Gå til innhold
  • Bli medlem

Dronningkrona (1816 moh) 11.03.06 - Pumping av pudder i Innerdalen

evenl

Anbefalte innlegg

Annonse
Eggen over til Kongskrona er kanskje klatreterreng? Ser bratt ut på kartet ned fra Dronningkrona. Høydekurvene ligger oppå hverandre, og det betyr gjerne bratt lende... :?

Ja, forholdene var helt optimale :lol: Været har vært sånn i Midt-Norge nå i lang lang tid...

Vi hadde også noen vage planer om å ta oss over til Kongen. Tauet og sele lå i sekken.. Det som blant annet stoppet oss var en stor skavl på østsiden av ryggen opp til Dronninga. Denne skavlen hadde flere meter med overheng. "Planen" vår var å ta oss ned på breen helt i starten av den siste bakken opp til Dronninga. Fra breen og bort til Kongen så det helt greit ut. Dette er nok en fin tur sommerstid når skavlen på toppryggen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra bilder, og film :? Folksomt... var alle i samme turlag?

Overraskende godt føre i den åpne solsida, det må jeg si. Har vært stabilt kaldt et par uker nå, det merkes på snøen. På indre Sunnmøre, der vinden og sola ikke har tatt, har snøen nå mer eller mindre blitt finkornet... Gjelder sikkert i de fleste nord- og vestvendte lesider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra bilder, og film :? Folksomt... var alle i samme turlag?

Overraskende godt føre i den åpne solsida, det må jeg si. Har vært stabilt kaldt et par uker nå, det merkes på snøen. På indre Sunnmøre, der vinden og sola ikke har tatt, har snøen nå mer eller mindre blitt finkornet... Gjelder sikkert i de fleste nord- og vestvendte lesider....

Det var 4 biler som reiste fra Trondheim. Vi var vel ca 15 stykker.

Jeg var nesten sikker på at snøforholdene skulle være mer skavlete og hardt. Isteden fikk vi denne finkornete "sukkeraktige" snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Even. Flotte bilder fra en flott dag her på nord-vestlandet. Er nesten nabo med turmålet ditt men har ikke vært der enda:-(.

Bare et lite spørsmål: ser at du (eller kanskje en av turkameratene dine) brukte brett. Hvordan organiserer du det rent praktisk? Brett og brettsko i sekken på tur opp, ikke plass til mye annet i sekken da vil jeg tro? Og hva med oppturen, går du på fjellski (eller truger)? Og sitter skia på sekken på tur ned, hvordan funker det?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettkjørere bruker vel truger på vei opp, jeg har i alle fall aldri sett annet. Ski på sekken nedover vil ikke fungere... Finnes også splitboard? (heter det d?) I alle fall er dette to-delte brett som brukes som ski på vei opp og spennes sammen til brett for oppturen nedover :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål: ser at du (eller kanskje en av turkameratene dine) brukte brett. Hvordan organiserer du det rent praktisk? Brett og brettsko i sekken på tur opp, ikke plass til mye annet i sekken da vil jeg tro? Og hva med oppturen, går du på fjellski (eller truger)? Og sitter skia på sekken på tur ned, hvordan funker det?

Hei igjen,

Dette var første turen min med truger og brett, så jeg har ikke mye erfaring med dette. Jeg gikk med brettskoa opp, og hadde ikke noe ekstra skopar med meg. Dette gikk greit. Skoa ble bare snørt litt løsere og lengre ned enn vanlig. Hvis jeg måtte ha tatt brettskoa i sekken hadde det (som du sier) ikke blitt mye plass til overs.

For noen år siden prøvde jeg å gå på ski opp for så å kjøre brett ned. Dette er absolutt ikke å anbefale. Truger eller et såkalt split-board er et "must". Jeg ble positivt overrasket over hvor godt trugene fungerte. Det går litt saktere enn ski, men hvis føret er godt er dette et godt alternativ. Nedkjøringen blir i hvert fall helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, forestiller meg at snowboardsko er ubehagelige å gå såpass langt med i oppoverbakke men...... Lurt å velge toppturer som ikke innebærer annet enn sammenhengende "nedtur" vil jeg tro:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det burde funke bra med splitboard også (deles i to på midten og brukes som ski med feller oppover, men som vanlig brett nedover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.