Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Kjære lille Sveinepus, Det er nettopp det som er så deilig med å være på fjellet, at man kan vandre rundt uten mål og mening uten å være redd for å plutselig komme ned i lavlandet eller plutselig få havet nær innpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Pussig diskusjon det her. For meg er det en berikelse å se havet eller fjorder fra en fjelltopp Ja, det kan være veldig flott. Men denne diskusjonen handler faktisk ikke om hvorvidt man kan berikes av naturen på Sunnmøre - den handler om hvorvidt man kan hevde å være "på fjellet" når man er på Sunnmøre (Surmule?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Nei, når du er på toppen, da er du på fjellet, det har aldri noen uttrykt tvil om. Ikke? Da må du lese i tidligere innlegg. For at toppen skal være på fjellet, må man også være på fjellet når man går ned fra toppen. Iflg Tom. Egentlig ikke så merkelig kanskje, siden hans himmelrike er et sted der man være på en fjelltopp uten å vite om det. Så da er det kanskje ikke lett når man snakker om fjelltopper med store vertikale forskjeller... Får jeg poeng for den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Kjære lille Sveinepus, Det er nettopp det som er så deilig med å være på fjellet, at man kan vandre rundt uten mål og mening uten å være redd for å plutselig komme ned i lavlandet eller plutselig få havet nær innpå. Ifølge han 'steikje fine gardine' heter det sveinpus. Pass på neste gang du går forbi Leirvassbu, at du ikke går deg vill på kjøkkenet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Julia skrev: Men takk for turen, Svein, den fristet så absolutt til gjentakelse. Bare at jeg likevel fortsatt nesten føler meg mer "på fjellet" her i Skrautvål enn jeg gjorde på Skopphornet . Akkurat, Skrautvål gir denne gode innlandsfjell-følelsen, noe som er fraværende i Surmulsalpene. Jeg vil også være med Julia på tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 ..den handler om hvorvidt man kan hevde å være "på fjellet" når man er på Sunnmøre (Surmule?) Sunnmøre har bare en liten del av fjellområdene du hevder man ikke er på fjellet på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ikke? Da må du lese i tidligere innlegg. For at toppen skal være på fjellet, må man også være på fjellet når man går ned fra toppen. Iflg Tom. Egentlig ikke så merkelig kanskje, siden hans himmelrike er et sted der man være på en fjelltopp uten å vite om det. Så da er det kanskje ikke lett når man snakker om fjelltopper med store vertikale forskjeller... Får jeg poeng for den? Det er forskjell på å være på en topp og å være "på fjellet", ja. Merkelig hvordan du vet hvordan mitt himmerike ser ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Julia skrev: Akkurat, Skrautvål gir denne gode innlandsfjell-følelsen, noe som er fraværende i Surmulsalpene. Jeg vil også være med Julia på tur! Jeg såg ikke "gjentakelse", Julia med følge er herved invitert til alpe-rangling når de måtte ønske Jeg garanterer fjell og fjellopplevelser Skrautvål ikke kan by på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ifølge han 'steikje fine gardine' heter det sveinpus. Pass på neste gang du går forbi Leirvassbu, at du ikke går deg vill på kjøkkenet. Leirvassbu er en veldig liten del av Jotunheimen, mens lavlandet med byer, gårder, bensinstasjoner utgjør en svært vesentlig del av Surmule. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det er forskjell på å være på en topp og å være "på fjellet", ja. Merkelig hvordan du vet hvordan mitt himmerike ser ut. Det har du selv uttalt at er Jotunheimen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 ...Surmule. De som har vært bort i litt psykologi vet hva slik argumentasjonsteknikk betyr... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Og de som har vært ute en vinternatt før vet hva slags mennesker hobbypsykologer er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Leirvassbu er en veldig liten del av Jotunheimen, mens lavlandet med byer, gårder, bensinstasjoner utgjør en svært vesentlig del av Surmule. Ja, det er merkelig hvor lite som finnes i dalene i Jotunheimen vs fjelldalene på Sunnmøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 ...hobbypsykologer. Samme teknikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Vi kommer neppe lenger med disse kompleksgutta fra Surmule. Det er bare å slå fast at mens Jotunheimen er en del av fjell-Norge, er Sunnmørsalpene en del av fjord-Norge. Selv liker jeg både fjell og fjord, men den ekte fjellfølelsen får jeg selvsagt bare på fjellet. Den som får fjellfølelsen på Sunnmøre er sterkt begrepsforvirret, og har høyst sannsynlig varig svekkede sjelsevner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Samme teknikk... Samme kjerringsutring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Link? Nei, tok det på husken. Sier du at Jotunheimen ikke er himmelriket for deg, skal jeg ikke tillegge deg en slik mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Samme kjerringsutring. Burde skjønt det, jeg overser deg heretter i denne tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ja, det er merkelig hvor lite som finnes i dalene i Jotunheimen vs fjelldalene på Sunnmøre. Ja, heldigvis er ikke det virkelige fjellet preget av hus, frukttrær, bensinstasjoner, McDonalds og dårlige fotballag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Burde skjønt det, jeg overser deg heretter i denne tråden Surmuler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julia Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Du snakker om Sunnmøre som om alle fjellene er likedan. Siden du har vært både i Slogen-området og i Tafjordfjella, burde du skjønne at det er store forskjeller. Kontrastene til fjellene langs kysten (ikke fjordene) er enda større. Jeg har syklet Sunnmørsalpene på tvers, og jeg kan ikke akkurat si at jeg følte meg på fjellet da. Jeg har også syklet i Veodalen, Gravdalen, på Dovrefjell og i Rondane. Det var noe annet. Nei, Svein, jeg snakker ikke som om alle fjell var like. Tvert imot, jeg prøver å framheve forskjeller. Og Tom og jeg har egentlig alltid sagt det samme: at i Innlandet inngår daler og høysletter i fjellet, alt dette danner selve fjellet sammen med toppene. I Sunnmøre er det kun toppene som er fjellet. Og jeg er slett ikke sikker på om du i de kvasseste Sunnmørsalpene kan gi meg en flottere fjellfølelse enn det jeg får når jeg tar meg en dukkert i Melltjern en flott sommerdag, men du kan sikkert får lov å prøve en gang . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Etter å ha pulverisert all motstand i denne debatt, sitter jeg igjen med litt dårlig samvittighet. Derfor vil jeg presisere at jeg synes det er fantastisk vakkert på Sunnmøre. Det er ikke der mitt ankepunkt ligger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julia Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ja, heldigvis er ikke det virkelige fjellet preget av hus, frukttrær, bensinstasjoner, McDonalds og dårlige fotballag. Det er veldig synd at du, Tom, etter først ha dratt i gang denne diskusjonen, nå på døds vis må ødelegge den igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ligger Gjende på fjellet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.