Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg; 172 og 62 kg. Har ikke balanse til å gå på vanlige markaski/ langrennski i prepp løyp

Har; Alfa Skarvet BC fjellskisko, inngåtte og veeeldig gode

Har ingen ski, de ble solgt under en sommerdepresjon:-(

Har gode staver med krinlgler som jeg har gått en del fjelltur på

Vil IKKE ha crown/ smørefri !! Har "omkommet" av utmattelse på hjemtur fra laaang fjell tur på treeeege crown

Vil ha  KORTFELLEr ! Må ha stålkant, selv om jeg har hund, så er Borga vant til det.

Åsnes eller Fischer

Har prøvd Sondre med godt hell, og E99 men de måtte jeg jo smøre engang i mellom

Blir E109 Easy Skin (de med kortfeller) for brede/ tunge for meg? Eller er e99 utgaven bedre? Hva med Nansen?

Anbefal meg noen stødige er du snill, og husk at Borga / huskyen skal være med ....

Annonse
Skrevet

E99 går i oppkjørte spor mens E109 er litt for brei for nykjørte spor i hvert fall, så skal du går mye i løyper er nok E99 best.

Min erfaring tilsier at smørefrie ski (f.eks. E99 Xtralite, som jeg har prøvd) har bedre gli enn ski med kortfeller (jeg har prøvd Åsnes Rago/Amundsen (fellene kuttet rett bak helen), E109 Xtralite samt Madshus Intelligrip (super kortfell for ski uten kortfellfeste!)). Kortfeller gir imidlertid noe bedre feste, men smørefrie ski gir stort sett like bra eller bedre feste enn vanlige 'smøreski'. 

Det er smart å glide både smørefrie ski og 'smøreski', og det kan ha vel så mye å si for gliden som at skia er smørefrie. Jeg foretrekker helt klart 'smøreski' i oppkjørte løyper fordi gliden er viktig for meg der, mens utenfor løypene tenker jeg lite/ingenting på den littegrann dårligere gliden de gangene jeg bruker smørefrie ski. På typisk vekslende påskeføre kan det være veldig greit å slippe å smøre om flere ganger i løpet av dagen eller fjerne klister fordi det kommer litt nysnø :-)

Skrevet

Mine fjellski med stålkant slipte jeg ned et parti forover og et parti bakover og beholdt skarp kant mellommdet for å ha litt marginer ift bikkja. Tenker å gå for stålkantfrie ski neste gang for å være helt sikker. Med smøreski har du mere variasjonsmuligheter enn smørefrie; om ønskelig bedre glid i løyper, men utenfor muligens mer avhengig av feller (korte eller lange). 

Lykket til i skijakta og ellers i livet!

Skrevet (endret)

Jeg er jo ingen normal skiturist ;-) På ingen måte.... Jeg går aldri i marka med preppa spor, jeg er for treg og ikke velkommen

Les denne:

http://arildkrovoll.no/2009/03/05/5mars2009/

og denne:

 

http://arildkrovoll.no/2010/02/26/26feb2010/

og denne:

 

http://arildkrovoll.no/2008/02/15/29feb08/

 

De tre turene er meg på ski, definisjonen på MIN skistil. Rolig vandring atti fjellet.

Disse to ble gått med Åsnes Sondre. Og jeg hadde på kortfellan da jeg skulle opp små og store kneiker

Jeg prøvde Fischer e99 CROWN for et par år sida. De ble et sant h... på slike turer Og ble solgt unna raskt

 

Savner egentlig Sondre skia. Men de ble altså solgt pga krøll i hjernen

Det som var litt vanskelig med Sondre, var at de var litt for lange og egentlig for smale for meg--- hadde kjøpt de på tilbud på nett og var for rask, trodde jeg skulle bli en racer i oppkjørte spor også, men der tok vi alle feil.

NB

Jeg starter alltid uten kortfeller. I løpet av turen -- gjerne 6-10 timers tur tar jeg fellene av og på maaamge ganger, ingen problem det nei :-)

Endret av Borga Voffe
  • Liker 1
Skrevet

 Kanskje du rett og slett burde gått for Åsnes Breidablikk? Det er de samme som Ingstad men uten stålkant. 

Dersom du googler "fjellskiskolen" finner du en video med skivelger, der kan du se hva som kan passe for deg.

Hva Alfa Skarvet angår, så burde du latt de gå sammen med skia.. Er du ute etter skikontroll og stødighet så er ikke det rette støvlene, de er dessverre for myke. Jeg parkerte mine for godt etter noen få turer og kjøpte Crispi Stetind i stedet. Det er som natt og dag, mye stødigere på ugjevnt underlag og en helt annen dimensjon hva kontroll angår. Crispi Svartisen er et annet alternativ. 

