange.

Amundsen synes jeg har fin lengde til å gå med (BC bindinger), Ingstad blir litt mer håndterbar opp og ned (75mm bindinger). Nå er det gjelder å gå raskt er Amundsen markant bedre, det kommer litt av lengden og litt av bindingene og litt av spennet. 

Når det gjelder flyt i løs snø, så opplever jeg det som temmelig likt, den økte bredden på Ingstad kompenserer for 10cm mindre lengde.

Gamme er smalere enn Amundsen, det  betyr at du mister noe flyt, vekten kompenserer for det i forhold til f.eks meg og de skiene jeg har. Du får litt mer håndterbarhet med 1.90 kanskje vil de virke litt kortere og "fyrstikkaktig" når du virkelig langer ut og skal raskt fremover, men det er nok ikke så mange ganger du opplever det er føre og forhold til det. Jeg tror 1.90 totalt sett er riktig for deg siden sprangene i lengde er på 10cm. Kanskje 1.95 hadde vært perfekt allround, men det finnes ikke Gamme i, da er det sikkert bedre å gå litt ned på lengden fremfor opp.

Jeg har Crispi Stetind sko, og BC manuelle bindinger. Skoa kjennes veldig god på foten:-) 1.95 hadde vært den perfekte lengden, men det finnes dessverre ikke i gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Havørn skrev:

Åsnes anbefaler på nettsidene (http://www.asnes.com/produkt/gamme-54/) følgende for Gamme:
Dame; Høyde, vekt, skilengde
     162-170    55-68    185cm
     168-175    65-75    190cm
     173-182    72-80    195cm
     185-193    75-87    200cm

Så for din høyde og vekt bør både 190cm og 195cm passe bra. 190cm gir nok litt bedre svingegenskaper, 195cm litt bedre flyt og glid, men forskjellene er små.

Håper du får mange fine turer med de nye skia dine! :-)

Edit: Jeg ser nå at Åsnes sine sider oppgir tilgjengelige skilengder til 170, 180, 190, 200, 210cm, mao. ingen på 195cm (rart at de lagde overnevnte tabell med 195cm da...)  
Da er det (etter min mening) ingen tvil om at 190cm bør være beste lengden for deg. 

Tusen takk for god og nyttig tilbakemelding:-) Håper at jeg blir fornøyd med 1.90 skia mine. Man må jo uansett teste hva som passer best for en sjøl. Jeg ser at det er en del snakk om spenn på ski her inne. Det har jeg lite erfaring med. På sportsbutikken der jeg kjøpte skia mente ekspeditøren at spennet ikke var så nøye på fjellski, som på langrennski. Stemmer dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Oda Rønning Midtaune skrev:

Jeg har Crispi Stetind sko, og BC manuelle bindinger. Skoa kjennes veldig god på foten:-) 1.95 hadde vært den perfekte lengden, men det finnes dessverre ikke i gamme.

Heisann Oda.

Velkommen til Fjellforum. Jeg tror nok du har gjort et godt valg :-) Det med fjellski vil alltid være et kompromiss, noen ganger har man sekk på, noen ganger er det løs, lett snø, noen ganger er det tung våt snø. Det går nok helt fint. Kom gjerne med noen tanker og tilbakemeldinger når du har fått testet ut skiene skikkelig i en periode.

Selv er jeg 183 cm. og har Åsnes Rago (Amundsen) samt samme bindinger og støvler som deg, skiene mine er drøye 200 cm. Helt ypperlig til mitt brukt som er turer i variert fjellterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stetind er gode støvler, kjøpte de etter at jeg ikke var fornøyd med de første BC støvlene jeg hadde, de var for myke og egnet seg kun på islagte vann..

De vil nok kjennes litt stive i begynnelsen, men etter hvert vil du sette pris på den skikontrollen som stivheten gir deg. 

Selv på en dagsmarsj på 45km som lengste tur har jeg ikke fått gnagsår, men vær litt obs på at det kan kjennes ut som det er noe "hardt" midt bak på hælen, nærmest som en kjenner sømmen. Kjenner du at læret tar nedi "knoken" der stortåa "begynner", når du sparker fra (der støvlen knekker, og mest på venstre fot), legg på en liten bit sportstape på foten der, ihvertfall til å begynne med. Så går det seg til etter hvert:-)

Amundsen har forøvrig målene : 67-57-62 og Gamme: 68-54-61, jeg nevnte tidligere at Gamme var smalere, og i følge målene har de mer innsving. Visuelt så ser de også smalere/slankere ut, det kan komme av at sideveggene kanskje skrår litt mer, slik at oversiden også blir smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.