+Tom42 Skrevet 12. desember 2015 Skrevet 12. desember 2015 I en "kritisk" fase, midt inne i en tett skog, hvor relativt finorientering var nødvendig, gikk hodelykten plutselig i sparemodus. Terrenget var til dels svært kupert, og med et svakt lys ble det svært vanskelig å gå. Og da GPSen viste to strafferunder (gikk i ring) var det bare en ting å gjøre, slå leir. Siden jeg aldri har opplevd dette før var min første tanke, dårlige batterier. Og det kan det selvfølgelig være til tross for at jeg byttet til nye Litiumbatterier, før turstart. Men da gassblusset (Biltamas halve blå) også ble lite samarbeidsvillig lot jeg det få en liten tur i soveposen. Og etter det brant det som bare det. Vel hjemme, har jeg på nytt slått på hodelykten, og den lyser som den skal. Kan det rett og slett være kulda som er årsaken. Men det var ikke mer enn 5 - 7 minus mens jeg gikk, eller har jeg kjøpt gamle, eller har de ligget i utstyrsboden for lenge? Siter
smgj Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Batterier tåler kulde dårlig og det skjer noe relativt fort når du kommer under -4-5 grader. Det er best å ha doble sett og oppbevare ett sett i en lomme inn mot kroppen når batteriene er kritiske - så kan man bytte til varme batterier når de blir dårlige. De beholder tross alt varmen en stund. De "dårlige" kan som regel brukes en gang til når de har vært på kroppen og blitt varme. Men mulig at dette er et godt argument for hodelykter med ekstern batteripakke. Det er også forskjell på hvordan batterier lades ut. Noen "knekker" mer i spenningen, mens andre faller mer jevnt. Blå varta har f.eks vi blitt veldig glade i til bruk i GPS'en. De "knekker". Er ikke så glade i dem til hodelykta, men siden jeg stort sett alltid har både reservebatterier og en backuplykt på tur i mørket, så bruker jeg dem uansett. 2 Siter
Captain Morgan Skrevet 18. desember 2015 Skrevet 18. desember 2015 Tom 42 skrev (På 12.12.2015 den 17.58): I en "kritisk" fase, midt inne i en tett skog, hvor relativt finorientering var nødvendig, gikk hodelykten plutselig i sparemodus. Terrenget var til dels svært kupert, og med et svakt lys ble det svært vanskelig å gå. Og da GPSen viste to strafferunder (gikk i ring) var det bare en ting å gjøre, slå leir. Siden jeg aldri har opplevd dette før var min første tanke, dårlige batterier. Og det kan det selvfølgelig være til tross for at jeg byttet til nye Litiumbatterier, før turstart. Men da gassblusset (Biltamas halve blå) også ble lite samarbeidsvillig lot jeg det få en liten tur i soveposen. Og etter det brant det som bare det. Vel hjemme, har jeg på nytt slått på hodelykten, og den lyser som den skal. Kan det rett og slett være kulda som er årsaken. Men det var ikke mer enn 5 - 7 minus mens jeg gikk, eller har jeg kjøpt gamle, eller har de ligget i utstyrsboden for lenge? Ekspander Litium engangsbatterier skal tåle kulde svært godt, visstnok ned til -20 gr.C uten problemer. Litium-Ion derimot er nok mer følsomme for kulde. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.