  • Liker 1
Skrevet

@Borga Voffe: Hva var problemet med de smørefrie skia for ditt bruk? For lite feste opp bratte bakker? Ising? (Ising kan skje om man ikke bruker flytende glider i festesonen.)

Høres ut som du vil ha kortfeller igjen. Om du vil ha kortfeller på ski uten kortfellfeste kan jeg anbefale Madshus Intelligrip som jeg nevnte over - det er langfell men med glisone på frammerste delen og fungerer omtrent som vanlig kortfell. 

I følge Fischer sine sider veier E109 hele 100g mer enn E99 :-)  Jeg kjøpte et par E109 Xtralite med kortfeller på tilbud i fjor vår, og de funker supert spesielt utenfor løypene. Med bedre bæring og svingegenskaper enn E99/Gamme mfl. burde de være ypperlige til ditt bruk. 'Nye' E109 Xtralite har noe mer spenn, rocker og litt bredere tupp enn de gamle E109, og for meg føles de bedre til mitt bruk enn de gamle (f.eks litt 'livligere' ved bortovergange). Hadde de hatt E109 Crown (smørefrie ) på tilbud er det mulig jeg ville valgt dem i stedet - kjekt å slippe å ta av og på feller og bedre glid. 

Skrevet (endret)

 

Hva er rocker?

Nei, jeg går jo på ski i tyve minus, i timesvis. 

Da funke ikke crown på de laaange slakke fjellheiene hjem igjen

NB Kan bare ikke kjøpe nye sko. Da blir dette for dyrt 

nb. Jeg smører med blåswix den 15. oktober. Det går jeg med resten av vintern. Det hender jeg stryker over med blåswix uti februar hvis sålen e blank. 

Glider og klister er ukjent for meg. Aldri brukt noe sånt

Jeg har TO - 2 - skirelaterte varer med meg på tur:

a kortfellan

b en swix blå 

Etter det dere sier blir d enten e109 eller helst Asnes xxxx/ nansen med stålkant. Jeg har jo fremdeles kortfellene til Åsnes 

og jeg har jo ennå langfellene ;)

Hvordan er Asnes Cecilie? Kanskje noe for lette meg som ikke er noe skitekniker...

Endret av Borga Voffe
  • Liker 1
Skrevet

Rocker har forresten ingenting med musikk å gjøre, det betyr at tuppen løfter seg litt før selve tuppen, gjør at skiene flyter bedre i løssnø fordi det hjelper tuppene å søke oppover i snøen.

Er du fortsatt på BC har du to valg: BC manuell eller BC magnum  (glem Auto med mindredu vil tine skiene med støvlene på foran peisen). Magnum ser mer "beefy" enn Manuell, men mekanisk er det like, eneste forskjellen er at plastplaten som støvelen ligger an mot er 6mm bredere på hver side på Magnum. Det skal gi litt bedre kantgrep fordi når du presser på kanten kommer trykkpunktet lengre ut mot kanten av skien. Er støvlene dine veldig breie, kan de subbe i sidene på sporet, selv om skiene går nedi.

Normalt subber 75mm i sidene av sporet. Voile 3pin Traverse er bygget opp 10mm, da kommer selve bindingen lengre opp og risikoen for at den subber blir mindre, men kanskje ikke eliminert.

Skrevet

Jeg har glemt hva jeg er på....

Men jeg vet ALT om auto vz manuell BC, aldri mer automatiske bindinga, aldri ! Jeg har gått endel ganger i Svarthetta med automatiske, det ble ikke gøy før jeg fikk de skikkelige manuelle.

Nå er jag på Nansen igjen ;.)  Fischer blir bare for dyrt, da jeg også må kjøpe meg en annen tyoe kortfell :-(  Åsnes sine har alle butikker inne som jeg vet om

Har lyst til å sende denne bestilinga til XXL, så drar jeg til Trondheim og henter de om et par dager;

1 stk  Å Nansen 190 cm kr 2799

1 stk Swix xc pole  150 cm kr 399

1 stk Rotefella Bc magnum kr 499

Blir rundt 3700

Hva gjor jeg evt feil her?

hvordan får jeg montert bindingene?

