Hawkeye Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Prøver å sette inn et par bilder fra Trollveggen jeg tok i går... Supert vær på vei fra Molde til Oslo. Allan.. Siter
Lyngve Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Flyturene Ålesund-Oslo og Molde-Oslo er vel blant Norges mest spektakulære, ihvertfall i godver. Trollveggen ser ikke så vertikal ut ovenfra. Ei heller ser veggen ut som et loddrett fall på 1000 meter. Trollryggen kommer derimot tydelig frem på bildet. Dette skal visstnok være Europas lengste klatrerute, besteget første gang av Høibakk og Heen engang på 50-60 tallet. Et bra bilde over Romsdals-alpene. Et hav av tinder å bestige her, det er det ingen tvil om. På noen av toppene går det gjerne år og tiår mellom hver gang mennesket setter sin fot der. Siter
Svein Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Sitat Flyturene Ålesund-Oslo og Molde-Oslo er vel blant Norges mest spektakulære, ihvertfall i godver. Noen ganger gjør flygerne en "gest" og flyr lavt langs Hjørundfjorden, har bare opplevd dette en gang selv - men det var stort Satt å leste i ei avis og gløtta tilfeldigvis ut vinduet... da så jeg Jønshorn litt lenger framme.. Sitat Trollveggen ser ikke så vertikal ut ovenfra. Ei heller ser veggen ut som et loddrett fall på 1000 meter. Trollryggen kommer derimot tydelig frem på bildet. Dette skal visstnok være Europas lengste klatrerute, besteget første gang av Høibakk og Heen engang på 50-60 tallet. Biografien om Arne Randers Heen kan anbefales!!! Fengslende lesning, klarte ikke å legge fra meg boka når jeg hadde begynt på den. Var det ikke Trollryggen han var først ute på?? Hvis husken min ikke er helt på jordet ble samme ruta tatt på nytt 10? år etter, ARH var da godt over 60 år. Siter
+PTG Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Bildet viser Store Trolltind og Nordøsteggen (grad 4+ ca 300 meter). Adelsbreen sees til høyre. Ralph Høibakk og Arne Randers Heen var ikke først opp der, men førstebesteg Østpilaren opp mot Trollryggen (navn på topp som er utenfor bildet - til venstre), med start nesten rett under Stabben, (grad 6, lang rute). Den ble gått i 1958, med bare 10 kiler og 6 karabinere, og var kanskje med på å "åpne" opp ruter i Trollvegen 8 år seinere . Siter
+PTG Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Ops, her må jeg korrigere meg sjøl. Forrige innlegg ble kommentert ut fra bare siste bilde. Selvfølgelig sees Trollryggen med Østpilaren midt i, på første bilde. Siter
Svein Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Sitat Ops, her må jeg korrigere meg sjøl... Sitat ...ruter i Trollvegen 8 år seinere . Trollvegen må ikke sammenlignes med Trollstigen, selv om sistnevnte høres brattere ut Kremt, når jeg ser på det øverste bildet.... jeg - med andre på disse kanter - er priviligert, svært priviligert, som har dette fantastiske landskapet så å si rett utenfor stuedøra. I øvre del av bildet er deler av Romsdal og Sunnmøre.... selv med relativt aktiv turfrekvens er det maaaaaange år med med turer til nye topper i dette området Må til å sponse dna-forskningen, såpass at de finner genet som medfører aldring.... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 He, he ikke lett dette her . Trykkleifer er skumle saker. En liten digresjon om en SFO-leder som i ukebrevet meldte at "her er det drit som vanlig.." En f manglet Siter
Svein Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Bilde fra Romsdalen jeg knipsa i fjor sommer, har lest en gang at der skal være ca 50m overheng et eller annet sted i Trollveggen. Kan det være det overhenget som er godt synlig på dette bildet... noen som vet? Siter
g-arnt Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Nydelig bilde, Svein. Skulle ønske det var mitt ... Siter
Lyngve Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Sitat Bildet viser Store Trolltind og Nordøsteggen (grad 4+ ca 300 meter). Adelsbreen sees til høyre. Nordøsteggen er ikke avskrekkende vanskelig, men ser derimot ut til å være særdeles eksponert på begge sider. Sjelden man ser en kvassere rygg enn dette. Siter
Svein Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Sitat Nydelig bilde, Svein. Skulle ønske det var mitt ... Takk for det, måtte bare stoppe der på vei østover i sommerferien i fjor. Siter
