Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bestemme seg for klær...


annaerbest

Anbefalte innlegg

Okei.
Nå er tiden for at alt skal kjøpes inn nytt, det er mange år siden jeg gikk en skikkelig fjelltur med overnatting.

Dette er sikkert diksutert opp og ned i mente - men jeg sliter med å vite hvor jeg skal lande! Hva skal jeg velge. Er alle merkene så bra at man gå ut ifra prisklasse?
Bergans, Fjällreven, Helsport ++ er merker jeg def er komfortabel med, også fordi de er opptatt av hvordan produktene lages.
Men igjen - hvordan vite hva man skal velge? Jeg vet jo hva jeg er ute etter - 3 sesongs dunpose, skall- jakker og bukser som holder varmen, men puster, fjellsko sånn og slik, en ryggsekk med god komfort og god plass. Det blir mye viddegåing, teltturer, hytteturer og lange slake turer på grus (så vi kan gå med Noric Caben bl.a.).
Her finnes det igjen x antall ting å velge mellom, hvordan kan jeg best mulig sile ut slik at jeg får bestemt meg? Jeg ser meg fullstendig blind i jungelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG, mer JEG er veldig fornøyd med sekkene til Osprey. Nå er dog 65L det største jeg har men er okke som veldig fornøyd. Skalljakke så er igjen JEG veldig fornøyd med Arc'Teryx sin Theta SVX jakke. Har holdt meg tørr i snøstorm i innlandet til vannstorm (Er vel et passende navn tror jeg) på vestlandet. Den er også LANG sånn at den dekker godt over rumpa og at vannet som renner av den ikke samler seg på glidelåsen på evt lommer på buksen. Hetten er også justerbar i de veier du vil justere den samt at det er god plass til en alpinhjelm under. Skallbukse har jeg lite å gi deg råd om, jeg bruker stortsett Softshellbukser, men jeg har en Arc'Teryx Sabre Bib som jeg drar på meg hvis det virkelig pøser ned. Denne er også veldig fin til snøbruk. 

På fjellskofronten så kan jeg virkelig anbefale Crispi. Jeg er på mitt 3 par med Crispi Swat Evo GTX. Er en mellomting mellom feltstøvel og fjellsko. Skinn hele veien, forsterket tåtupp, god lisseføring sånn at skoen sitter godt på foten og er mellomstiv i selve sålen og skoen. Jeg har dog aldri likt skikkelige stive lærsko så kanskje derfor jeg er glad i denne. 


På veldig mange produkt generelt, enten det er Bergans, Helsport, Haglöfs, Marmot, Mammut, Norrøna, Arcteryx etc så er de fleste toppmodellene ganske like. Der går det neste til syvende og sist på hvilken farge og lommeløsning du vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, annaerbest skrev:


Men igjen - hvordan vite hva man skal velge? Jeg vet jo hva jeg er ute etter - 3 sesongs dunpose, skall- jakker og bukser som holder varmen, men puster, fjellsko sånn og slik, en ryggsekk med god komfort og god plass. Det blir mye viddegåing, teltturer, hytteturer og lange slake turer på grus (så vi kan gå med Noric Caben bl.a.).
 

Siden det også er mange forskjellige meninger og synspunkter alt etter individuel vurdering, blir det ikke enkelt.

Men en ting kan vi fort bli enige om. Varm bukse er ikke det du leter etter. Det å holde seg varm under marsj er ikke noe problem, det er som oftest helst et problem å bli kvitt varme og svette - derfor "pustende"

Om vinteren (og for egen del, også om sommeren om det regner lenge) bruker jeg en "lang under" av syntetisk stoff - ofte billig.

Jeg bruker selv Gore tex bukse, men har ikke problemer med å anbefale en Bergans med Dermisac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det var litt oppklarende.
Jeg kan da altså rette meg mer etter hvor jeg ønsker å lege den økonomiske listen, passform og litt dilldall?

Angående den varme buksen var jeg litt rask og tenkte på vinterbruk. Men igjen - ja, jeg vil at overflødig varme skal ut og vekk.

Jeg oppsummerer litt enkelt at når det kommer til toppmodellene er de ganske like i kvalitet og på holdbarhet?