Skrevet

Bare et generellt tips hva angår BC-auto eller andre bindinger med mekanismer som kan være utsatt for å fryse til; silikonolje som sprayes på de reduserer sjansen for det.Har aldri hatt tilfeller hvor jeg ikke får av meg skia pga is i de. Med unntak av den første utgaven, de var mer utsatt for det og jeg hadde ikke hørt om silikonolje - men opplevde aldri å ikke få av meg skia.

Skrevet

Jeg har kjørt hjem fra skitur med en kamerats ski og fastfrosset sko (m/NNN Auto binding) på taket... Og måtte bruke restene av det som var på en termos for å få løsnet en NNN BC Auto-binding for en annen person på fjellskitur. Litt morsomt var det jo, men det kan jo fort bli kinkige situasjoner ut av sånt. Derfor satser jeg på manuelle bindinger og også silikonspray, spesielt på fjellturer.

Silikonspray kan også brukes på hele bindingen og også på oversida av skia for å redusere mengden snø som fester seg. Glidmiddel/anti-is-middel for feller er det også. Kjekt å ha :-)

Hendelsene med de fastfrosne bindingene nevnt over var for en god del år siden, og antagelig tidligere modeller av bindingene - har hørt at de har blitt bedre mot ising nå. 

  • Liker 2
Skrevet

Her om dagen prøvde en kamerat og jeg ut forskjeller mellom BC og magnum BC. Vi satte skien i ei skrustikke satte på støvelen og brukte makt for å bevege støvelen sideveis. Det var ingen forskjell vi kunne merke. Det er tross alt den metallåsen som holder skoen på plass, og den er lik for begge bindingene..

  • 2 uker senere...
Skrevet

Vært på Xxl. Betalt tretre for ski stava å bindinga. Og nye sko. Scott Finse. Helt ukjent, men ser bra ut lær og gtx ;)

selvfølgelig passet ikke mine Alfa skarvet. Femten år steinaldersko de så rart på meg ...

Skrevet
Den ‎19‎.‎01‎.‎2016 at 9.47, Lompa skrev:

Her om dagen prøvde en kamerat og jeg ut forskjeller mellom BC og magnum BC. Vi satte skien i ei skrustikke satte på støvelen og brukte makt for å bevege støvelen sideveis. Det var ingen forskjell vi kunne merke. Det er tross alt den metallåsen som holder skoen på plass, og den er lik for begge bindingene..

Kanskje litt Off topic, men siden det har vært diskutert så skal jeg ikke påberope meg å være fysikkekspert, men forskjellen på BC manuell og BC magnum, vil kun være gjeldende ved en forutsetning og det er oppnåelig moment ved kanting av skien. Alle metalldeler er identiske, forskjellen er trykkplaten som støvelen hviler mot, denne er ca 6mm bredere på Magnum på hver side. Når en legger trykk på støvelen ut fra senter på skien (kanter skien ved f.eks traversering), vil i teorien Magnum bindingen ha et fortrinn og gi større moment på kanten av skien.

Jeg har laget en skisse, alle målene stemmer ikke, men rød=Manuell og Grønn= Magnum, de er tegnet ca 6mm forskjellig.
Det hele dreier seg om prinsippet "kraft x arm" altså beregning av hvor stort moment en får på kanten av skien ut fra hvor langt trykkpunktet sitter ut fra senter av skien.

L= Lengde fra senter
F= Påtrykt kaft
M=Moment

M=L x F, for en BC manuell
M=(L+6mm) x F for en BC Magnum

:-D

56a8ce40d6372_20160127_145654-Kopi1.thum

  • Liker 2
Skrevet

Fin tegning, og jeg ser poenget ditt, men er det slik at man faktisk trykker på F2 når støvelen sitter fast i bindingen og sålen på støvelen er helt stiv? 

Skrevet
23 minutter siden, Lompa skrev:

Fin tegning, og jeg ser poenget ditt, men er det slik at man faktisk trykker på F2 når støvelen sitter fast i bindingen og sålen på støvelen er helt stiv? 

Står du rett opp og ned, altså helt flatt så fordeles trykket helt jevnt over hele flaten. Lener du deg utover til ene eller andre siden, flyttes mer og mer av kraften ut til det ytterste punktet på bindingen på siden du lener deg mot, og momentet øker på kanten på skien. På Magnum bindingen vil Kraften F2 gi større moment enn samme kraft F1 dersom F1=F2 pga økt avstand til senter på skien.

Det bør bety at Magnum vil kunne gi mer moment på kanten, men også at det vil kreve litt mindre kraft til å få samme moment i forhold til en vanlig BC Manuell. 

