Gå til innhold
  • Bli medlem

Hansker til isklatring


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Hva bør man tenke på når det gjelder hansker til isklatring? 

Har nå et par shoftshell med ullfor men trenger et par til. Minst. Ser for meg at de blir våte ganske kjapt selv om de skal tåle en del fuktighet. Litt usikker på hvor tykke/varme hanskene bør være? De skal jo være følsomme også.  

jeg er rett og slett ikke noe hanskemenneske og klarer meg greit uten nå selv om det er grisekaldt ute. Men antar isklatring er kaldt for lankene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte sjekke profilen din, hehe, men kunne ikke se hvilket nivå du var på mtp isklatring. Så da blir det generelt svar:

Forutsetter at du klatrer leashless, gjør du ikke det så er hanskevalg lite viktig da du henger i stroppene, men hansker eller votter beskytter knokene så noe bør du bruke :-).

Opp til wi3:

  mest fotarbeid, så mindre viktig med tighte hansker. 

  Korte turer: 1 par + standplass votter.

 Lengre turer: 2 par + standplass votter

WI4 og hardere:

  tung henging i øksene, viktig med ett par tighte hansker, 2 par + votter.

Det viktigste med isklatrehansker er tommel og pekefinger passer brukbart for klipping, knuter og skruing. At för og lær er fast mellom hånd og øks og brukbar stramming rundt håndledd. Dette diskvalifiserer 95% av alle vanlig hansker.

Mine valg per nå er:

 Standplass votter: Votter (Shell + innervott). Tykkelse avhengig av temperatur.

  Black Diamond Punisher, 2 par, ett litt romsligere for lettere ruter og ett tight par for hardere klatring. Slitesterke og bra ned til -12.

  Arcteryx Alpha SV, 1 par : Goretex med liner for våte forhold.

  1 par tykkere hansker for kalde forhold.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Veldig ok informasjon. 

Hva gjelder isklatring så har jeg ikke begynt engang. Burde skrevet dette. Skal straks på mitt første kurs. 

Det ene paret er ridehansker fordi de sitter tight og godt, har godt grep, er fleksible, vanntette og har en god neopren rundt håndledd. Og de er billigere enn de i sportsbutikken. Men de er bare mellomvarme selv med ullfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du mye å glede deg til :-D.

Burde kanskje nevnt at jeg har klatret moderat i 25 år, siste 10 år også på is, mest på innlandet.

Jeg fryses lett på fingra så perfekt hansker og votter "konsept" er noe av det vanskeligste å finne ut av.  Men xtra par hansker/standplass votter og en varmejakke hjelper, men noe neglesprett må man regne med på kaldere dager.

Her føreren som jeg har laget for Gudbrandsdalen dersom du tar turen fra Oslo : http://www.lillehammerklatreklubb.no/images/dokumenter/Isklatref_rer%20for%20Gudbrandsdalen%20og%20omegn%20v3-2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah. Takk. Blir først kurs her i Oslo. Skal sjekke føreren og drømme meg litt bort. 

Var sportsklatrer i mange år før skade satte en stopp for dette, så da prøver jeg meg på andre klatreformer nå for å se om det går greit. 

Hansker er faktisk eneste bekymring. Og det at jeg ikke har råd/lyst til å kjøpe hansker til en tusenlapp. 

Tova ullvotter er med for neglesprettbekjempelse i pausene. Tar vel med alt jeg har av varme klær også. Ikke redd for full sekk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.