Bjarne Lindholdt Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Nikkersaddel og flere andre ord hvori ordet nikkers inngår! Er der noen som har lyst på å opplyse om betydningen, da det ikke er muligt for meg å finne noet om det i ordboka? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Nikkersaddel og flere andre ord hvori ordet nikkers inngår! Er der noen som har lyst på å opplyse om betydningen, da det ikke er muligt for meg å finne noet om det i ordboka? Snikkers, usannsynlig god sjokolade som også kan fungere som påfyll av hurtige karbohydrater på tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Srx (Ron) Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Nikkers: (fra eng., fork. for knickerbockers, eg betegnelse for etterkommere av nederlandske innvandrere i New York) bukser, særlig til sportsbruk, som rekker litt nedenfor knærne og slutter stramt om leggen. Adel: 1. særl om e el. utenl forh: (personer fra) øverste samfunnsklasse med arvelige særretter kongen og a-en / lava-, høya- / den franske a-en / være av gammel a- 2 *adelskap (1) 3 overf: gjev, opphøyd egenskap el. karakter sinnets a- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Debattert tidligere (uten at noen ble klokere?): https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2685&highlight=nikkersadel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thrill Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 I mine augo har 'nikkersadel' endra tyding (slik ord og uttrykk ofte gjer) frå før å beteikne ressurssterke friluftsfolk, som heller vandra og klatra i fjellet istadenfor å arbeide på fyrstikkfabrikken, til no å vera ein samlebetegnelse for personar (gjerne eldre) med motførestilling til alt nytt. Dette gjeld både i utstyrsvegen og generell samfunnsutvikling, som særleg angår utbyggingsaktivitet i bygdenoreg. Uttrykket brukast både negativt og positivt, avhengig av ståstad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Takk for opplysning. Har lenge luret på det orda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.