Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

står foran en helgeskitur på hardangervidda og har i grunnen aldri gått der oppe før. Har undersøkt og funnet ut at det virker overkommelig å komme seg fra finse via krækkja til ustaoset/evt haugastøl fra lørdag morgen til søndag kveld. Men: jeg ser av værmeldingen at vinden (om enn ikke mye) kommer til å blåse mer fra ustaoset mot finse (sø), og jeg tenker nødvendigvis at det kanskje kan være vel så fornuftig å gå fra ustaoset via tuva til krækkja og så fra krækkja til finse. Hvordan er det med nedoverbakke/stigninger den ene vs. den andre veien, utsikten og andre forhold. Når jeg har titta på nettet nå en stund ser det ut som de fleste velger å gå fra finse og mot ustaoset. Jeg tar uansett i mot tips med stor takk!

Hilsen spent-skiturgåer

Annonse
Skrevet

Har for mange år siden gått finse-krækkja-tuva-ustaoset (2 1/2 dag) . Kan anbefales, mest sørgående retning som gir mye sol, og du får fin nedoverbakke ned til Ustaoset (transportetappe).

Siden flest går fra Finse skal du ikke se bort ifra at du får oppgåtte spor.

Skrevet

Anbefaler absolutt denne turen, gikk der i påsken i fjor, men avsluttet på Geilo istede for Ustaoset! Tursitforeningen har kvistet løyper fra Finse til Tuva, den ruten du planlegger, og det skal være kvistede/merkede løyper både fra Tuva og Krækkja til Ustaoset. Hvis jeg ikke husker helt feil er det mer eller mindre flatt, med litt rolig stigning mellom Finse til Krækkja, (pluss en liten blodbakke og en fin nedfart mot Krækkja til slutt.) Så er det rolig stigning opp mot Tuva, før du får nedover, mot Geilo eller Ustaoset! Jeg synes turen fra Finse var fin fin, men burde ikke være noe problem og gå andre veien heller! Hvis du skulle velge å gå fra Geilo får du noen tunge bakker å starte med, fra Ustaoset vet jeg ikke hvordan det er!

Vi brukte fire korte dager på turen med telt og full oppakning, men da startet vi sent dag en og var tidlig fremme dag fire, dessuten sov vi lenge og koste oss ved teltet! Under greie forhold og med god innsats og god form skulle det ikke være noen problemer med å gå turen på en helg med telt og skikkelig pakning, men det tar på å gå med tung sekk hvis man ikke er vant til det. Alternativt går det jo ann å gå fra krækkja direkte til Ustaoset hvis tiden blir knapp. Men beregn at dere har minst to fulle dager til å gå. Hvis dette er første skikkelige skitur på vidda, ville jeg nok ha beregnet tre dager! Sårlig siden du sier at det er litt vind!

God tur og lykke til!

Oj så på datoen litt sent her ser jeg!

Men håper det ble en fin tur :?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.