Martin Romppanen Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Hej allesammen vi er 4 danskere der planlægger en tur til Auerlandsdalen 9 jun 2016 nogen tips til start sted og overnatning vi er nybegyndere og kender intet til hvordan man planlægger sådan en tur Martin Siter
Per Fredrik Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Hei, prøv denne, http://www.ut.no/ Her har dere kart og turforslag, Østerbø er et greit sted å starte når dette er første gangen dere skal prøve dere. Like etter Østerbø er stien sprengt inn i fjellsiden. Hold balansen og se ikke ned til venstre hvis dere har tegn til høydeskrekk. Siste gang jeg gikk der var med unga og bikkja. Vi hadde en overnatting underveis. God tur. Siter
huldreheim Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Jeg og ei venninne gikk denne turen sist sommer; 3 dager, med start på Finse. Da tar dere bergenstoget (fra Bergen eller Oslo). Tursti starter rett fra togstasjonen på Finse. Det er mulig å booke rom på Finse stasjon hvis dere tar turen opp dagen i forveien. Da er en smak av deres mikrobryggøl 1223 på sin plass! Fås kun tak i der oppe på høyfjellet. Vi fulgte etappeplanen som er beskrevet på ut.no, men etappene kan gjerne forlenges, om dere er i tålelig grei form. Lettgått terreng, spektakulær natur. Dere kan overnatte på turitsforeningens hytter underveis, Geiterygghytta & Østerbø, for en billig penge (dnt.no). Vi angret forøvrig på at vi ikke tok med telt og fiskestang, så dette kan dere vurdere. Masse fine plasser å sette opp campen. God planlegging! Siter
Martin Romppanen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 18 hours ago, Per Fredrik said: Hei, prøv denne, http://www.ut.no/ Her har dere kart og turforslag, Østerbø er et greit sted å starte når dette er første gangen dere skal prøve dere. Like etter Østerbø er stien sprengt inn i fjellsiden. Hold balansen og se ikke ned til venstre hvis dere har tegn til høydeskrekk. Siste gang jeg gikk der var med unga og bikkja. Vi hadde en overnatting underveis. God tur. Vi havde tænk på at starte i Østerbø og vil gerne se de flotteste steder skal man købe et 1:25000 kort eller 1:50000 kort? Siter
Martin Romppanen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 17 hours ago, huldreheim said: Jeg og ei venninne gikk denne turen sist sommer; 3 dager, med start på Finse. Da tar dere bergenstoget (fra Bergen eller Oslo). Tursti starter rett fra togstasjonen på Finse. Det er mulig å booke rom på Finse stasjon hvis dere tar turen opp dagen i forveien. Da er en smak av deres mikrobryggøl 1223 på sin plass! Fås kun tak i der oppe på høyfjellet. Vi fulgte etappeplanen som er beskrevet på ut.no, men etappene kan gjerne forlenges, om dere er i tålelig grei form. Lettgått terreng, spektakulær natur. Dere kan overnatte på turitsforeningens hytter underveis, Geiterygghytta & Østerbø, for en billig penge (dnt.no). Vi angret forøvrig på at vi ikke tok med telt og fiskestang, så dette kan dere vurdere. Masse fine plasser å sette opp campen. God planlegging! Vi vil også tage 2 overnatninger i hytter tænker det er for tungt at bære rundt på telt kan man starte på Finse først i juni eller er der sne på det tidspunkt tak for svaret (og øltippet) Siter
huldreheim Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Veldig fine overnattingsmuligheter på dnt sine hytter. Vi gikk i juni/juli tror jeg, da lå det stedvis noe snøpartier, men stiene var bare. Været kan veksle veldig der oppe, men vi var heldige med stort sett pent og varmt. Jeg har syklet Rallarvegen som går i nogenlunde samme område i slutten av august, og da møtte vi et tett sluddevær like før vi ankom Finse. Juni/juli er ei flott tid for denne turen dere planlegger. Siter
Martin Romppanen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Du skal have tak for hjælpen tror vi satser på turen som du har beskrevet fra Finse og overnatning i Geiterygghytta & Østerbø Hilsen Martin Siter
huldreheim Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 (endret) Bare hyggelig! Legger ved to bilder for inspirasjon; riktig god tur! Endret 16. desember 2015 av huldreheim 2 Siter
Martin Romppanen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Det ser super godt ud vi glæder os rigtigt meget Siter
Per Fredrik Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Den mest brukte målestokken for turkart er 1:50 000, men også målestokkene 1:25 000 og 1:100 000 er mye brukt. Jeg bruker selv 1:100 000, det holder til mitt bruk. Mer om kart finner du her http://www.kartverket.no/Kart/Turkart/Artikkel-4-om-turkart/ Til planlegging bruker jeg kartet på ut.no, her er det også en funksjon for å måle avstand. Lykke til, 1 Siter
Martin Romppanen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Tak Per så er der lidt at læse op på Siter
eirikw Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Hei! 9. juni kan være veldig tidlig for fotturer ut fra Finse. Følg med på vær og føremeldinger utover våren. Lykket til med planleggingen! eirikw 1 Siter
dede Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 I år gikk det absolutt ikke å gå på beina i starten av juni. Søk på 'Finse 9 juni 2015' så finner du bilde av snøforholdene da. Var flott skiføre en måned til og ikke mulig med fottur.. Men ikke gitt at det blir sånn i år så dere må sjekke nærmere våren!! 1 Siter
Martin Romppanen Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Skrevet 29. desember 2015 tak for input eirikw og dede vi har flyttet datoen til 23-25 juni så håber vi på bedre vejr Siter
Martin Romppanen Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Skrevet 29. desember 2015 On 12/16/2015 at 8:54 PM, dede said: I år gikk det absolutt ikke å gå på beina i starten av juni. Søk på 'Finse 9 juni 2015' så finner du bilde av snøforholdene da. Var flott skiføre en måned til og ikke mulig med fottur.. Men ikke gitt at det blir sånn i år så dere må sjekke nærmere våren!! Hvor skal jeg søge det henne? Siter
smgj Skrevet 29. desember 2015 Skrevet 29. desember 2015 (endret) Vil dette hjelpe? http://www.finse1222.no/en/webcam http://www.finse.uio.no/news/webcam/ Endret 29. desember 2015 av smgj Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.