Edit :P hvorfor velger @TomasOH en så dyr jakke hvis Bergans til halve prisen f.eks. holder like godt? Hva gjorde at du valgte akkurat den jakken?
Jeg har forresten enormt beslutningsvegring...det er blitt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg for goretex, samt at jeg i lengre tid har vært veldig glad i Arc'Teryx (Rett og slett fordi jeg er fornøyd med de produktene jeg har hatt derfra samt kundeservicen deres). Theta SVX jakken møtte også mange av "kravene" jeg hadde til jakke. Den var LANG, gikk godt nedover lårene, gode lommeløsninger som jeg likte og gode justeringsmuligheter både på jakken og hetten. Det at fjellforumrabatten også presset jakken ned i 4000kr og ikke 6000 var kanskje også avgjørende. 

Det eneste jeg vet jeg IKKE liker med (Hvertfall de jakkene jeg har hatt) Bergans er at jeg syns de er litt stive, hvis det gir mening. 

(Merker at uansett hva jeg skriver om Arc'Teryx så lyser det en liten fanboy gjennom teksten, men det innrømmer jeg glatt at jeg er :P Norrøna kan ha nøyaktig samme plagget til 100kr mindre men jeg kjøper fremdeles Arc'Teryx :P Rett og slett fordi JEG har funnet et merke jeg er fornøyd med :) )


Jeg vil (Helt sikkert noen som er uenig) si at ja, toppmodellene rundt om er GANSKE så like. De fleste har samme goretexstoff etc etc sånn at JEG ser det som at lommeplassering og fargevalg er forskjellene. 

Når det kommer til bukse så tror jeg du gjør et lurt valg i å ta en goretexbukse med glidelås langs HELE buksebenet. Da får du gode luftemuligheter og kan bygge under med plagg alt etter aktivitet og temperatur. 

Endret av TomasOH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, ser du bor i Drammen. Hvis du noen gang er på andre siden av fjorden så ta deg en tur innom Norwegian Outlet. Der vet jeg du får både Norrøna, Arc'Teryx og andre merker til særdeles gode priser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner! :) 
Prismessig så tror jeg at jeg kan sikte på Arc'Teryx, men jeg er ekstremt glad i Bergans da. Det er forsåvidt hakket billigere. Utenom buksene de fører. Der foretrekker jeg nok Fjällreven.
Forresten skulle jeg gjerne hatt en bukse som kan åpnes midt på låret og gjøres om til shorts. Men det har jeg til gode å finne...

Det var veldig fint med tilbakemelding, det gjør meg litt sikrere i valgene når jeg kjøper inn nytt :) tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällreven KEB Gaiter kan vel åpnes på 3 plasser tror jeg, sjekk ut den :) 

Altså, er du fornøyd med Bergansjakker så finnes det ingen grunn til å gå bort ifra de med mindre du ønsker Goretexmembran istedefor Dermizax :) Dermizaxen skal også være bedre egnet hvis du planlegger båtturer på saltvann. Saltvannet tetter porene i goretexen såvidt jeg har hørt noe de ikke gjør like mye hvertfall på dermizax :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, annaerbest skrev:

Jøss hva du kan...
Det der har jeg ikke tenkt over. Men saltvann hadde jeg ingen planer om i nærmeste fremtid tror jeg. Når blir sånt aktuelt? :P jeg er mer fjellmenneske...

Hehe, blir fort til at man samler litt informasjon om produkter når man har bestemt seg for å kjøpe klær i dette prissjiktet. 

Det fine med den Gaiter buksen til Fjällreven er at du kan velge mellom en komplett bukse, en 3/4 lang bukse, en shorts, eller en shorts og gamasjer (Da fjerner du bare mellomstykket i buksen) 

Tja aktuelt med båt.. Jeg er vel også mer skog og fjellmenneske men en båttur med rib eller lignende er aldri feil det heller. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc'teryx er også diskutert her: http://www.fjellforum.no/forums/topic/38116-hvor-bra-er-egentlig-arc´teryx-jakker/#comment-347596
Har både Arc'teryx og Bergans jakke. Arc'teryx jakka er frå 2008, Bergans jakka er noko eldre. Båe er mykje brukt.
Bergans jakka har ei type netting på innsida og mellom nettingen og ytterstoffet er det eit lag med noko som har morkna opp fleire
stader på jakka. Bergans jakka er også svært falma. Arc'teryx jakka ser generelt lite slitt ut. Men båe har vært/er svært gode jakker.

