Populært innlegg whistler Skrevet 26. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 26. desember 2015 (endret) Har skrevet et lite innlegg om mine erfaringer med Exped Downmat 7LW etter lengre tids bruk. Kanskje nyttig for noen som er i markedet for nytt liggeunderlag? Hvorfor har ingen sagt det før? Jeg har ligget vondt i årevis uten at noen har sagt at det faktisk finnes svært gode, oppblåsbare alternativer. Jeg har levd i den tro at oppblåsbare underlag var kalde og ubrukelige. Det var inntil jeg ble tipset om Exped Downmat. Exped Downmat er som navnet indikerer isolert med dun. Dun har den store fordelen at det gir mye isolasjon i forhold til vekt og Downmat kan brukes selv på de aller kaldeste dagene. Det er lett å være skeptisk til en luftfylt madrass. Vil den holde? Jeg har opp gjennom årene prøvd flere såkalte «selvoppblåsbare» underlag som har gått lekk relativt fort. Etter lengre tids bruk er Exped-underlaget fortsatt tett og det viser ingen tegn på svakhet. Har absolutt ikke vært forsiktig med det og bikkja både går over det og ligger på det uten at det har gjort noe. Materiale virker rett og slett svært robust. Dette er etter min mening god nok grunn for å ikke gå for ultralight varianten. Mange som kjøper denne ender allikevel opp med et ekstra trekk for å beskytte underlaget og da går vinninga opp i spinninga vektmessig, mener jeg. Apropos vektmessig. Dette er ikke noen lettvekter. I LW utgave som jeg har veier det ca 1100 gram. Jeg mener allikevel at vekta forsvares på grunn av den ekstreme komforten den tilfører teltlivet. Med dette underlaget sover man godt og våkner uthvilt og klar for en ny dag. Bruk Underlaget er forholdsvis kompakt nedpakket, men posen er i minste laget. Når man pakker det sammen er dunene ganske «fluffy» og det tar litt tid å pakke det godt nok til at det går ned i oppbevaringsposen. Å pumpe opp underlaget gjøres ved å benytte hendene på en innebygget «håndpumpe». I praksis et kammer med skumgummi der man med håndbaken tetter ventilen når man trykker ned og presser luften inn i underlaget. Det tar litt tid å pumpe opp på denne måten, men er man litt kald er det en fin aktivitet for å få opp varmen. Jeg bruker 4-5 minutter på å pumpe det opp på denne måten. Underlaget kan selvfølgelig også blåses opp med munnen men det anbefales ikke da man blåser fuktig luft inn som kan kondensere og få dunene til å «kollapse». Exped leverer en pumpesekk som nok er et bedre alternativ men det har jeg ikke kjøpt og testet enda. Når underlaget er pumpet opp og du legger deg på det kjenner du med engang forskjellen. Det kjennes ut som du «får» varme fra underlaget. Isolasjonen er virkelig noe eget. Man ligger utrolig godt og underlaget er med på å jevne ut små ujevnheter som gjør at du ligger godt. For meg som er 190cm høy er LW akkurat passe. De fleste vanlige underlagt er ca 180cm lange og gjør at beina blir liggende utenfor. Dette underlaget er 197cm langt og 65cm bredt. Bredden gjør at armene kan hvile på siden av kroppen uten å «dette ned» på bakken. Det syntes jeg er undervurdert og gjør at jeg ligger bedre. En annen viktig ting som jeg syntes er verdt å nevne er selve designet med langsgående luftkanaler istedet for tverrgående kanaler som er mer vanlig. Når et underlag får en viss høyde, som det faktisk er med 7-9 centimeter er det alltid en fare for å skli av og bli liggende utenfor i løpet av natten. Underlag som for eksempel Therm-a-rest sine syntes jeg blir ustabile å ligge på og det er fort gjort å skli av. På Expedunderlaget syntes jeg dette problemet er eliminert da de langsgående ytterste kanalene gjør at man holdes innenfor selv