Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruten, Hemne 1.039 m - 10.03.2006 - Knallvær, men vind

andersno

Anbefalte innlegg

Så klart Fjellfinn og æ omsider å få te en topptur igjen. Værvarslet va bra, uten skya og med lite vind. Men etter alt finværet den siste tida, e vi vel litt bortskjemt. Men det va klart allerede fra turstart at meteorologen hadd lurt oss med vindstyrken - snøfokket på toppan kunn umulig skyldes vind på 2,7 sekundmeter.

Men vi va fast betemt, i dag skull vi te topps på kommunetoppen i Hemne; Ruten(må ikke forveksles med Ruten i Sylan).

Vi starta fra parkeringsplassen like før Søylia ved E39 over Hemnkjølen. Etter at det hadde vært parkeringskaos siste helg, hadde kommunen ryddet en fin parkeringsplass ved siden av hovedveien.

Va litt usikker på veivalget og fulgt derfor den merka ruta som e skikkelig merka da den vise adkomsten te radiolinkstasjonen på toppen av Ruten. Ikke akkurat noe supervalg etter som det va enklere å komme opp litt lenger te høyre. Der vi klatra opp va det bratt og mye krattskog og fellan ble lagt på nesten med en gang. For så å bli tatt av igjen da det flata ut innover dalen under Kammen(755 m). Vi fulgt kraftlinja helt til topps, eller rettere sagt den merkede løypa som er merket med 2/3 meter høye stålstolper med refleks på toppen.

Det vil si; innover dalen gikk vi på østsiden av bekken i stedet for å krysse på hengebrua i starten av dalen. Og da vi kom innerst i dalen krysset vi bekken, tok på fellene igjen og begynte klatringen. Jeg brukte 30 mm feller og var spent på om det gikk bra med Fischer 109. Og det gjorde det; så lenge jeg var påpasselig med å sette ned skiene slik at hele fella var i kontakt med underlaget gikk det perfekt.

Vi kom opp i en ny dal kor det igjen var ei bru og ny klatring starta. Etter hvert vart det temmelig avblåst og også litt isskare. Og vinden tiltok. Vi hadde håpet på en kafferast ved ei lita bu et stykke oppe, men vinden føk under hytta slik at det var gjennomtrekk over alt. Så løsninga ble den vanlige, krype i le av ei snøfonn og spise brødskivene med snøfokk oppå og med vottan på.

Vinden va så sterk at æ for min del vurdert å droppe selve toppen, men 4 timers slit ville vært forgjeves ;) Så det ble til at vi forsøkt å kommme opp ved å gå på lesida av ryggen mellom de to toppene. Og til slutt va det vind fra begge sider mens det va nesten vindstille oppå ryggen. Skiene ble satt igjen der og resten gjennomført til fots. Oppe på toppen blåste de sånn at æ tok tilhold i le av varden som var helt gjenfrosse, og æ fraus så på fingran at æ itj fikk tatt et eneste bilde :wink:

Oppturen vart turen ned igjen. På grunn av isskare og manglende skiferdigheter ble fellene beholdt på nedover og det funket bra, med mine brede ski glei det ber enn med breiar fella og smalar ski.

Den siste delen nedover - uten feller - gikk i en herlig laussnø og endelig va varmen tebake i kroppen. Og etterpå va det en "supertur" vi hadde vært på. Håpe bare på litt mindre vind neste gang.

post-474-133474411754_thumb.jpg

post-474-133474411762_thumb.jpg

post-474-133474411772_thumb.jpg

post-474-133474411781_thumb.jpg

post-474-133474411793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Så klart Fjellfinn og æ omsider å få te en topptur igjen. Værvarslet va bra, uten skya og med lite vind. Men etter alt finværet den siste tida, e vi vel litt bortskjemt.

Jau, jau ;)

Ruten e alltid stas, jeg har gått oppå denne flere ganger i mitt nye liv, men at jeg endag skulle klare å komme meg nedigjen de hengbratte svaa pr. ski, det så jeg som en umulighet like inntil nylig.

Selv om det var disig, så fremtredde Trollheimen ganske klar og blank, med bl.a. Ilfjelle, Resfjellet. Gråfjellet, Svarthetta, Trollhetta, Snota, Fruhøtta, Blånebba, Trollhøtta, Sula og Honstadknyken som de mest fremtredende den veien, videre Dronningkrona og noe av Moldepanaroma (Vengetind ?) som jeg ikke kan navnet på, Reinsfjellet med den karakteristike masta, Bøfjorden med Saksa, Hjelmen og Dyrstolen på nordsida og Stabban like bakom Vinjefjorden (til høyre), det mest av Rovatnet med Todalsfjellet til venstre og Heimsfjellet rett utom og videre Hemnfjorden med Fonna og Klakkan til venstre og et sjeldent kvitt og vinterlig Snillfjord til høyre med Hogsgåsa, Terningheia, Remmafjellet og Gråurda som de meste prominente i synsranda, mot Ørlandet med Kopparn og Vestre varde i Lensvika, videre hele Omsfjellet med Søvatnet breiende foran, Rabbora, langt innover Trøndelag med mye Trondheimsfjord, Viggja/Tråsåvika, Storheia og Gråkallen, Forbordfjellet, Vassfjellet, videre i øst sås Fongen og den Ruten samt Storsylen - dog noe uklar i disen.

4 store fjorder fra en topp - ikke dårlig!

Bildeserie:

http://www.krovoll.net/Ruten/2006a/index.htm

post-511-133474411814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.