Populært innlegg hesthov Skrevet 20. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 20. desember 2015 Jul kommer ganske snart nå...Hva skulle jeg skrive om i Julekalender??? Når jeg spørre Nordmenn om de reiste i Frankrike får jeg ofte som svar: "Ja, jeg er kjent med Paris", eller "ja, jeg er kjent med Nice området/den Franske Rivieraen" eller "ja, jeg er kjent med de Franske Alpene". Så kan jeg tenke meg kanskje å lage flere innlegger hvor du skal oppdage andre deler av Frankrike, så får du kanskje lyst til å komme der? Først kan vi kikke litt på fylket hvor jeg kommer fra, "La Champagne". Jeg lover dere at det blir også litt Julestemning på slutten av innlegget (ingen nisse smiley?) Er du litt lei å gå på bratte fjell bakker men vil du likevel ha utsikt er det det perfekte stedet til å komme. Da jeg var barn klaget jeg ganske mye at det var så kjedelig med å gå i så flatt terreng mellom sukkerbetmarker og kornmarker. Jada, vi lager ikke bare Champagne i Champagne men også sukker fra de store hvite sukkerbetene (egentlig har jeg ingen bilde til disse 3m høye åsene av beter når de høstes/plukkes og tørkes ute!). Selvfølgelig får du se også vingård! Hvis du kommer om høsten blir det fine høstfarger (alt som er oransje/rød er vingård): Og sikkert kan du besøke Champagne-kjellerne og se mer flasker enn du har aldri sett, og mer flasker enn du kan drikke i hele livet ditt: Hvis du trenger litt fersk luft etter Champagne smaking kan jeg forslå deg til å gå en tur i "Montagne de Reims" = Reims fjell...Vær så snill... ikke forvent noe som Jotunheimen selv om det kalles fjell... Høyeste punktet i området er +286 m !! Her kan du se rare trær (da blir du enda mindre sikker om du kanskje drukket for mye) som kalles "Faux de Verzy". Det er ikke så mye skog som i Oslo hvor jeg kommer fra, men eventyr kan du jo tenke på når du ser dem! Eller kan du ta deg en rolig tur langs Marne elven: Hva er det som skjer når elven går opp? Så får vi større innsjøene på markene (mellom 0 og 5 ganger i året i 1-2 uker, mest i vintersesong)!! Disse flommene er helt normale, der er ingen hus/ingen viktig vei som er bygget i flom-områdene og dette bringer naturell gjødsel til markene: Ser du plantene på venstre av bildet som vokser som baller på trær? Dette er misteltein. Det er egentlig en parasitt på trær men det er også en stor tradisjon rundt denne parasitten... Miraculix i Asterix tegneserie skjærer misteltein for å lage de magiske styrkedråpene. Men hvorfor skriver jeg om misteltein akkurat nå? Fordi man skal gi hverandre en klem under misteltein for nyttår (noen gjør det også til Jul) for å ønske seg et langt liv og lykke! Det gjør vi i familien min: først må vi finne et tre hvor misteltein er ikke alt for høy (sjelden). Så misteltein henger på døra: Til Jul får vi Julekaker, krydderkaker og kvede godteri (de siste er ikke typiske franske, det er en tradisjon i familien) som faren min lager og som holder seg godt hele året etterpå. Flere på Fjellforum kan bekrefte at det er en god energikilde på tur! Jeg skal avslutte mitt Juleinlegg med et Juletre! Vi får ikke lov til å velge Juletreet i skogen og å skjære det selv men likevel er det veldig fint med Julepynting og ekte lyser: God Jul! Joyeux Noël!! 17 Siter
GBS Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Så koselig å få et innblikk i fransk landskap og julestemning! God Jul Endret 20. desember 2015 av martin.m Redigert dobbeltposting Siter
hesthov Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Skrevet 20. desember 2015 (endret) Fint at du liker det, takk Her har jeg også noen tilleggbilder av Champagne på blogg'en min: https://fonolitt.wordpress.com/2014/02/05/sol/ Andre områder som jeg kan tenke meg å beskrive litt er Alsace (Øst Frankrike), Cevennes (spiselig kastanjeslekten land, 600 km sør for Paris - 100 km Nord for Montpellier), Auvergne (gamle vulkaner, 400 km sør for Paris), Normandie, og kanskje Vercors (jeg er jo selv bare litt kjent med Vercors). Endret 20. desember 2015 av hesthov Siter
martin.m Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 Veldig kult med rapporter fra andre land, hestehov Så takk for kalenderluken i dag og så ser jeg fram til flere rapporter fra bl.a. Auvergne og Cevennes. Siter
