Populært innlegg Bragvin Skrevet 5. januar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 5. januar 2016 Etter en flott tur på denne øya i fjor var det fristende å dra en tur til, denne gang for å utforske andre deler av øya. Turen ble startet fra Hessfjorden med vandring opp Sørdalen, målet var å gå inn til Holmevatnet som ligger inne i Sørdalen. Turen inn var rimelig grei da vi fulgte en gammel vei et godt stykke inn før stien i skogen begynte, denne var fin et stykke, men så ble den mer eller mindre utvisket i det den krysset elva. Herfra gikk vi på syn mot målet, noe mer tyngre enn om vi hadde sett stien som faktisk fortsatte på andre siden av elva (fulgte den da vi dro hjem, men ikke lett å se fra andre siden på tur inni dalen). Vel fremme ved vannet etter ca 4km i skogen tar vi første pause, her blir vi stående å diskutere litt hvor vi skal slå leir, det er tydelig at stedet vi først kommer til har blitt flittig brukt som teltplass. Siden vi begge foretrekker å "unngå" for mye folk på tur bestemmer vi oss for å ta på sekken å gå rundt vannet i leting etter en annen plass for å slå leir, det ble ca 2km til med vandring før vi fant den perfekte leirplassen (den var perfekt ). Leiren ble satt og dagen gikk til å sanke ved og noen få kast utenfor leiren før vi brukte kvelden rundt bålet til avslapping og kos, det var idyllisk! Dag 2 slo været helt om hvor det kom regn og tåke, heldigvis var det godt med brensel i området og det kom godt med. Bålet brant mer eller mindre 5 dager sammenhengende, hvor vi tørket rå-ved forløpende over/ved bålet. Dagene som kom gikk til å fiske oss rundt vannet, da planen var å fiske på Solvannet utgikk på grunn av isen lå enda. Dette ble en rolig 5 dagers tur med mye bålkos og rolige dager, fisket var ikke helt på topp. Tidvis så vi og hørte større vak på vannet, men det visste seg vanskeligere å få den til å bite en først antatt. Det var ingen fisk på verken sluker, spinnere, flue eller mark, og tåken å regn gjorde til at det nok en kveld ble bålkos og avslapping. Morgen dag 3 går jeg får å se til en av stengene jeg hadde stående med mark over natten, jeg har med meg lettspinnstangen for å ta ett par kjappe kast underveis. Borte ved markstangen er resultatet nedslående, ikke tegn til liv, ikke en mark er blitt rørt....skuffet kaster jeg ut sluken (salamander) nesten i trass i samme området marken lå. Jeg ser sluken kommer fint inn undervann og tenker at det skal bli greit nok å dra tilbake til teltet å ta en kopp kaffe, akkurat da ser jeg en skygge som kommer som en rakett mot sluken...JA, det er fisk!! Rett før sluken er helt i land og løpet er kjørt biter den på, det er fin fisk og med lettspinnstanga blir dette en artig kamp Noen minutter senere er fangsten et faktum, ørret tett på kilo blir tatt med til campen hvor jeg vekker min makker. Snakke rundt morgen bålet er igjen engasjert med god tro på godt fiske, kaffen og frokosten går fort ned i iveren for å komme igang med fiske. Vi fisker aktivt hele dagen, ingen hell, det er helt dødt i vannet foruten regndråpene som faller fra himmelen. Nok en kveld kommer hvor vi igjen sitter rundt bålet og snakker om hva som gjør at vi ikke får fisk, er det tåken, vind retningen, vanntemp, er vi for tidlig på året o.l?? Litt umotivert drar jeg ned for å sjekk marken på den ene stangen som står ute, speider etter duppen på vei bortover, ingen dupp å se... Vel fremme ser jeg at det er liv i stanga, her er fisk roper jeg til kompisen min som kommer springende. Nok en fin fisk rundt kiloen havner på land, denne tatt på bunnmeite. Med ny iver tar vi en ny runde med aktivt fiske, igjen uten hell. Men denne kvelden blir det ørret til kvelds, en herlig kveld med kald pils og stekt ørret Dag 4 får vi nok en ørret, denne rundt 500-600g som vi steker i folie på bålet og spiser med andakt da der ikke ser ut til å bli den store fangsten på denne turen. Det ble den siste fisken for turen, hvor vi på dag 5 fisker oss en siste tur rundt vannet på returen. Vi møter en eldre herre idet vi skal til å forlate vannet, han kan fortelle at det har vært en merkelig dårlig bitt i fisken til nå i sesongen, men at han til vanlig har godt fiske her og vanlig størrelse fra 600g til kilo. Men fra tid til annen tas det fisk godt over kiloen, han selv hadde tatt ørret over 2kg i dette vannet. Flott tur til et lett tilgjengelig vann. Dessverre bærer det negativt preg rundt vannet av aktivitet i form av delvis store områder hvor skogen rundt er full av dopapir og annet søppel. Har troen på at Solvannet kan holde fisk av stor størrelse, men dette vannet går noe sent på sesongen da det ligger i skyggeland mellom fjellveggen og en knaus i forkant. Vil tro at dette er et vann med bra fiske om man treffer på tiden, fisken som jeg tok hadde nydelig kvalitet, god kondisjon og fantastisk på smaken Skitt Fiske 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veidemannsblod Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jævlig artig å lese rapport og se bilder fra et område jeg selv har vært i et par ganger. Parkerte nede ved den store plassen ved søppelcontainerne før brua, og gikk opp samme veien - inn dalen langs elva. Forskjellen er at jeg kun har vært i de tilliggende småvannene på nord/nordøst-sida. Har kun vært fremme ved Holmevatnet for å se, og da var det folk der. Så åpenbart et vann som besøkes ganske mye. Jeg pleier ofte heller å oppsøke slike småvann rundt, fremfor hovedvannene i området. Kommer unna folk på den måten, og ofte skjuler tilliggende småvann sine hemmeligheter hva fisk angår. Knall stemning og flott fokus på turlivets og det gåtefulle fjellfiskets vidunderligheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bragvin Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Vi var grise heldige med tanke på at der ikke var noen andre de dagen vi var for som sagt bar store deler av området preg av folk, dessverre i den negative retningen...få ting provoserer meg mer enn å finne søplet til folk slengt omkring i naturen Vi snakket litt når vi var der å dra innom noen av småvanna som ligger i området, men det ble nedprioritert til fordel for en meget avslappende tur. Det ble mange timer foran bålet med kaldt øl, cognac, lytte til et utrolig dyre liv hvor rype-steggene kjefter på hverandre, elgokser som grynter, og mange gode samtaler med min faste kompanjong (som jeg møter engang i året, vokst opp ilag men bor nå med 60mil avstand) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.