Nils Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Sitat Nordøsteggen er ikke avskrekkende vanskelig, men ser derimot ut til å være særdeles eksponert på begge sider. Sjelden man ser en kvassere rygg enn dette. Enig Lyngve! Den eggen må komme høyt opp på lista over heftige egger her i landet! Det må virkelig kile i mageregionen når en beveger seg bortover den. Forøvrig flotte bilder av Trollveggen og dens tinder her! Siter
+PTG Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Ett bilde til.. Nordøstryggen på Trolltind frister, men det samme gjør ruta Drømmediedret på Vengjetind Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2006 Skrevet 19. mars 2006 Vedr. Nordøstegga. Ods hadde et bilde sett nedenfra: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2051 i posten http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=32603#32603 Legger ved et bilde tatt ovenfra Store Trolltind retning Åndalsnes. Deler av eggen vises Siter
+PTG Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Oi, den eggen er helt rå, kommer helt klart lengre opp på "ønskelista". Siter
gi Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Sitat Oi, den eggen er helt rå, kommer helt klart lengre opp på "ønskelista". Hva med en Fjellforum-fellestur opp NØ-egga ? Virker som det er litt interesse her Siter
Svein Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Rimelig heftig luft langs Romsdalen på denne egga... Jeg blir med om vi tar med ei bakdør Fra bakdør til revolver, hvilken gradering har den? Siter
Nils Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Sitat Jeg blir med om vi tar med ei bakdør Samme her! Hadde vært en opplevelsesrik rute til topps det der! Per Tore Granli skrev lenger opp noe om grad 4+ ca 300 meter? Det må isåfall være siste biten opp der eggen stiger bratt, eller? Siter
gi Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Har dere tenkt å hoppe ut bakdøra, hvilken vei ? Laaaang motbakke opp til Nordre Trolltind, derifra kort rapell eller utsatt klyving ned en hammer. Klatring fra der eggen reiser seg mot Store Trolltind, 8 tl. på eller til høyre for eggen. Ikke vedvarende klatring, aldri vanskeligere enn rundt 4. Enkleste retur er "normalveien" til Trollstigen. Beste periode fra midten av juli til ut august. Blir gjerne med om vi får det til å klaffe med vær og tidspunkt. Siter
Svein Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Sitat Har dere tenkt å hoppe ut bakdøra, hvilken vei ? Laaaang motbakke opp til Nordre Trolltind, derifra kort rapell eller utsatt klyving ned en hammer. Klatring fra der eggen reiser seg mot Store Trolltind, 8 tl. på eller til høyre for eggen. Ikke vedvarende klatring, aldri vanskeligere enn rundt 4. Enkleste retur er "normalveien" til Trollstigen. Beste periode fra midten av juli til ut august. Blir gjerne med om vi får det til å klaffe med vær og tidspunkt. Ikke godt å vite hva man finner på andre siden av døra når den åpnes... Såg akkurat meg selv hengende i dørhåndtaket Har du ikke gått denne ryggen før? Høres ut som en fin tur hvis den ikke overstiger grad 4. Siter
gi Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Sitat Har du ikke gått denne ryggen før? Høres ut som en fin tur hvis den ikke overstiger grad 4. Jo jeg har vært opp der et par ganger, at jeg gjerne tar en tur nr. 3 er vel et godt tegn ? Siter
Svein Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Hehe.. burde skjønt at en slik rygg ikke fikk ligge i fred Jeg blir med på en fellestur, hvem skal bære bakdøra Siter
+PTG Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Okei, vi kan mailes når sommeren nærmer seg. Kanskje det blir tur ut av dette..?! Da har følgende notert interesse hvis tid osv passer : gi Svein Nils og meg. Siter
Nils Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Sitat Jeg blir med på en fellestur, hvem skal bære bakdøra Bakdøra får vi vel ta på deling Svein. Tror jeg har en godt brukt liggende et sted... Siter
gi Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Sitat Bakdøra får vi vel ta på deling Svein. Tror jeg har en godt brukt liggende et sted... Om dere på død og liv skal ha mer og bære på kan dere frakte tau og sikringsutstyr Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.