Populært innlegg Odd Bjørn Skrevet 1. desember 2015 Populært innlegg Skrevet 1. desember 2015 (endret) Da har jeg hatt min første telt-tur på ca. 20-25 år... Jeg valgte en enkel tur, kort vei og gå, og sletta i Røssdalen er vel mer og regne som campingplass. Men det drar ikke ned inntrykket av en flott og mektig natur. Som skrevet i en annen post ( http://www.fjellforum.no/forums/topic/37776-telttur-p%C3%A5-budsjett/#comment-344888 ) så var teltlivet mer regelen en unntaket når jeg var yngre, men dette livet ble av forskjellige grunner nedprioritert i løpet av årene som gikk. Men nå, i en alder av 49, etter og ha blitt uføretrygdet på grunn av dårlig rygg så trengte noe og fylle livet med igjen. Det var muligens et merkelig valg og hive sekken på den dårlige ryggen og satse på dette livet. Men jeg har lært ryggen og kjenne og vet hvor begrensingene er. Som sagt, jeg tok en test-tur til Røssdalen og jeg angrer ikke Først og fremst var turen for og kjenne på om dette livet fremdeles var noe for meg. Livet ute i naturen og teltet er definitivt noe som fremdeles er ment for meg, roen og sjelefreden som følger med dette livet er verd utrolig mye. Denne gangen tok jeg bare to netter i teltet, og jeg valgte ikke det beste turværet, men pyttsan, det var jo meningen og teste meg selv også, så natt til mandag ble ei livlig natt med sterk storm i kasta Men teltet holdt ut og det gjorde jeg også Men det var også en teknisk test.. Fungerte utstyret jeg er i besittelse av ? Er det noe som bør skiftes ut til fordel for noe nyere og muligens lettere ? Savnet jeg noe utstyr ? En ting er klart..selv om teltet holdt ut stormen så har det nok sett bedre dager, det flasser voldsomt på innsiden av ytterteltet, og i bunnen på innerteltet. Men foreløpig får det holde.. Jeg ser nok at min gode gamle sovepose ( en militær utgave fra tyskland ) også er moden for utskifting, dette først og fremst pga. vekta ( er ikke sikker på hvor mye den veier, men tung er den) Men fremdeles holder den meg varm.. Jeg hadde med meg en liten gassbrenner og primus sin vintergass og det fungerte helt fint, så det beholder som det er. Som teltlys hadde jeg med meg en billig-sak fra Jula ( http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/telt-og-camping/campinglamper-batteri/campinglykt-957018/ ). Denne hadde jeg testa på forhånd ved og sette ute i hagen for og se hvor lenge batteriene holdt ut ved forholdsvis lav temperatur ( 3 døgn ved 4-5 plussgrader ). Denne fungerte greit og blir med på neste tur. Jeg hadde ikke med meg noen lette sko til bruk i teltet, det savna jeg litt, greit og ha når en må en «snartur» utforbi. Teltet mitt er forøvrig et gammalt Helsport «Tri-sport», dette teltet er det minimalt med «uteplass» i, det vil si plass til og sette sko og annet i, det hadde også vært greit med litt mer plass til matlaging osv. Så på toppen av ønskelista står et nytt telt, eventuelt en skikkelig god tarp.. Men alt i alt..det blir ikke lenge til neste tur Endret 1. desember 2015 av Odd Bjørn Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 31 Siter
REJOHN Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Virkelig kjekt å se at du kom på tur, og at det ble en god opplevelse. Det er ikke alle som synes det er stas å ta ut i vintervær med storm. og uansett, så er Røssdalen en grei plass å ligge. Naturen er jo storslagen. Nå er det jo vinterlig, og ikke forhold for lange turer. Den første turen på våren for meg, går ofte inn Fidjadalen og inn til elva. Passe tur med mye i sekken - et par timer inn. Litt mindre tilbake. Stien her er nok noe mer opp (og litt ned) enn inn til Røssdalen. 1 Siter