Forøvrig betalte eg mindre for Arc'teryx jakka enn Bergans jakka.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sjekket den ut, den var rimelig fin.
Men så kommer det interessante - jeg syns ikke den var noe fin haha! Nå når jeg først har forstått at jeg kan velge utifra både farge, fasong og plassering av lommer :P
Nå blir det spennende :P

Båttur kommer ikke til å skje på lenge. Det må noen andre ordne, ikke min sterke side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gal Krokfot skrev:

Arc'teryx er også diskutert her: http://www.fjellforum.no/forums/topic/38116-hvor-bra-er-egentlig-arc´teryx-jakker/#comment-347596
Har både Arc'teryx og Bergans jakke. Arc'teryx jakka er frå 2008, Bergans jakka er noko eldre. Båe er mykje brukt.
Bergans jakka har ei type netting på innsida og mellom nettingen og ytterstoffet er det eit lag med noko som har morkna opp fleire
stader på jakka. Bergans jakka er også svært falma. Arc'teryx jakka ser generelt lite slitt ut. Men båe har vært/er svært gode jakker.

Forøvrig betalte eg mindre for Arc'teryx jakka enn Bergans jakka.
 


Jeg leste det innlegget ja!
Ja, jo mer jeg sjekker ut jo mer ser jeg at det finnes større forskjeller. Det ble litt enklere da jeg forstod hvordan jeg kunne sile ut. Det finnes altfor mange alternativer, jeg må til slutt velge etter design tror jeg :P hvis det aller meste er ganske likt i kvalitet og praktisk bruk uansett..
At den falmer tror jeg kanskje jeg blåser i, skal bruke den for det meste på fjellet?
Men ja - jeg betaler def noen tusinger mer for en jakke som holder noen år lenger! Hvordan vet man forresten det? Tar man høyde for det i det prissjiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TomasOH skrev:

Haha ja dette kan jo bli interessant. Du får vel sette deg ned med en kopp kaffe/te og bare tråle gjennom friluftsbutikker etter Zip Off bukser :P 

Jeg hater mer enn noe annet å handle i butikk. Blitt altfor sær på det...prøver å få meg selv til å tro at fjellstøvler kan jeg bare bestille hjem i posten :P
Jeg har sittet og trålet siden klokken halv åtte i kveld! Tredje kvelden på rad. Begynner å miste fatningen :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del, så er det helst de små detaljene som gjør at jeg har kjøpt mange Norrøna Gore tex jakker de siste 20 årene.

det har sikkert blitt 10 jakker.  Det små detaljene gjelder ting som om hetta er god, om lommene holder seg tørre i regn, om det lekker i glidelåsen, og glidelåsen holder, og om ting henger og dingser (kan lett slå inn en tann og to i storm.)

når det gjelder slitestyrke, kann jeg ikke uttale meg, siden jeg bare har brukt Norrøna.

 

de buksene jeg bruker har bare lufting oppe, de er vanntette, og kan brukes ved vading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, annaerbest skrev:


Men ja - jeg betaler def noen tusinger mer for en jakke som holder noen år lenger! Hvordan vet man forresten det? Tar man høyde for det i det prissjiktet?

Betalar ein 4000 for ei jakke bør den vel halde nokre år også. Eg har ikkje personleg erfaring med andre merker så dei uttalar ikkje eg meg om men konstaterar
at eg er svært tilfreds med kvaliteten både på Arc'teryx og Bergans jakka. Har likevel kjøpt ei Tierra jakke no da eg fekk den svært billig. Brukar ein del penger
på utstyr og da er tilboda ofte meir avgjerande enn kva merke det er. Unngår dog Stormberg og liknande.

Sidan du skal handle ein del utstyr kan det kanskje lønne seg å ta runda rundt til butikkane med liste over kva du skal ha (og til kva bruk) for å få eit samletilbod
på heile pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

Betalar ein 4000 for ei jakke bør den vel halde nokre år også. Eg har ikkje personleg erfaring med andre merker så dei uttalar ikkje eg meg om men konstaterar
at eg er svært tilfreds med kvaliteten både på Arc'teryx og Bergans jakka. Har likevel kjøpt ei Tierra jakke no da eg fekk den svært billig. Brukar ein del penger
på utstyr og da er tilboda ofte meir avgjerande enn kva merke det er. Unngår dog Stormberg og liknande.