om man flytter litt på seg i løpet av natten. Chair Kit. Som tilbehør fra Exped får du et såkalt chair-kit. Dette kitet gjør leirlivet enda mer komfortabelt. Mange vil sikkert le av det, men det får de bare gjøre. Chair-kitet gjør om underlaget til en suveren stol som gjør at du sitter godt. Særlig ålreit syntes jeg det er å bruke det inne i teltet når det er dårlig vær. Om man skal oppholde seg over lenger tid i teltet er det ikke særlig behagelig å ligge hele dagen. Med chair-kitet kan du sitte behagelig oppreist å lese kart, bøker eller spise. Er du ute etter den beste turkomforten, året rundt er dette definitivt underlaget for deg. Sammen med en god sovepose er dette det som virkelig gir deg god komfort på tur. Innlegget på bloggen: http://www.gjetrang.org/blog/langtidstest-av-exped-downmat-7lw/ Endret 26. desember 2015 av whistler 11 Siter
Prebb Skrevet 13. januar 2016 Skrevet 13. januar 2016 Bruker du skumunderlag under dette, eller det det tilstrekkelig med bare det oppblåsbare? Vurderer det som er 9cm for ekstra comfort og varme, men samtidig når jeg skal bære med skumunderlag i tillegg så er det fort mye som skal i sekken. Siter
whistler Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Skrevet 13. januar 2016 Foreløpig har jeg ikke brukt skumunderlag under, men jeg har det med på vintertur i tilfelle punktering eller om Exped-underlaget skulle bli for lite. I tillegg er det kjekt å ha et skumunderlag til bruk uten for teltet og forsåvidt inne også ved siden av Expeden. Da har du lunere en lunere plass ved siden av soveplassen. Har ikke hatt kaldere forhold enn ca -15 foreløpig, men jeg tror det holder i massevis ned til -20. Skal på Dovrefjell neste helg og satser på under -20 da så jeg får enda mer erfaring med det i virkelig kalde forhold Jeg ser ikke helt poenget med 9cm utgaven, men det er smak og behag. 7LW er i utgangspunktet stort og tungt nok når man skal bære sekk. Skumunderlag veier lite og er forsåvidt greit å stroppe utenpå sekken. Jeg bruker nå pulk på vinteren og da har jeg ikke nevneverdige plassproblemer Siter
TomasOH Skrevet 13. januar 2016 Skrevet 13. januar 2016 speedbird skrev (På 13.1.2016 den 20.06): Bruker du skumunderlag under dette, eller det det tilstrekkelig med bare det oppblåsbare? Vurderer det som er 9cm for ekstra comfort og varme, men samtidig når jeg skal bære med skumunderlag i tillegg så er det fort mye som skal i sekken. Ekspander Jeg har dette bare 9LW versjonen. Jeg har aldri hatt behov for skum under. Jeg har dog alltid med meg en jervenduk påtur (Sommer som vinter) som jeg legger liggeunderlaget inni hvis jeg skal sove under åpen himmel og det ikke akkurat er silke på bakken. Men i utgangspunktet så trenger man ikke noe for å beskytte undersiden. Jeg klarte å ta hull på mitt men det var en skrue på en feltseng sin feil. Jeg vil dog alltid anbefale å ha Exped sitt Repairkit. Det veier ingenting og går ned i originalposen sammens med liggeunderlaget. 1 Siter
Svthom Skrevet 20. juli 2017 Skrevet 20. juli 2017 Jeg har Exped synmat 9 cm LW, og bruker det kun sammen med stoltrekket. 2 år gml nå. Madrassen pumpes opp med ei løs Exped hodepute med innebygget pumpe. Gir ingen problemer. Med standard telt disiplin, tror jeg det vil være umulig å punktere madrassen med trekket på. Vil nødig til fjells uten stol settet og hodeputa er genial. Synmat 9 er stor og extremt behagelig, spesielt med trekket på, hvor god-sia er lett fluffet. Der er ei stor lomme i hode enden hvor tøy kan stappes inn og gi ei pute. Synmat 9 lw passer perfekt i Helsport Ringstind 1-2 Superlight på solo tur. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.