Odd Bjørn Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Skrevet 1. desember 2015 (endret) 18 minutter siden, REJOHN skrev: Virkelig kjekt å se at du kom på tur, og at det ble en god opplevelse. Det er ikke alle som synes det er stas å ta ut i vintervær med storm. og uansett, så er Røssdalen en grei plass å ligge. Naturen er jo storslagen. Nå er det jo vinterlig, og ikke forhold for lange turer. Den første turen på våren for meg, går ofte inn Fidjadalen og inn til elva. Passe tur med mye i sekken - et par timer inn. Litt mindre tilbake. Stien her er nok noe mer opp (og litt ned) enn inn til Røssdalen. Jeg har bare tatt turen opp til Mån, men jeg må nok prøve meg lenger innover Fidjadalen Men ved neste tur til Røssdalen tror jeg at jeg skal legge meg te under denne steinen, bare og lage til litt le på sidene så er det jo unødvendig med telt Endret 1. desember 2015 av Odd Bjørn 2 Siter
GBS Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Så bra at turen ble en positiv opplevelse og krysser fingrene for at det var den første av mange flotte turer fremover. Det er ingenting som slår roen i naturen er min mening, og man trenger ikke dra langt avgårde for å få den opplevelsen. Koselig å lese rapporten! 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 1. desember 2015 Pålogget Skrevet 1. desember 2015 Takk for en veldig fin turrapport. Det enkle er ofte det beste. Når det gjelder ryggplager og friluftsliv er jo ofte valg av liggeunderlag det vanskeligste valget. 1 Siter
Odd Bjørn Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Skrevet 1. desember 2015 (endret) 18 minutter siden, Kjell Iver skrev: Takk for en veldig fin turrapport. Det enkle er ofte det beste. Når det gjelder ryggplager og friluftsliv er jo ofte valg av liggeunderlag det vanskeligste valget. Det gikk forsåvidt fint med ryggen, jeg har et nokså ordinært selvoppblåsende liggeunderlag ( 2-3 cm ), men jeg kunne nok tenkt meg noe litt tykkere. Og muligens litt bredere ( 58 cm ) Endret 1. desember 2015 av Odd Bjørn Siter
+Grimner Skrevet 1. desember 2015 Skrevet 1. desember 2015 Stilig - godt at rygg og utstyr holdt. Tåler teltet storm, så får det bare flasse 1 Siter
REs Skrevet 2. desember 2015 Skrevet 2. desember 2015 Røssdalen er et fint sted. Jeg har ikke gått inn der, men jeg har kommet ned fra Blåfjellenden et par ganger. Dette er også en av de få plassene i Norge hvor vi har vernet urskog. Jeg lurer på hvorfor det heter Røssdalen. Røss er vel av det gammelnorske ordet hros som betyr hest. Hros står det også på noen fine biffer du får kjøpt i butikkene på Island. Siter
Odd Bjørn Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Skrevet 4. desember 2015 Den 2.12.2015, 02.14.18, REs skrev: Røssdalen er et fint sted. Jeg har ikke gått inn der, men jeg har kommet ned fra Blåfjellenden et par ganger. Dette er også en av de få plassene i Norge hvor vi har vernet urskog. Jeg lurer på hvorfor det heter Røssdalen. Røss er vel av det gammelnorske ordet hros som betyr hest. Hros står det også på noen fine biffer du får kjøpt i butikkene på Island. Jeg har prøvd og sjekke dette med navnet "Røssdalen", jeg har ikke funnet ut av noe, men når en tenker på koblingen til hest så kan jo dette stemme. Stien inn til sletta i Røssdalen har nok blitt steinsatt for veldig lenge siden. For å kunne utnytte seg av ressursene i dalen måtte en nok bruke hest til frakt. Den enkleste forklaringen er ofte den beste I og med jeg har drevet med slektsgransking har jeg jo ofte kommet borti dette med stedsnavn, og ofte er det en enkel forklaring på stedsnavn. Siter
Veidemannsblod Skrevet 7. desember 2015 Skrevet 7. desember 2015 Respekt! Da er du i gang. Ei veldig god erfaring med feltlivet, forutsetningene tatt i betraktning. Nå er det bare å peise på. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.