JohnDeere Skrevet 13. januar 2016 Skrevet 13. januar 2016 Går Finse-Rjukan om en uke. Skal innom alle de viktige punktene for operation Grouse og Gunnerside, og ender opp ved Vemork. Spørsmålet er; kommer man seg fra vidda ned Fjosbudalen til vei 37 med pariser og livet i behold? Stien heter Juvbekksteinen i kartet. Noen som har vært der? Det kjedelige alternativet er selvfølgelig Krossobanen. 3 Siter
qwer993 Skrevet 14. januar 2016 Skrevet 14. januar 2016 11 timer siden, JohnDeere skrev: Går Finse-Rjukan om en uke. Skal innom alle de viktige punktene for operation Grouse og Gunnerside, og ender opp ved Vemork. Spørsmålet er; kommer man seg fra vidda ned Fjosbudalen til vei 37 med pariser og livet i behold? Stien heter Juvbekksteinen i kartet. Noen som har vært der? Det kjedelige alternativet er selvfølgelig Krossobanen. Krossobanen eller Ryes vei: http://www.visitrjukan.com/aktiviteter/vandring-paa-rjukan/%28id%29/ryes-vei-retretten?lang=no&id=422351 Her var jeg nær ved å se min siste dag for noen år siden, da jeg fant ut at Krossobanen ble for kjedelig for pulken og meg. 1 Siter
JohnDeere Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Skrevet 14. januar 2016 Haha, ja, jeg leste turrapporten din. Hvis vi først er der borte tar vi nok banen. Tenkte mer på nedfarten i fjosbudalen. Heldigvis avslutter vi turen ved Vemork, så vi slipper å sprenge noe og løpe opp Ryes vei - som gutta gjorde. Du ser slutten på ruten her; http://www.lommekjent.no/ruter/1790867 1 Siter
qwer993 Skrevet 14. januar 2016 Skrevet 14. januar 2016 Den hadde jeg ikke gått for nei, med mindre jeg på forhånd visste hva det innebar. Jeg har gått meg fast i Nordmarka Oslo med pulken i terreng som ser mye snillere ut enn det der, og det var ikke noe hyggelig. Man får jo ikke opp telt engang, om det kniper. Siter
JohnDeere Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Skrevet 27. januar 2016 Det ble en knalltur! Blå himmel og sol, minus 25 og kalde labber. Det dro seg til værmessig på slutten, så vi valge korteste vei ned fra vidda. Det ble da "Sabotørstien" rett syd fra Skarkesjå ned til Ormefit ved Rjukan fjellstue. Et sant mareritt som jeg ikke vil unne min verste fiende eller den beste polfarer. Stroppet skiene på pulken og kastet oss utfor de to hundre høydemeterne ned fjellsiden. Brukte to timer på 900m med løssnø til låret og tett tett tett bjerkeskog, kun avbrutt av åpne bekker under snøen. Kom oss ned til tussmørket med humøret i behold og smaken av tungtvann i munnen. Burde kanskje ha forsøkt litt mer sydvestlig mot Turifit, men jeg antar den er like grusom. Med bedre tid var planen ned til veien fra Nystul, samme rute som sabotørene gikk i 1942. Den er nok minst like tung som vår rute. Erfaring: Fra Vidda ned til Rjukan med pulk er det kun Krossobanen som fungerer - med mindre man er ekstremfriskus. 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.