Gå til innhold
  • Bli medlem

Den mest severdige Rond


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Nå som snøen laver ned i tykke flak utom glaset her i Trøndelag, går tankene til grønnere tider og sommers.

Jeg har aldri vært i Rondane og skal gjøre noe med det i sommer

Planen er telt og start i nærheten av Rondvassbu og deretter Storronden.

Du som kjenner disse fjella - hvilke topper anbefales for å få bredest Ronde opplevelse - hvis en da er heldig med været og får 3-4 (5) fine augustdager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse Rondene over 2000 meter er ikke flere og mer vriene at du kan få med deg alle sammen, men jeg er også veldig fascinert av fjellkjeden som følger Døråldalen i en kvartsirkel på nordsiden og sviner inn mot Smiubelgen på vestsiden av Verkilsdalsbotnen. Der oppi får du fort for deg at du er i villmarken, en ganske sterk motsetning til de meget trafikkerte toppene, Veslesmeden, Storronden, Rondslottet og Høgronden.

Ljosåbelgen, Vassberget, Bråkedalsbelgen, Trolltinden og Storsmeden synes jeg er artige fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kjenner disse fjella - hvilke topper anbefales for å få bredest Ronde opplevelse - hvis en da er heldig med været og får 3-4 (5) fine augustdager ?

Hvis man har såpass mange dager til disposisjon, så rekker du jo nesten alle toppene... :wink:

Rondanes 2000m-topper er kort sagt plassert i tre ulike områder:

1. Veslesmeden, Storsmeden og Sagtinden (eller Trolltind om du vil..)

2. Rondeslottet, Storrondenog Vinjeronden

3. Digerronden, Midtronden ø. og v. og Høgronden

Fra Rondvassbu har du jo utmerket tilgang til de to første områdene. Veslesmeden og Storsmeden er fine for en dagstur. Hvis man skal bortom Sagtinden på samme tur, blir det vel en ganske god dag. Avhenger av hvor fort man går. Men de to første er en helt fin dagstur.

På østsiden av Rondevatnet har man Rondeslottet som bør besøkes. Da får man med Vinjeronden i samme slengen. Storronden kan man også gå oppom på samme tur.

Jeg er ikke sikker på hvordan det er med båten på Rondevatnet sommerstid. Om denne går titt og ofte, kan man bruke en tredje dag på å ta båten til nordenden av Rondevatnet, og gå opp på Digerronden. Om man har tid, kan man også gå bortom Midtronden øst og vest.

Ergo: På 4-5 dager rekker du egentlig alle 2000-toppene i Rondane fint. Om jeg skal velge ut to turer, så ville det bli Veslesmeden og Storsmeden på en tur, og Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden på en annen tur.

Vi gikk alle toppene på en tur i august 2001 på 21 timer. Kart, bilder og turreferat finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondanes 2000m-topper er kort sagt plassert i tre ulike områder:

1. Veslesmeden, Storsmeden og Sagtinden (eller Trolltind om du vil..)

2. Rondeslottet, Storsmeden og Vinjeronden

3. Digerronden, Midtronden ø. og v. og Høgronden

Mattis, i område 2 mener du helt sikkert:

Rondeslottet, Storronden og Vinjeronden. :wink:

Fjellfinn,

du rekker helt klart det meste av Rondane på 3-5 dager ja. Det mest spennende området synes jeg nok er den vestre delen. Bl.a nede i Verkilsdalsbotnen føler du deg litt bortgjemt, med en rand av stup og bratte fjellsider rundt deg. Men det er vel verdt å få med seg de større kjempene lenger øst også.

Og vil du ha noe nytte av snøfonner på returer, bør du dra tidligere på sommeren. :wink: I august kan det være svært lite snø igjen i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Mattis, i område 2 mener du helt sikkert:

Rondeslottet, Storronden og Vinjeronden. :wink:

Fjellfinn,

du rekker helt klart det meste av Rondane på 3-5 dager ja. Det mest spennende området synes jeg nok er den vestre delen. Bl.a nede i Verkilsdalsbotnen føler du deg litt bortgjemt, med en rand av stup og bratte fjellsider rundt deg. Men det er vel verdt å få med seg de større kjempene lenger øst også.

Og vil du ha noe nytte av snøfonner på returer, bør du dra tidligere på sommeren. :wink: I august kan det være svært lite snø igjen i Rondane.

Så fint ! SÅ spennende 8)

Etter denne usedvanlige og ytterst gode innføring - takk og takk - hvor kan det anbefales å starte - jeg kommer jo nordfra fra Orkdalen - og er føttene mine ok i august så tar jeg gjerne ei hel uke hvis været er fint (er jo pensjonist med et hav av tid ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten Dørålsæter er et enda finere (finere, men kanskje mindre praktisk) utgangspunkt for turer i Rondane enn Rondvassbu/Spranget. Utsikten fra veien inn til Dørålsæter mot Høgronden, Midtrondene og Digerronden er uslåelig!

I tillegg har man det merkelige, magiske terrenget rundt selve sæteren. Skranglehaugene er verdt å få med seg!

post-436-133474412958_thumb.jpg

post-436-133474412963_thumb.jpg

post-436-133474412972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.I. Om sommeren? Det går busser fra Otta til både Høvringen og Mysæter. Det jeg er usikker på, er om noen rutebusser også fortsetter innover mot Spranget. Så til Rondane i sommersesongen trenger du ikke Taxi i det hele tatt, om du kan tilpasse tidene littegranne. I vinteresesongen er jeg mer usikker, mener det går busser da også.

Sjekk med Otta turistkontor eller Ottadalen billag.

www.ottadalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du å gå alle på tre dager, ev. med en hviledag kan du gå:

1. Veslesmeden, Storsmeden og Sagtinden fra Rondvassbu til Dørålseter

2. Digerronden, Midtronden ø. og v. og Høgronden fra Dørålseter til Bjørnhollia

3. Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden fra Bjørnhollia til Rondvassbu

Om Smedene og Sagtind som har enkelte utsatte partier, se annen link

Det er fine, men drøye turer og veldig mye ur, regn med 10-12 timer. Sekken bør være så lett som mulig. Traff ellers en 80-åring på vei ned fra Rondeslottet mot Rondvassbu sist jeg var der.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale turen fra Rondvassbu til Veslesmeden og deretter over til Storsmeden. Kjempe flott tur, med litt stup og små klyving :wink: .

Turen til Storronden syns jeg ikke var like fin, kanskje det hadde noe med at det var tåke og elendighet. Det er grit nok det at det er mye stein i Rondane, men Storronden var ikke annet enn en steinhaug. Hvis jeg måtte velge ville heller valgt turen til Rondslottet som er en finere tur i samme området.

og til A.l

Da jeg var i Rondane i fjor sommer gikk det buss fra Otta og helt inn til Spranget, sannsynligvis gjør det sikkert også det neste sommer (vet ikke hvordan dette er vinterstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.