Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges tak


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Snøværet fortsetter for full fres utafor glaset, men jeg har da vevinga mi:

http://www.krovoll.net/Digerhoa/

Alltid moro å restaurere gamle serier og minnes ungdommens dager :wink:

Nuvel, takker så mye for vakre Ronde tips, min andre sydenopphold i år blir vestom disse,

mor vil bli med å se på Spiterstulen ved Olsok i år.

Da skal jeg passe på å få med meg Glitre og Galdhøpiggen!

Jeg ønsker IKKE å starte fra Juvasshytta, før det første byr breen meg imot, for det andre må jeg gå "kanossa" gang med allverdens turister og for det tredje - kiosken på toppen (ja, ja den slepper jeg vel ikke unna uansett)

Tips for å legge opp en 2-3 dagers (3 netter) tur med disse to og en mer familiær hviletopp i mellom ?

Jeg vil bruke hele dagen på hver av stortoppene, hvor lang tid bruker en noenlunde treg gråsprengt gammelonkel på hver tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjører til Juvasshytta og tar Galdhøpiggen derfra, så sparer du tid og krefter da Juvasshytta ligger en god del høyere enn Spiterstulen. Problemet ved Juvasshytta er at man må over breen, og da bør man vel gjerne ha fører. Hvis ikke er selvsagt både Galdhøpiggen og Glittertind fint oppnåelige fra Spiterstulen. Det er vel vanlig å bruke hele dagen på hver av disse turene. Man har det da ikke travelt når man er i fjellet!?

Som en "hviletopp" i mellom vet jeg ikke om det er noen spesielt gode kandidater i nærheten av Spiterstulen. Det kryr av topper der, men de fleste krever en god del arbeid å komme seg opp på siden de er såpass høye og Spiterstulen ikke ligger særlig høyt. Spiterhø kunne vært et alternativ, men det blir kanskje litt kjedelig hvis man nettopp har vært på Glittertind. Styggehø er et litt mer "arbeidskrevende" alternativ. Denne er grei å komme seg opp på fra baksiden (se kart), men gir mye den samme utsikten som den man har fra Galdhøpiggen, bare litt mindre vid. Det samme gjelder Store Tverråtind. Dette er en spennende topp, dog noe kronglete å komme seg inn til. Mye stein! Et alternativ hvis du vil ha en, ehh, toppløs dag er jo å simpelthen bare vandre innover i Visdalen så langt man orker og så gå samme vei tilbake. Visdalen er en nydelig dal! Eventuelt kan man rusle opp til Svellnosbreen og kikke på brefallet der (Eventyrisen). Det er ikke lange turen, men er jo ganske artig.

Hvis du ikke har vært noe særlig i Jotunheimen før og ønsker å bli bedre kjent, vil jeg nesten anbefale å bytte ut 3 netter på Spiterstulen med 2 netter på Spiterstulen og 1 på Leirvassbu. Kjøreturen inn til Leirvassbu er en fryd i seg selv, og Leirvassbu ligger betraktelig høyere enn Spiterstulen, så her er det en god del topper som er lett tilgjengelige på kortere dagsturer. Kyrkja ligger like ved hytta, og er etter min mening ett av de stiligste fjellene i hele Jotunheimen. Litt bratt og luftig mot slutten, men helt overkommelig. Selv om Kyrkja ikke er spesielt høy i forhold til andre Jotunheim-topper har den en plassering som gjør utsikten veldig god likevel (der fire store daler møtes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.