Sidan du skal handle ein del utstyr kan det kanskje lønne seg å ta runda rundt til butikkane med liste over kva du skal ha (og til kva bruk) for å få eit samletilbod
på heile pakka.

Det var ganske lurt! Kan man gjøre sånn altså? Så for meg å kanskje spre det utover våren, det blir ikke tur med barna før snøen er borte uansett.
Men kanskje jeg skulle gjort det ja! Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, REJOHN skrev:

For egen del, så er det helst de små detaljene som gjør at jeg har kjøpt mange Norrøna Gore tex jakker de siste 20 årene.

det har sikkert blitt 10 jakker.  Det små detaljene gjelder ting som om hetta er god, om lommene holder seg tørre i regn, om det lekker i glidelåsen, og glidelåsen holder, og om ting henger og dingser (kan lett slå inn en tann og to i storm.)

når det gjelder slitestyrke, kann jeg ikke uttale meg, siden jeg bare har brukt Norrøna.

 

de buksene jeg bruker har bare lufting oppe, de er vanntette, og kan brukes ved vading.

Norrøna er vel helt utrolig dyrt? Blir helt hvit i ansiktene av de prisene. De er mye dyrere enn Arc?

Neida. Alt er like dyrt :P glem det der haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du fint gjøre, butikken tjener på at du kjøper 5 plagg der til 20.000kr som egentlig ville kostet 25.000 enn at du kjøper 1 plagg der til originalprisen på 5000kr :)


Som forbruker så gjelder det å utnytte det du kan :) 

Husk også at du har 20% rabatt på fjellsport.no siden du er medlem her inne på forumet :) Ser også at de har tilbud på Arc'Teryx Alpha SV jakken med 25% rabatt

Endret av TomasOH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TomasOH skrev:

Ja det kan du fint gjøre, butikken tjener på at du kjøper 5 plagg der til 20.000kr som egentlig ville kostet 25.000 enn at du kjøper 1 plagg der til originalprisen på 5000kr :)


Som forbruker så gjelder det å utnytte det du kan :) 

Tar til etterretning! Må finne en liste over alt jeg ønsker da.
Har lett en del på xxl bl.a., men de har jo ikke alt jeg ser etter da. Ganske spredt utvalg i sportsbutikkene syns jeg, jeg kjører nok ikke samme merke på alle tingene jeg skal ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TomasOH skrev:

...
Det fine med den Gaiter buksen til Fjällreven er at du kan velge mellom en komplett bukse, en 3/4 lang bukse, en shorts, eller en shorts og gamasjer (Da fjerner du bare mellomstykket i buksen) ...

Jeg har denne buksa, og er særdeles godt fornøyd med den, men noen mulighet for 3/4-lang, eller noe mellomstykke finnes ikke på den. Hel bukse og shorts, med eller uten gamasjer, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, annaerbest said:

Jeg hater mer enn noe annet å handle i butikk. Blitt altfor sær på det...prøver å få meg selv til å tro at fjellstøvler kan jeg bare bestille hjem i posten :P
Jeg har sittet og trålet siden klokken halv åtte i kveld! Tredje kvelden på rad. Begynner å miste fatningen :P

 

Sko og støvler er det skummelt å kjøpe på nett! Det er så stor forskjell på føtter, og på hvordan skoen (lesten) er laget. Et par sko som passer meg utmerket kan være helt forferdelige på en annen persons føtter. Og man må bruke skoene en tid for å finne ut om de virkelig passer. Man kan si mye om XXL, men de har 30 dagers bytterett på sko, selv om de er brukt. Så du kan kjøpe deg et par sko der, bruke dem i en måned, og bytte dem i et annet par dersom du ikke ble fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Larix skrev:

Jeg har denne buksa, og er særdeles godt fornøyd med den, men noen mulighet for 3/4-lang, eller noe mellomstykke finnes ikke på den. Hel bukse og shorts, med eller uten gamasjer, that's it.

Ser du har rett, var jeg som har misforstått det jeg har sett i Fjällreven sin video om buksen. Der så det ut som det var et mellomstykke du kunne fjerne også, men ser nå at han har åpnet glidelåset og dratt ned gamasjedelen og sånn åpnet mellom leggen og kneet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.