Gå til innhold
  • Bli medlem

Korteste vei til Jotunheimen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Utgangspunktet for min påstand bygger ikke på statistikk, kun sunn fornuft. La meg resonnere

Det dør 130-260 ganger så mange mennesker i trafikken som på topptur per år i Norge (1-2 dødsfall på topptur, skredulykker på ski er utelatt).

Det er ca 2 mill personbiler i Norge, som kjører 12000 km/år i snitt (forsiktig anslag)

Hvis hver biltur i snitt er 100 km lang (urimelig høyt tall, for eksempelets skyld), dør det en person for hver millionte biltur i Norge.

For enkelhets skyld kan vi anta at antallet toppturer per person per dag er 1.

Dermed er konstantene som følger:

Antall døde på topptur per år: 1,5

Antall døde i trafikken per år : 260

Sjanse for å dø på biltur på 100 km: 0,000042%

Sjanse for å dø på biltur på 500 km: 0,000208%

Sjanse for å dø på biltur på 1000 km: 0,000416%

For at sjansen din for å dø på en topptur skal være mindre enn sjansen din for å dø på en biltur på 50 mil (lang vei til fjellet), må det gåes 721153 toppturer per sommer i Norge.

Helt enig i at dette kan en regne på mange måter, og jeg henviste som sagt til en oversikt som ligger ute på Scottish Safety Board for Mountaineering, så sånn sett tror jeg nok at det er et visst hold i tallene.

Jeg har forsøkt å følge ditt resonnement, og det ser ganske riktig ut bortsett fra at du ikke har samme fellesnevner for "eksponeringstid" for to ulike hendelser, men bruker kjørte km/tur (eks 500km/biltur) for å sammenlikne med dagstur til fjells. Hvis du inkluderer km/t vil du få lik fellesnevner for eksponeringstid målt i timer.

Samme tall som dine, men med snittfart på 60 km/t gir 1.5 mill timer pr dødsulykke i trafikken.

Med 8 timer pr topptur (dagstur), samme dødsrate (1,5/år) må 288 000 toppturer/år gjennomføres for at dødsraten skal være like lav.

288 000 toppturer høres mye ut, og vi kan sikkert diskutere i det vie og breie over hva som er topptur, men at det gåes mange toppturer i Norge pr år det er sikkert (det kan jo ikke bare være toppene i Jotunheimen som skal innberegnes - dødsulykker skjer jo både på små og store topper). Tar vi utgangspunkt i de mest ivrige og at de går 20 toppturer/år trenger en 14 400 sjeler, som igjen kun er 0,3% av Norges befolkning. Virker ihvertfall ikke helt usannsynlig, eller hva ?

Det kan ihvertfall ikke være riktig å si at toppturer er uendelig mye farligere enn å kjøre bil.

Skal det være gyldig må en ha mer detaljer på adferd og risikotagning for enkeltgrupper. Eks du kjører alltid med lav hastighet natterstid på fine veier, men på toppturer så velger du vanskeligste rute og alltid uten sikring, da vil sikkert postulatet være gyldig.

Må jeg velge mellom toppturer eller røyking, så er ihvertfall ikke jeg i tvil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dette blir helt feil: Eksponeringstiden for topptur kan ikke inkludere "ufarlige" anmarsjer og returer, det er kun selve toppturbiten som kan regnes inn. Den er som oftest mye kortere enn 8 timer. Så da må du regne litt til.

Bruker du det som argument ser du bort fra at de fleste av oss konser mer i vanskelig terreng, og slapper av i litt lettere terreng, ref relativ risiko. Og det er ett faktum at mange ulykker skjer på retur og i lettere partier.

Skal en følge ditt argument for at eksponeringstid kun gjelder for "farlige" deler av en tur, så har du også eliminert 90% av samtlige toppturer, da de ikke har noen farlige momenter i det hele tatt. Og da er vi jo faktisk enige-> Toppturer er slettes ikke så farlig. I motsatt fall har du endret begrepet topptur til å kun gjelde noen veldig få topper, eller spesielt risikofylte momenter, men da må du også endre dødsfallraten ihht til det.

Skal en føre ditt argument videre, vil jo underlag for å beregne trafikkrisiko måtte endres tilsvarende, dvs av 12 000 km/år i snitt så er 80% under "farlige" hastigheter og dødsrisiko er tilnærmet 0, dermed har du økt dødsrisikoen med en faktor på 5 for gjenværende km.

Du har tydeligvis bestemt deg, men noe statistisk belegg for å hevde at toppturer, slik de utøves i Norge, er ekstremsport (høyrisiko) er per idag ikke tilfelle.

Jeg blir litt nysgjerrig på hva slags toppturer og rutevalg du har gjennomført, siden du tydeligvis har helt andre referanserammer på dette :)

Har du opplevd farlige toppturer :)

Regner du deg selv som erfaren, kompentent utfra dine rutevalg eller har du pushet for hardt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsrisikoen din i bil vil påvirkes av medtrafikanter, akkurat som når du går i kø mot Storen. De aller fleste andre toppturer vil du ikke måtte beregne inn hvilken fare andre mennesker utgjør for deg (unntatt ditt eget turfølge).

Jeg gjentar: Det er farligere å kjøre til og fra fjellet enn gå på det.

Hvilke og hvor farlige toppturer jeg har gjennomført er ikke relevant. De fleste av mine topper er gått som en del av, eller på vei til en "linje" på ski, og dermed er risikoen langt høyere enn for en vanlig topptur. Ja, sågar har noen av mine turer nok vært farligere på fjellet enn i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: Det er farligere å kjøre til og fra fjellet enn gå på det.

Hvilke og hvor farlige toppturer jeg har gjennomført er ikke relevant. De fleste av mine topper er gått som en del av, eller på vei til en "linje" på ski, og dermed er risikoen langt høyere enn for en vanlig topptur. Ja, sågar har noen av mine turer nok vært farligere på fjellet enn i bilen?

Da er vi jo enige da, selv om jeg ikke kan se at du har gjentatt det tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.