bendive Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 Noen som vet hvor mange grader helning sorte løyper i alpinbakker pleier å være? Finnes det en standard? Og mer (/veldig) spesifikt, vet noen hvor mange grader helning det er i Høgegga-løypene i Trysilfjellet alpinanlegg? Prøver å danne meg noen helnings-referanser Har gått lite på topptur, vil gå mer, er redd for skred men har stått mye alpint i Trysil, så hvis det viser seg at Høgeggatraseene er ~30 grader hadde det vært en veldig fin referanse å ha, ikkesant. Siter
eirikw Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 Det er vel slik at den mest utfordrende løypa i et alpinanlegg blir merket sort. Å sammenligne sorte løyper blir derfor vanskelig. Den sorte løypa i Kongsberg skisenter lar seg vanskelig sammenligne med "die streif" i Kitzbûhel, sjøl om begge er sorte. EirikW Siter
Gal Krokfot Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 Kjenner ikkje Høgeggatraseen noko vidare, men svart løype generelt i norske skianlegg er meir enn bratt nok til ras. Siter
Lompa Skrevet 20. desember 2015 Skrevet 20. desember 2015 10 timer siden, bendive skrev: Noen som vet hvor mange grader helning sorte løyper i alpinbakker pleier å være? Finnes det en standard? Og mer (/veldig) spesifikt, vet noen hvor mange grader helning det er i Høgegga-løypene i Trysilfjellet alpinanlegg? Prøver å danne meg noen helnings-referanser Har gått lite på topptur, vil gå mer, er redd for skred men har stått mye alpint i Trysil, så hvis det viser seg at Høgeggatraseene er ~30 grader hadde det vært en veldig fin referanse å ha, ikkesant. Smart å lage seg en sånn referanse! Ellers kan det være greit å lære seg å måle. En god video her: http://www.varsom.no/Snoskred/Skredskolen/For-deg-som-vil-lare-mer/Hva-er-skredterreng/Male-bratthet/ Siter
bendive Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Skrevet 20. desember 2015 38 minutter siden, Lompa skrev: Smart å lage seg en sånn referanse! Ellers kan det være greit å lære seg å måle. En god video her: http://www.varsom.no/Snoskred/Skredskolen/For-deg-som-vil-lare-mer/Hva-er-skredterreng/Male-bratthet/ Absolutt! Jeg har nettopp kjøpt meg et kompass med klinometer, så det skal jeg bruke aktivt Men skredkartet ja, det hadde jeg glemt. Ved nøyere studering av kartet ser jeg at det i Høgegga vel ikke er noe som er >30 grader, det er knapt nok noe som er lysegrønt (26-30 grader). Det gule/oransje området er nedover selve fjellsiden (der blant annet Eksperten går, som sies å være ~44 grader). Men da har jeg vel egentlig fått svar på det jeg lurte på Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.