 

 

Skrevet

Utemagasinet hadde en test av bindinger: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/De-viktigste-fjellskibindingene

De skriver om Magnum-bindingen (som er Manuell med litt bredere plate) vs. Auto og Manuell: 
 "I praksis merker vi liten forskjell på denne (Magnum) og de to smalere variantene. Ved gange i isete skrått terreng kan vi kjenne noe forskjell ved bruk av de minst stive (fra Alpina og Alfa) BC-skoene. Skoene med best vridningsstivhet i sålen gjorde oss ikke i stand til å sanse forskjell ved kortvarig testing - men ved kjøring på svært isete underlag opplevde vi noe mer ro i skien. Magnum bindingen gir i teorien noe mindre kraftbehov i fot for å holde skien på kant i skrått terreng så vi anbefaler å kjøpe denne for å få den mest støttende bindingen uavhengig av skoene."

Skrevet
Den 28. januar 2016 at 0.19, Omnilite skrev:

Står du rett opp og ned, altså helt flatt så fordeles trykket helt jevnt over hele flaten. Lener du deg utover til ene eller andre siden, flyttes mer og mer av kraften ut til det ytterste punktet på bindingen på siden du lener deg mot, og momentet øker på kanten på skien. På Magnum bindingen vil Kraften F2 gi større moment enn samme kraft F1 dersom F1=F2 pga økt avstand til senter på skien.

Det bør bety at Magnum vil kunne gi mer moment på kanten, men også at det vil kreve litt mindre kraft til å få samme moment i forhold til en vanlig BC Manuell. 

 

 

Jeg skjønner hva du sier, men jeg får det ikke til å henge sammen i mitt hode. Det som sørger for at skien kan kantes er at "metallpinnen" på skoen sitter fast i bindingen. Ved kanting løftes yttersiden. Det er der momentet ligger, og lengden på pinnen er akkurat den samme. Om man bare trykker på innersiden settes ikke skien på kant..  

Som testen fra UTE viser, henger stabiliteten i større grad sammen med skoen. 

Skrevet
20 timer siden, Lompa skrev:

Jeg skjønner hva du sier, men jeg får det ikke til å henge sammen i mitt hode. Det som sørger for at skien kan kantes er at "metallpinnen" på skoen sitter fast i bindingen. Ved kanting løftes yttersiden. Det er der momentet ligger, og lengden på pinnen er akkurat den samme. Om man bare trykker på innersiden settes ikke skien på kant..  

Som testen fra UTE viser, henger stabiliteten i større grad sammen med skoen. 

Både ja og nei.. Dersom du stå oppå skien med skisko uten å spenne fast bindingen vil du også få kantet skien hvis du lener deg til siden. Setter du f. eks skiene på gulvet (helst på et teppe for ikke lage merker) og legger vekten over vil skien gå på kant. Men uten bindingen festet løsner skoen fra skien når du kommer langt nok over. 

Når du tråkker ned er all vekten konsentrert på midten foten, det er ikke noe vekt på pinnen foran. Pinnen foran vil strengt tatt gi en kraft i "motsatt" retning ved kanting, og på en måte motvirke kantingen. Så er det opp til støvlene å ta hånd om kreftene. En myk støvelen vil vri seg og den kraften pinnen har vinne og det blir situasjoner der du ikke får kantet. Greier støvlene å motstå motkraften fordi de er stistive får du kantet skien.

Det er litt mer moment i Magnum pga bredden, det kan hende det er nok til å kunne "tilgi" en myk støvel ørlite grann mer, og gi en stiv støvel en fordel med enda mer moment. 

Har alltid gått på 75mm og aldri opplevd problemene med myke støvler på samme måte som en gjør med BC før jeg fikk mitt første BC skipar, og det med "allemannsstøvelen" Alfa Skarvet. På en hytte-hyttetur gikk løypa i noen km på tvers av en skrå helling og underlaget var hardt. Da var det helt umulig å få den nederste skien på kant, den øverste greide jeg å kante pga den har mer vekt og dermed mer moment. Den nedreste fulgte helningen og lå flatt mot underlaget. I lengden var det ikke særlig ankelvennlig.. Skiene hadde BC Manuell, om en Magnum fikset problemet er ikke sikkert, men den kunne kanskje hjulpet litt. Det første jeg gjorde etter den turen var å kjøpe nye støvler. Crispi Stetind fikser det Skarvet ikke gjør, det er også en helt annen ro i tuppen ved ploging, myke støvler gir blafring i tuppene straks tuppen treffer en mikroskopisk kul eller ujevnhet i snøen, og er generelt ustabil ellers ved kjøring og i svingene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.