REs Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Jeg har et par Åsnes Nansen ski som jeg skal ha feller til. Fellene er på tilbud hos Oslo sportslager, men hvilke feller skal jeg velge? Fellene kommer i tre forskjellige bredder og to forskjellige materialer: Nylon i bredde: 35 mm, 45 mm eller 60 mm. Mohair i bredde: 45 mm eller 60 mm. Er det noen som har erfaring med noen av disse alternativene, eller som har noen argumenter for eller imot noen av dem? https://www.oslosportslager.no/produktkategori/skifeller-4-2799.aspx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Følger denne. Skal også ut å handle feller. Det jeg har fått for meg foreløpig er 45mm bredde og syntet til vått føre / grov bruk og Mohair til tørt fint føre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Nå hsr ikke jeg Nansen men Breidablikk. Nansen har vel noe bedre smørespenn. jeg bruker 35 synt til vått føre og grov snø og mohair 45 til tørrsnø. 45 synt gled såpass dårlig at jeg likegodt kunne brukt truger når de var klippet etter anbefaling som fulgte med. Jeg har klippet mine en del kortere enn det. Er det tørr snø og jeg ikke sksl gå for bratt så bruker jeg blå ekstra voks i stedet. Sitter bra nok og glir bedre. men det har med spenn og vekt på, løper å gjøre. Jeg er ganske tung så jeg trår skiene mye ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) Nå ble det 45 mm nylon. Dette var den eneste typen de hadde i butikken, i tre forskjellige bredder, og da ble det litt lettere å velge. Kanskje jeg kjøper mohair feller senere, vi får se. Butikkprisen var den samme som standard nettpris, 449,- og med 15% Turistforeningsrabatt og ingen frakt så ble det faktisk billigere enn å handle på nettet. Jeg har et par langfeller også til de andre skiene mine, men hvor i all verden var det jeg la dem etter siste turen i fjor? Det naturlige ville være at de ble lagt i hylla på loftet sammen med ekstra trinser, ekstra skitupp og skismørning, like ved der skiene ligger, men sannsynligvis hadde jeg en bedre idé i fjor vår, så nå blir det vel å lete gjennom hele huset - - - igjen. Endret 16. januar 2016 av REs 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjerstad Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Bruker Nansen med 60mm syntet på skare og hvis det er ordentlig bratt og 45mm mohair i løsere snø. På flatmark er jeg fortsatt glad i smøring. Nansen er lite retningsstiv, ihvertfall mine 200 cm (er 186), så blir aldri en god ski til å gå på flatmark. Er dog veldig takknemlig når nedoverbakkene kommer. Tok en stund å vende seg til feller (trasking), men er gjerne lettere til syvende og sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omnilite Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Er det tørrføre foretrekker jeg å smøre med mindre jeg skal bratt. Fellene bremser mye mindre i løs snø enn på hardt underlag. Ofte velger jeg å gå litt på siden av der andre har gått enn oppi selve sporet. På vann f.eks er det mye bedre å gå "fritt" om det er 2-5cm løssnø oppå et hardt underlag fremfor oppi et spor når fellene er på. Jeg har alle varianter av kortfellene, men har kun brukt 45 mohair og 35 syntet. Mohair på tørt og løsere føre, syntet på hardt og vått. Har gått rimelig bratt med begge deler både på Amundsen og Ingstad. 35mm syntet og 45 mohair glir omtrent likt/bremser omtrent like mye pga materialegenskapene og forskjell på bredde. Har ikke dratt pulk. Oppover er det mest hold i hardt underlag. Det handler om å få feste, men ikke mer enn strengt tatt nødvendig, for med for mye feste bremser også fellene mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 På løs snø er det ingenting som slår selskinnsfeller. Jeg bruker barnefellene som 2/3 feller på mine fjellski. I tillegg lager produsenten kortfeller av selskinn, som har vesentlig forbedret glideevne sammenlignet med tradisjonelle petroleumsfeller. I de siste dagene har jeg vært ute på fjellski i nysnø og selskinnsfellene glir nesten like bra som smøring. For turbruk er det ikke så mye å vinne på å smøre fremfor å bruke fellene om man går i variert terreng. Drar man pulk i variert terreng, vil man prise seg lykkelig for selskinnsvarianten. Jeg var heldig og har sikret meg heldekkende feller til Ingstad skiene mine også. Disse er ikke lenger å få tak i dessverre. Så de skal jeg ta godt vare på. www.skifeller.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.