Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (På 27.12.2024 den 18.27):

Skal ikke ta så lang tid, men mulig du ikke trykket hardt nok på stenen. Man skal trykke hardt nok til at stenen skjærer i stålet i stedet for at stenen "glattes ut".

Det sagt så bruker jeg selv Work Sharp Ken Onion Edition, dette er det absolutt raskeste og enkleste verktøyet jeg har kommet over for å slipe kniver med godkjent resultat.

Funker den til hoggjern også? (Mener vel egentlig stemjern..) 

Endret av Lompa
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
Lompa skrev (8 timer siden):

Ja, den funker til alt. Skal du ta stemjern som er buet, må du være litt ekstra stødig på hånden. 
Jeg bruker min til gressklipperblad, økser, kniver, sakser og egentlig alt når jeg tenker meg om. Prøvde den på ljåen her i sommer også. (med blandet resultat) Tommelfinger regel er høy fart på redskap og lav fart på kniver. 

Work sharp kommer som dette: 

SCR-20241229-itry.thumb.png.ce02aa8c826a348a917b7b8ea9429336.png

Jeg var ikke så fan av å bruke den slik til knivene mine, fikk ikke helt taket på å dra de gjennom sporet. Så denne bruker jeg når jeg sliper økser i stedet, tar av den som er rødt, altså guiden til kniv/sakser også vipper jeg den fram og bruker den på frihånd. Når jeg sliper knivene bruker jeg:

SCR-20241229-iuaf.thumb.png.c6302e74f20a536ed76558e7ef27c94b.png

Dette er en tilleggsmodul som jeg betalte rundt 1000 kroner for på Skitt fiske om jeg ikke husker feil. Denne er helt fantastisk når man skal slipe kniver. Begge pakkene kommer med 5 eller 6 forskjellige slipebånd. 

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Lompa said:

Er litt usikker, men i utgangspunktet vil jeg si den fungerer på alt.

Men akkurat stemjern vil man kanskje slipe på sten for å få det så flatt som overhodet mulig.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.