+Grimner Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 Fikk en tanke om å pakke stafeli og alpelue og sette kursen mot La Champangne og min karriere som landskapsmaler. Må snarest drukne den galskapen i litt musserende 4 Siter
Xperiment Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Takk for fargerike impresjoner. Veldig koselig... og et juletre med ekte stearinlys: ganske bra atmosfære Endret 20. desember 2015 av Xperiment Siter
REs Skrevet 21. desember 2015 Skrevet 21. desember 2015 Bare husk at i Norge er det forbudt å skjære seg en kvast misteltein til jul. Den er altså fredet her hjemme på berget. Ellers så vekker innlegget minner fra en ferietur til Champagne som jeg og min kone hadde den gang da vi var unge og forelsket. Vi besøkte blant annet Moët et Chandon i Epernay og fikk et lite innblikk i hvorfor dette sprudlevannet er så dyrt. Der hvor de fleste vinprodusenter i dag bruker maskiner så bruker Moët et Chandon fremdeles mennesker som går og snur på tusenvis av flasker hver dag for at alt bunnfall som dannes i flaskene ikke skal havne i bunnen av flaskene, men på korken, hvor det blir fjernet før flaskene gjøres klare for salg. Det er for resten her de lager Dom Perignon. Er det ikke 1952 eller -53 årgangen som foretrekkes av James Bond? I følge min kone så skal Champagne være " Kald, Tørr og Gratis". Siter
hesthov Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Skrevet 23. desember 2015 REs skrev (På 21.12.2015 den 8.30): Bare husk at i Norge er det forbudt å skjære seg en kvast misteltein til jul. Den er altså fredet her hjemme på berget. Ellers så vekker innlegget minner fra en ferietur til Champagne som jeg og min kone hadde den gang da vi var unge og forelsket. Vi besøkte blant annet Moët et Chandon i Epernay og fikk et lite innblikk i hvorfor dette sprudlevannet er så dyrt. Der hvor de fleste vinprodusenter i dag bruker maskiner så bruker Moët et Chandon fremdeles mennesker som går og snur på tusenvis av flasker hver dag for at alt bunnfall som dannes i flaskene ikke skal havne i bunnen av flaskene, men på korken, hvor det blir fjernet før flaskene gjøres klare for salg. Det er for resten her de lager Dom Perignon. Er det ikke 1952 eller -53 årgangen som foretrekkes av James Bond? I følge min kone så skal Champagne være " Kald, Tørr og Gratis". Ekspander Er det forbudt å skjære misteltein i Norge? Jeg trodde det var ingen misteltein i Norge!? I Frankrike er det krav til å kjempe mot misteltein siden den er en parasitt. Jeg kan ellers bekrefte at mennesker fortsatt snur flaskene i Champagne, også hos små produsenter som er ikke kjent i Norge. De gjør det på en imponerende tempo Siter
smgj Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Misteltein: har habitat langs Oslofjorden (om man vil se den så finnes det en del ikke langt unna ferjeleiet på Horten). Fredet i hele landet fra 1976. Fredingen gjelder også vertstrærne. Frøene spres av fugler. Siter
REs Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 (endret) I følge Wikipedia så ble misteltein fredet her i landet i 1956. I boken "Asken Yggdrasil" av Alf Henrikson kan du lese hvordan Loke laget en pil av misteltein og lurte Hod, Balders blinde bror, til å skyte denne pilen mot Balder slik at han døde. Alt levende og dødt i naturen hadde lovet at de ikke skulle skade Balder, men mistelteinen hadde ikke lovet dette. Dette er en fin bok å lese både for barn og voksne. https://no.wikipedia.org/wiki/Balders_d%C3%B8d Endret 23. desember 2015 av REs Siter
hesthov Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Skrevet 7. januar 2016 (endret) REs skrev (På 23.12.2015 den 9.49): I følge Wikipedia så ble misteltein fredet her i landet i 1956. I boken "Asken Yggdrasil" av Alf Henrikson kan du lese hvordan Loke laget en pil av misteltein og lurte Hod, Balders blinde bror, til å skyte denne pilen mot Balder slik at han døde. Alt levende og dødt i naturen hadde lovet at de ikke skulle skade Balder, men mistelteinen hadde ikke lovet dette. Dette er en fin bok å lese både for barn og voksne. https://no.wikipedia.org/wiki/Balders_d%C3%B8d Ekspander Takk for referansen, fint å lære at misteltein er fredet i Norge pga den er en sjelden plante i Norge. Mens i Frankrike er misteltein vanlig (å plukke den er derimot ikke lett siden den vokser veldig høy på poppelslektene. Endret 7. januar 2016 av hesthov Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.